برجام هم نتوانست ریزگردها را بیرون کند

برجام هم نتوانست ریزگردها را بیرون کند

گروه تحلیل: در حالی که معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور پیش از این اعلام کرده بود که برجام می‌تواند راهگشای بهبود اوضاع محیط‌زیست، احیای دریاچه ارومیه، رفع آلودگی هوا و دیگر معضلات محیط‌زیستی باشد اما انگار همه این گشایش‌ها بدون ثبات عراق و صلح جهانی بی‌معنی است!! هر چند که طرح ما که در سازمان ملل پذیرفته شده بود مورد استقبال کشورهای منطقه قرار نگرفته تا حال هوا بد باشد.
در ادامه این موضوع مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار سازمان محیط‌زیست از تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور مقابله با گرد و غبار در آسمان کشور خبر داد و گفت: در کنترل گرد و غبار با منشاء خارجی اقدامات با دشواری پیش می‌رود و با یک برنامه دراز مدت می‌توانیم گرد و غبارها را کنترل کنیم.
وی درخصوص اعتبارات در نظر گرفته شده به منظور کنترل گرد و غبار در سال‌جاری اظهار کرد: با توجه به مشکلات دولت و کمبود بودجه اعتبارات قابل توجهی به این بخش تخصیص نیافته است اما امیدوار هستیم با دریافت کامل این بودجه بتوانیم تا حدودی مشکلات را برطرف کنیم.
وی از استقبال اندک کشورهای منطقه از طرح پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و غبار با منشاء خارجی خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شرایط سیاسی منطقه و بحران‌های موجود کشورهای همسایه آن طور که باید از طرح مقابله با گرد و غبار ایران استقبال نکرده و برای تحقق این کار نیازمند ساختارهای سازمان ملل هستیم.
مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار سازمان محیط‌زیست با تأکید بر اینکه بخش محدودی از گرد و غبارهای موجود در هوای کشور منشاء داخلی دارد، اظهار کرد: بیشترین علت گرد و غبار موجود در استان‌های کشور منشاء خارجی داشته و ما قادر به کنترل آنها نیستیم.
شعاعی درخصوص وضعیت گرد و غبارها طی روزهای آینده در آسمان کشور خاطر نشان کرد: براساس اعلام سازمان هواشناسی مرکز ایران امروز و فردا شاهد گرد و غبار شدید خواهد بود. وی تأکید کرد: منشاء آلودگی هوا و همچنین گرد و غبارها در ۱۷ استان کشور شناسایی شده و به دنبال برطرف کردن این مشکل هستیم.
در حال حاضر آلودگی هوا در برخی استانها ۲۹ برابر حد مجاز رسیده است. این در حالی است که پرواز ها به دلیل آلودگی هوا لغو شده است. هوای نیز برای تمام گروه‌های سنی در وضعیت هشدار و ناسالم اعلام شد. در همین حال میزان ریزگردها در آسمان شهرها چندین برابر حد استاندارد رسیده است.
البته شهرهای مثل پاوه و کرمانشاه هم درگیری شدید با آلودگی هوا داشته و اوضاع تهران هم در مرز هشدار است.
معصومه ابتکار درخصوص علت ادامه وضعیت گرد و غبار گفت : متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته بی‌ثباتی در کشور عراق و نا هماهنگی‌های موجود باعث شده نتوانیم کانون‌های موجود در کشور عراق که عامل بسیاری از این ریزگردهاست را کنترل کنیم.
وی به اقدامات صورت گرفته از طریق سازمان ملل اشاره کرد و گفت اقدامات خوبی صورت گرفته و مصوبه‌ای مهم به تصویب سازمان ملل رسیده که کشورهای منطقه ملزم به رعایت آن می‌باشند اما شرایط موجود در کشور عراق باعث اخلال در اجرای این مصوبه شده است. رئیس سازمان محیط‌زیست کشور گفت: خوشختانه حوضچه‌های تالاب هور‌العظیم با بارندگی‌های اخیر و همکاری‌های شرکت نفت پر شده و به این ترتیب منابع داخلی ریزگردها کاهش یافته است. ابتکار اظهار کرد: این ریزگردها که وارد کشور شده غیر ازآذربایجان ، ایلام ، استان‌های کرمانشاه، خوزستان، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور را تحت تأثیر قرار داده و منشأ آن غرب و جنوب عراق است.
وی بابیان اینکه متأسفانه گرد و غبار صدمات زیادی به‌سلامت مردم وارد می‌کند، افزود: از سال‌ها قبل دولت تلاش‌های زیادی با دولت عراق برای مهار ریزگردها کرده و این تلاش ادامه دارد و تاکنون نیز چندین تفاهم‌نامه همکاری و عملیاتی با کشور عراق برای مالچ‌پاشی و کاشت درخت در این زمینه انجام‌شده است.
ابتکار ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ با وجود شرایط بد امنیتی به همراه هیئتی برای مهار ریزگردها به عراق سفر کرده‌ایم و به جدیت تمام پیگیر بوده‌ایم اما در حال حاضر شرایط ناامنی زیادی در کشور عراق و محل کانون‌های وقوع ریزگردها حاکم است و تاکنون تفاهم‌نامه‌های که با کشور عراق صورت گرفته به دلایل شرایط بد امنیتی امکان عملیاتی شدن نداشته است و برخی مکان‌های کانون ریزگرد در اختیار گروه تکفیری داعش است و دولت عراق توان عملیاتی کردن طرح‌ها برای مهار گرد و غبار را ندارد.
به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست، تمام گزارش‌های وقوع ریزگردها را به وزارت خارجه و مقامات بین‌المللی برای چاره‌اندیشی منعکس می‌کنیم و با پیگیری‌های انجام‌شده توسط محیط‌زیست، ایران سال گذشته یک قطعنامه بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها مرحله به تصویب رساند زیرا این کانون فقط متوجه ایران نیست بلکه بسیاری از دیگر کشورها هم درگیر این پدیده هستند.
ابتکار با بیان اینکه یک بحث ناامنی و بحث دیگر خشکسالی‌های پی‌درپی و فرسایش خاک در کشور عراق باعث شده کانون‌های وقوع گرد و غبار افزایش پیدا کند، افزود: از طرف دیگر سدهای ایجادشده بر روی دجله وفرات باعث خشکسالی اراضی مناطق پایین‌دست شده که ریزگردها از آن نشأت می‌گیرد.
رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: در حال حاضر ناامن بودن عراق عملاً اقدامات و طرح‌ها را برای مهار ریزگردها ناکام گذاشته است و فعلاً دولت عراق نمی‌تواند کاری انجام بدهد و کسی هم نمی‌تواند دخالت کند. وی با تأکید بر اینکه در راستای کانون‌های داخلی کشور تاکنون ۱۵ کانون در استان‌ها شناسایی و برنامه‌ها و طرح‌های در آن‌ها نهایی شده و یا در مرحله نهایی شدن یا در آینده نزدیک نهایی خواهد شد، افزود: کاشت نهال و تثبیت خاک از اقدامات بوده است. اما در همین زمینه یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: خانم ابتکار نشسته است و فقط حرف می‌زند. عمل صفر! ریزگردها نفس مردم را بند آورده است.
شهاب نادری درباره وضعیت ریزگردها در مناطق غربی کشور گفت: همانطور که در نطق مجلس هم گفتم، ریزگردها نفس مردم را بند آورده است. ما واقعاً دیگر چاره‌ای نداریم! وی افزود: خانم ابتکار نشسته است و فقط حرف می‌زند. عمل صفر! ما ۱۰ سال است با موضوع ریزگردها درگیر هستیم. نادری اضافه کرد: ریزگردها از ما تلفات گرفته‌اند. ما با مسائلی مانند مریضی انسان‌ها، کشته شدن دام‌ها و از بین رفتن محیط‌زیست طبیعی مواجه هستیم. این نماینده مردم گفت: ما الآن ۲ روز است که نمی‌توانیم ار خانه خارج شویم و حتی افق دید هم نداریم.
وی ادامه داد: این موضوع را حتماً پیگیری می‌کنم و امیدوارم بتوانیم با همکاری کشورهای همسایه فکری برای حل مسئله ریزگردها بکنیم. در همین راستا اما یک نماینده مردم در مجلس با انتقاد از افزایش ریزگرد‌ها در استان‌های جنوبی کشور گفت: مردم دعا می‌کنند خداوند مقداری تدبیر به رئیس سازمان محیط‌زیست دهد گویا خانم ابتکار خود را ایزوله کرده که ریزگرد‌ها را جدی نمی‌گیرد.
فرهاد تجری گفت: وضعیت آب و هوای استانهای غرب وشمال غربی متأسفانه بسیار اسفناک و غیرقابل تحمل است و بستگی به زمان‌های مختلف در شبانه‌روز گاهی اوقات تشدید شده و گاهی از شدت آلودگی کاسته می‌شود ولی کل استان کرمانشاه از ناحیه غربی تا کل استان درگیر ریزگرد‌ها شده‌اند که فضای دید را بسیار محدود کرده و سلامت بسیاری از مردم را به خطر انداخته است.
وی ادامه داد: شاید اگر این وضعیت برای استان‌هایی مانند تهران اتفاق می‌افتاد مسئولان امر فکری می‌کردند اما متأسفانه سالیان سال است که ریزگرد‌ها به عنوان یک پدیده آزار دهنده کشورهای غربی و جنوبی کشور را با چالش مواجه کرده است اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است این موضوع تا حدودی یک موضوع فرامرزی است و نیاز به پیگیری و مداومت دارد اما متأسفانه در هر دوره‌ای برخورد سلیقه‌ای شده و بعد هم به فراموشی سپرده می‌شود. این نماینده مجلس افزود: از دولتمردان سازمان محیط‌زیست و دستگاه دیپلماسی و شخص رئیس جمهور انتظار می‌رود بیشتر در این موضوع ورود پیدا کند و اجازه ندهند بیشتر از این ریزگردها آثار منفی بر سلامت شهروندان و مردم داشته باشند چراکه بعد از مدتی یقیناً آثار منفی زیادی بر مسائل سلامت، زیست‌محیطی، کشاورزی می‌گذارد که ممکن است غیرقابل جبران باشد. تجری تصریح کرد: مردمانی که جنگ و دفاع‌مقدس را تحمل کردند و ایثارگری‌های زیادی داشتند امروز سزاوار نیست مشکلات آنها مورد قصور قرار بگیرد و نادیده گرفته شوند.
وی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان محیط‌زیست در مورد جنگ عراق و سوریه گفت: ما هم دعا می‌کنیم خداوند مقداری تدبیر به رئیس سازمان محیط‌زیست که متولی محیط‌زیست کشور است، بدهد، شاید خانم ابتکار در محیطی زندگی می‌کند که مجهز به امکانات خاصی است و فضا و هوای آنجا به گونه‌ای است که خود را ایزوله کرده و کودکان و سالخوردگان و جانبازان شیمیایی را درک نمی‌کند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی از مشکلات وجود گروه‌های تروریستی در کشورهایی مانند عراق و سوریه است اما آیا این رفع تکلیف می‌کند؟ این‌همه سازمان‌های حافظ محیط‌زیست در دنیا وجود دارد از ظرفیت آنها گرفته تا رایزنی‌های سیاسی و منطقه‌ای می‌تواند کارگشا باشد اگر فکر رئیس سازمان محیط‌زیست بیشتر از این نمی‌تواند برای حل مشکل چاره‌سازی کند انتظار می‌رود کناره‌گیری کند چراکه افراد دیگری هستند که با تفکرات سیاسی، اجرایی و کاربردی می‌توانند مشکل را حل کنند.
تجری تصریح کرد: ریزگرد‌ها موضوعی است که تمام کارشناسان از سرطان‌زا بودن و آثار تخریبی غیر قابل جبران این ریزگرد‌ها بر حیات مردم و حیوانات خبر می‌دهند، انتظار می‌رود رئیس جمهور اجازه ندهد این وضعیت ادامه داشته باشد حال باید منتظر بمانیم تا وضعیت عراق هم ثبات یابد تا جنگ‌های گوشه و کنار دنیا تمام شود و ریزگردها رخت ببندند.
مضمون سخنان مطرحه توسط رئیس سازمان محیط‌زیست این است که لطفا فعلا نفس نکشید تا با صلح جهانی ریزگردها بروند! هر چند که به نظر می رسد کار برای برطرف کردن منشا ریزگردهای داخل و از بین بردن علت آلودگی‌های مداوم هوا و وارونگی زمستان هم از اقدامات اساسی است که مغفول مانده است و به آن بی‌توجهی می‌شود، این معضلات که منشاء داخلی دارد!! این معضلات چرا تاکنون برطرف نشده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از بولتن نیوز،امیدواریم اتفاق‌های خوشی در این زمینه شاهد باشیم شاید با از بین رفتن داعش بتوان کاری برای هوای آلوده شهرهای مرزی انجام داد اما با توجه به اینکه شدت ریزگردها در برخی از استان‌ها به ۲۲ برابر حد مجاز رسیده است گمان نمی‌کنیم تا آن زمان فرصت داشته باشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 10