مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي خبر داد

جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در حوضه آبریز  دریاچه ارومیه

گروه خبر:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از حفر چاه‌های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه جلوگیری می‌شود.
کیومرث دانشجو در گفت‌وگو با آرازآذربایجان اظهار کرد: هر روز شاهد افزایش تعداد چا‌ه‌های غیرمجاز در حاشیه باغات دریاچه ارومیه بودیم که با تلاش‌ها‌یی که صورت گرفت جلوی این اقدامات گرفته شده‌است.
وی با بیان اینکه حفر چاه غیرمجاز و استفاده از منابع آبی منابع ملی را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: با افرادی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز کنند به شدت برخورد می‌شود و لازم است مردم نیز در این خصوص همکاری لازم را داشته‌باشند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه اطلاعات دقیق در خصوص میزان چاه‌های موجود در استان وجود نداشته و این آمار عموماً غیررسمی است، افزود: نباید اجازه حفر چاه جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داده شود.
وی با بیان اینکه ۶ دشت ممنوعه در استان وجود دارد، ادامه داد: آب‌های زیرزمینی و روان بر اثر حفر همین چاه‌های غیرمجاز در سال‌های اخیر کمتر شده‌اند که باید در این خصوص اقدامات اساسی انجام گیرد.دانشجو به ممنوعیت صدور پروانه‌هاى بهره‌‌بردارى از آب‌هاى زیرزمینى در این دشت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این دشت‌ها شامل کشمش‌ تپه خوى، سلماس، قالقاچى، کهریز، ارومیه و ایواغلی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه باید کشاورزان را برای تبدیل آبیاری سنتی به نوین سوق داد، تصریح کرد: واگذاری تسهیلات ویژه برای تبدیل آبیاری اراضی کشاورزی از سنتی به آبیاری نوین می‌تواند در زمینه کاهش میزان استفاده از منابع آبی موثر باشد.وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد وسعت دریاچه ارومیه خشک شده‌است، گفت: در صورت تداوم روند فعلی خشک شدن دریاچه ارومیه، شاهد سونامی نمک در اطراف این دریاچه خواهیم بود که این امر به نوبه خود بر نوع زندگی مردم منطقه تاثیر خواهد داشت.
*مسدودسازی بیش از یک هزار حلقه چاه در اطراف دریاچه ارومیه
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از مسدود سازی یک هزار و ۳۰۰ حلقه چاه در اطراف دریاچه ارومیه و در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خبر داد.
عیسی کلانتری نیزاظهار داشت: میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاسف‌بار بوده و باید در راستای کاهش این میزان مصرف، اقدامات شاخصی انجام گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آب‌های تجدیدپذیر بسیار محدود شده‌اند، تصریح کرد: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی دو برابر تزریق آب به زمین است که این روند در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اصلا مناسب نیست.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شاهد افزایش کشت انواع محصولات کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه بودیم.
وی ادامه داد: کشت ۱۹۰ هزار هکتار انواع محصول کشاورزی طی سال‌های گذشته در اطراف دریاچه ارومیه سبب شد تا میزان برداشت آب‌های زیرزمینی بسیار افزایش یابد.
این مسئول سوء‌مدیریت را عمده مشکل دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار داشت: سهم عمده‌ای از مشکل کنونی دریاچه ارومیه به سوء مدیریت در دوران‌های گذشته برمی‌گردد به طوری‌که کاهش بارندگی‌ها فقط ۱۸ درصد در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه سهم دارد.
کلانتری اعلام کرد در این خصوص اقدامات اساسی انجام گیرد که توجه در میزان برداشت از آب‌های سطحی و روان، بهبود کشت، کاهش میزان کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا و مدیریت اصولی در این بخش از جمله این موارد هستند.
وی سهم چاه‌های غیرمجاز را در برداشت آب‌های زیرزمینی را قابل توجه عنوان کرد و گفت: در این راستا چاه‌های غیرمجاز مسدود می‌شوند.
این مسئول از مسدود کردن یک هزار و ۳۰۰ چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: این اقدامات در راستای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه انجام گرفته‌است و در این راستا تمام جوانب امر در خصوص استفاده کشاورزان از منابع آبی نیز مد نظر قرار دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 7