جهاد تبیین، مهمترین عرصه جهاد ورسالت روشنگری

جهاد تبیین، مهمترین عرصه جهاد ورسالت روشنگری

محمدعلی خالق‌نژاد
تبیین وجهاد دوکلمه کلیدی هستند که باز تعریفی از هردو برای شرح وبسط مبحث ضروری واجتناب ناپدیر به نظر می‌رسد.
ابتدا تعریفی از تبیین ارائه می گردد:
**تبیین یعنی چه؟ یعنی بیان حقیقت وازبین بردن غبار جهالت از اذهان. ذهن انسان ممکن است دچار ابهام شود وموردتحریف قرار گیرد ودشمن یاهر فرددیگری آن را از مسیر عقلانی خودش منحرف کند .
به گزارش آراز آذربایجان،به عبارتی روشن تر تبیین به معنای بی تفاوت نبودن انسان نسبت به ذهنی است که به کمک نیاز دارد وباید تعلیم ببیند .مقام معظم رهبری درموارد متعددی اساس روش اسلامی را تببین داشته اند چنانکه یکی از موارد امر به معروف ونهی ازمنکر نیز همین مسئله است.اگر چه رهبر معظم انقلاب قشر نخبگان، طلاب ودانشجویان را به تبیین فرا خوانده بودند.امّا اکنون مخاطب عام را به این امر دعوت کرده وازهمگان خواسته اند درحوزه خود تأثیر گذار بوده ونسبت به شرایط کنونی جامعه وجهان پیرامونی بی تفاوت نباشند .بنابراین ” تبیین “بخشی از جهاد تبیین و رسالت روشنگری است.
وسپس تعریفی ازجهاد
* *جهاد یعنی چه؟جهادیعنی مقابله بادشمن . باید توجّه داشت که هر کاری ازنظر اسلامی جهاد نیست.مهمترین عنصر جهاد به معنای روایی و قرآنی تقابل با دشمن است،یعنی هرکاری که درتقابل با دشمن وفی سبیل الله باشد جهاد است. هرتلاشی هم جهاد نیست .مقام معظم رهبری فرمودند :»خیلی ها تلاش می کنند، تلاش‌های علمی زیادی می کنندتلاش های اقتصادی می کنند که خوب وبه جاست امّا جهاد نیست .جهاد یعنی تلاشی که هدف گیری درمقابل دشمن درآن وجود داشته باشد، این جهاد است. در اصطلاح اسلامی ومنطق اسلامی جهاد کاری است که درمقابل دشمن انجام می گیرد. شمااگر کار اقتصادی بکنید برای مقابله با دشمن می شود جهاد؛کارعلمی وتحقیقی بکنید برای مقابله بادشمن می شود جهاد؛حرف بزنید؛تبیین کنید برای خنثی کردن وسوسه دشمن می شود جهاد. اینها همه جهاد است. پس مهمّ این است که ما عرصه‌ ‌جهاد را تشخیص بدهیم که در هرزمانی درچه عرصه ای باید جهاد کرداین خیلی مهم است . « (بیانات در دیدار بامدّاحان اهل بیت علیهم السّلام ۱۴۰۰/۱۱/۳
با مدّ نظر قرار دادن مطالب فوق اینگونه استنباط َمی گردد از نظر مقام معظم رهبری جهاد تبیین مهمترین عرصه جهاد است زیرا مشاهده می کنیم که اکنون دشمن باتمام قوا باهزاران دستگاه رسانه ای وخبر پراکنی دست به جنگ روانی زده تا باوارونه جلوه دادن حقایق ، واقعیّت ها،رابطه دوستانه ومومنانه مؤمنین را قطع نماید لذا ازاین رو لازم وضروری است با تبیین وروشنگری واقعیّت ها وحقیقت هارا برای همگان به روشنی بیان کرد.همچنین جهاد تبیین در فرمایشات مقام معظم رهبری دارای اصول والزاماتی است که ضروری است آن اصول را شناسایی و در عمل بکار گیری نمود .ناگفته نماند امری بدیهی است که بطور قطع ویقین تبیین و روشنگری به ضرر برخی افراد ،گروه ها و و… خواهد بودودرمقابل آنها نیز بیکار ننشسته وبا نهایت تلاش خود می کوشند با آن مقابله کنند ازاین رو باید ایمان، تقواو توکّل را دروجود خود تقویت کرد.زیرا ایمان وتقوا وتوکّل برخدا جزء اصول اساسی‌ ولایَنفکّ تبیین و روشنگری است. ذکر این نکته ضروری است هرفرد درمسیر جهاد تبیین وروشنگری باید مراقب باشد که گرفتار خرافات وشایعات نشود تا در مخاطب ایجاد ناامیدی نکند .پس بنابراین تحقیق در باره مسائل یکی از اصول اولیّه واساسی رسالت تبیین است زیرا بنابر دستورات اسلامی نباید از آنچه بدان علم نداریم پیروی کنیم.»وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمُُ«(سوره اسرا آیه ۳۶)
در ادامه از ذکر این نکته نباید غفلت نمود
جهاد تببین مستلزم موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب مواردی را دراین خصوص معرفی کرده اند که از مهمترین آنها تبیین در معارف دینی است که در ذیل بدانها اشارتی می رود : »اصول اساسی‌ انقلاب اسلامی- اندیشه مقاومت-دستاوردهای انقلاب- باور وامید به آینده انقلاب- مسائل مهم انقلاب مانند مسئله مذاکره با آمریکا آیا می توان به آمریکا اعتماد کرد؟- بیان واقعیّت ها اگر ما واقعیّت‌ها رانگوییم دشمن آنها را آنگونه که خودش می خواهد بیان خواهد کرد.«
با امعان نظر درموارد پیش گفته جهاد تبیین که کراراً از سوی رهبری معظم اعلام و مورد تاکید جدّی معظم له قرار گرفته است به معنی تلاش برای مقابله بادشمن و تحوّل انقلابی و عملیاتی به سوی کشف و بیان حقایق در برابر ابهام آفرینی و پرده افکنی دشمنان بر روی حقایق هم از حیث کمیّت و هم از حیث کیفیّت است.امروزه با توجّه به گسترش امکانات فضای مجازی و تبعات مثبت و منفی آن، باید از ظرفیت های این فضا در جهت جهاد تبیین به منظور مقابله با توطئه دشمن بهره برد.جهاد تبیین در فضای مجازی یک جریان جهادی و انقلابی اصیل برای ابهام زدایی از شبهات، اخبار جعلی و تحریف در سطح جامعه است.
دشمن در فضای مجازی از انواع ترفندها و فناوری ها برای مهندسی ذهن؛ گمراهی و تحریف واقعیّت استفاده می کند و لذا آمادگی در عرصه جنگ نرم در فضای مجازی برای مقابله با آن حائز اهمیّت بسیار است.در این راستا بنابر توصیه های مقام معظم رهبری،فضای مجازی باید به نفع ارزش های ملّت مدیریت شده و نسبت به آرایش جنگی تصمیم گیری فعاّل تولید محتوا و شبکه ملّی اطلاعات در جهت مقابله با دشمن در جهت مسیر گام دوم انقلاب اقدام و تلاش گردد. از سوی دیگر، در »جهاد تبیین«باید به »جهاد«و »تبیین«دقّت بشود؛ همانطور که درسطور بالا قید شد معنای»جهاد«بیان شده است که تلاش بی وقفه و زیاد است. در فرهنگ قرآنی جهاد آن تلاشی است که برای کسب رضای الهی باشد. از این رو اگر رضایت خداوند در میان نباشد، این تلاش و کوشش، جهاد نخواهد بود. پس جهاد، تلاش بی وقفه و بسیار زیاد در راه خدا است.در فرهنگ قرآنی جهادرا اکثراً در معنای مقاتله با دشمن مطرح کرده اند؛ در کلمات اهل بیت علیهم السّلام به »جهاد اصغر« تعبیر شده است.
که اگر چه در نگاه انسان، زحمت زیادی داشته باشد، امّا با این حال، تلفات و سختی های آن در جلوی چشم انسان است. » جهاد اکبر«، جهاد با نفس است؛ یعنی انسان با خواهش های نفسانی خودش که اعم است از شهوات و غضب ها و عصبانیت هایی که در انسان نهادینه شده است، مبارزه کند؛ البته اینها برای بقاء نفس انسان، لازم هستند؛ امّا باید به درجه ای برسد که به کنترل برسد؛ و واقعاً تشخیص آن و مهار کردن آن بسیار سخت است.اوّلین تبیین کننده خداوند سبحان است. قرآن را می توان حقیقتاً کتاب امیدآفرینی و امیدزایی نامید.
کتابی مشحون از آیات امیدبخش، مملو از فرازهای امیدآفرین و سرشار از نکات یاس زدا که همه خواصّ و مردم را به افق های روشن، خروج از ظلمات به سوی نور و آینده درخشان نوید، امید و بشارت می دهد. اگر کسی با قرآن کریم مانوس باشد از انسداد، بن بست، انجماد، انقباض و رها شده و به انبساط و انشراح می_رسد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


1 + = هفت