سخنگوي کميته مديريت مبارزه با کرونا در آذربايجان‌غربي :

جهت فروکش کرونا توصیه موکد می شود مردم ۱۵روز در خانه بمانند

جهت فروکش کرونا توصیه موکد می شود  مردم ۱۵روز در خانه بمانند

گروه خبر: سخنگوی کمیته مدیریت پیشگیری و مبارزه با کرونا در آذربایجان‌غربی معاون بهداشتی علوم پزشکی استان ضمن تاکید بر رعایت اصول بهداشتی به مردم تصریح کرد: توصیه موکد می شود مردم تا ۱۵روز در خانه بمانند و از تردد غیرضروری اجتناب کنند تا اپیدمی موجود فروکش کند.
به گزارش آراز اذربایجان ،رسول انتظارمهدی بیان کرد: همه اطرافیان این فرد بیمار بهبود یافته نیز به صورت روزانه مورد رصد قرار ‌می‌گیرند و دمای بدن آنان مورد ارزیابی قرار ‌می‌گیرد که البته این کار را خود آنان انجام ‌می‌دهند و گزارش‌ها از ایشان گرفته ‌می‌شود؛ تا اینجا که جای نگرانی نداشته و مشکلی احساس نشده‌است.
وی تاکید کرد: تاخیر در تشخیص این بیماری به معنای مداخله دیرهنگام نیست و متخصصان در ارومیه به محض اینکه به تشخیص رسیدند که بیمار دارای علایم کروناست، درمان‌های معمول را شروع ‌می‌کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ‌آذربایجان‌غربی اظهار کرد: وضعیت ماسک و محلول‌های ضدعفونی تا پایان بهمن ماه در آذربایجان‌غربی نظیر کل ایران عادی بود و به محض نیاز، برای هر فردی تامین ‌می‌شد ولی از هنگام اعلام شیوع بیماری کرونا، روند تامین این اقلام به خاطر تقاضای بسیار زیاد و اضافه نشدن عرضه با مشکل مواجه شد.
رسول انتظارمهدی گفت: مشکل اصلی در این خصوص، علاوه بر کم بودن عرضه و امکان نداشتن پاسخگویی به تقاضاها، احتکار برخی توزیع‌کنندگان و احتکار خانوادگی‌ است که البته این موارد، هر قدر هم عرضه بیشتر باشد، مشکل زاست.
وی افزود: ظرفیت همه‌گیری بیماری کرونا بسیار بالا بوده و این امر نگران کننده است که البته این روند نیز در آینده نزدیک کنترل خواهد شد
*تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان غربی به ۵ نفر رسید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: چهار مورد مثبت کرونا ویروس در استان گزارش شد که با احتساب یک مورد قبلی مجموعا به ۵ مورد رسید.
جواد آقازاده در این خصوص اظهارکرد: تاکنون از ۱۲۴ مورد نمونه برداری شده برای آزمایش کرونا پنج مورد آن مثبت گزارش شده است.
وی افزود: از این ۵ نفر چهار نفر در بیمارستان طالقانی ارومیه بستری بودند که سه نفر آنها با حال عمومی خوب مرخص شده‌اند و یک نفر نیز خانم ۷۰ ساله‌ای است که اکنون در آن بیمارستان بستری است و حال عمومی وی نیز خوب است.
آقازاده با بیان اینکه یک نفر نیز در شهرستان خوی بستری بود که مرخص شد ادامه داد: از این تعداد دو نفر سابقه سفر به قم را داشته‌اند.
وی افزود: افرادی که اخیراً سابقه سفر زیارتی به قم یا مسافرت به سایر مناطق آلوده را داشته‌اند و یا اینکه از آن مناطق به شهرستان‌های استان آمده و اسکان یافته‌اند باید به نزدیکترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی محل سکونت خود اعم از مراکز خدمات جامع سلامت شهری، روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، مراجعه کرده تا خود، خانواده و اطرافیان وی تحت مراقبت قرار گیرند.وی با اشاره به اینکه مبادی ورودی آذربایجان‌غربی برای جلوگیری از شیوع کرونا کنترل می‌شود، بیان کرد: باید برای مدتی از اسکان آزادانه افراد غیربومی جلوگیری شود تا همچنان این استان در ردیف استان‌های تمیز از لحاظ کرونا باقی بماند.رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با وجود کم‌بودن تعداد افراد مبتلا در آذربایجان‌غربی، رعایت بهداشت فردی برای شهروندان همچنان الزامی است و باید موارد مطرح شده توسط متخصصان به صورت کامل توسط خانواده‌ها رعایت شود.شیوع ویروس کرونا اواخر ماه دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند؛ این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.
این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به پزشک احساس نکنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


− هشت = 1