حضرت زهرا (س)، الگو و اسوه در اطاعت از امام زمان بود

حضرت زهرا (س)، الگو و اسوه در اطاعت  از امام زمان بود

گروه فرهنگی:رضایی کارشناس علوم قرآنی، پیروی از امام زمان را رویکرد ارزشمند در زندگی حضرت فاطمه الزهرا (س) دانست. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی پیرامون الگو قرار دادن حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) الگو و اسوه‌ای برای همه مردم دنیا هستند.
توجه به سیره زندگی ایشان و رویکرد این بانوی بزرگ در طول زندگی چراغی روشن بر کسانی که سعادت دنیا و آخرت را طلب می‌کنند.
اگرچه عمر این بانوی بزرگوار بسیار کوتاه بود، اما در همین زمان کوتاه توانستند رویکردی را در پیش بگیرند که به عنوان برترین شیوه زندگی در نظر قرارگرفته شود.
وی علم حضرت فاطمه زهرا (س) را مورد تاکید قرارداد و بیان کرد: حضرت فاطمه (س) علم بسیاری داشتند تا جایی که مصحفی از سخنان ایشان فراهم شده است امام صادق (ع) در مورد مصحف حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: »حرفی از قرآن در آن نیست و مشحون از اسرار گذشته و آینده است، حکایت از عظمت مقام دختر گرامی پیامبر اکرم (ص) دارد که این مقام تا کنون هیچ زنی از زنان عالم به آن دست‌یافته است، مقامی که ایشان را فردی منحصربه‌فرد می‌کند.«
رضایی رویکرد حضرت فاطمه (س) را در زمان حیات مهم دانست و تصریح کرد: رسیدن حضرت فاطمه زهرا (س) به جایگاه والا جز با مجاهدت فردی امکان‌پذیر نبود.
از سوی دیگر پیروی از دستورات الهی، خودسازی و بالا بردن ظرفیت فردی از جمله مقوله‌های ارزشمند انسانی محسوب می‌شد که شایستگی این مقام را برای ایشان فراهم کرد، توجه حضرت زهرا (س) به مقام مادری و همسری ایشان با همه گرفتاری‌ها و مشغله‌ها هرگز تداخل پیدا نکرد و در تمام مراحل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حتی آموزشی و تربیتی بسیار فعال و باشکوه حرکت کردند.
این کارشناس علوم قرآنی همسرداری حضرت فاطمه زهرا (س) را موردبررسی قرارداد و اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) همواره حضرت فاطمه زهرا (س) را بهترین همسر معرفی می‌کردند.
در حدیث کساء به بخش‌هایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و برخوردش با فرزندانش به خوبی اشاره شده است.
در این روایت درباره شیوه گفت‌وگو این بانوی بزرگ با فرزندانش، همسرش و با پدر بزرگوارشان و اینکه خداوند توجه ویژه خود را نسبت به این خانواده به اجرا گذاشته است نیز صحبت شده است.
وی حضور حضرت فاطمه زهرا (س) در صحنه‌ها سیاسی را موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) حتی‌الامکان از ظاهر شدن در انظار عمومی اجتناب می‌کرد، اما این بدان معنی نبود که در مواقع حساس و لازم از انجام وظیفه خود شانه خالی کنند، پس از جنگ احد حضرت فاطمه زهرا (س) با گروهی از زنان مدینه از خانه خارج شد و با عنوان پرستار در عرصه جنگ ظاهر شدند و به کمک مجروحان شتافتند.
رضایی جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) را از نگاه خاتم‌النبیین (ص) مورد ارزیابی قرارداد و تاکید کرد: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است.
شخصی محضر رسول خدا و به جهت رفع مشکل رسید و درخواستی کرد، پیامبراکرم (ص) فرمودند: برای دریافت خواسته خود به خانه حضرت فاطمه زهرا (س) برو زیرا هرکس به درب خانه دخترم فاطمه برود خداوند به آبروی فاطمه او را دست‌خالی بازنمی گرداند.
این روایت نشان می‌دهد که جایگاه حضرت زهرا (س) تا چه بالا است که آخرین فرستاده خداوند متعال ایشان را به عنوان مشکل‌گشا به مردم معرفی می‌کند.
این کارشناس علوم قرآنی دفاع از حقیقت را بخشی از سیره حضرت فاطمه زهرا (س) دانست و بیان کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) از امیرالمومنین حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم (ص) دفاع کردند.
ایشان با ارجاع مردم به واقعه غدیر خم به آنان یادآوری کردند که با خاتم‌النبیین (ص) چه عهد و پیمانی بستند. این صحبت‌های صدیقه طاهره (س) برای دفاع از همسر نبود بلکه برای دفاع از حقیقت و اسلام ناب محمدی بود که در آن زمان نهالی نو پا محسوب می‌شد.
حضرت فاطمه زهرا (س) مدافع ولایت بودند و در این مسیر جان پاک خود را هدیه کردند.
وی علت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را موردبررسی قرارداد و اظهار کرد: بی‌بصیرتی، حب دنیا و وابستگی به اموال بود که زمینه را برای کنار رفتن و خانه‌نشینی بلندمدت امیرالمومنین (ع) فراهم کرد، ایشان برای اینکه حجت را بر به گزارش آرازآذربایجان به نقل از میزان،مردم در آن زمان تمام کنند همراه حضرت علی (ع) به درب خانه‌ها رفتند و نکات مهمی را به آنان یادآوری کردند که در تاریخ نیز به آن پرداخته شده است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 4