شکوفایی جامعه در پرتو خودباوری و نشاط جوانان

شکوفایی جامعه در پرتو خودباوری و نشاط جوانان

مریم همتی
گروه اجتماعی : یازدهم شعبان سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نام گرفت این روز فرصتی مغتنم برای تقویت روحیه خودباوری، امید و نشاط در میان جوانان است تا بستر بروز استعداد و توانایی آنها در جهت رشد و پیشرفت کشور مهیا شود و بدین ترتیب بتوان شاهد افتخارآفرینی آنان در عرصه جهانی شد.
جوانان به عنوان سرمایه اجتماعی کشور از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در شکل دهی سرمایه انسانی، علمی و دانایی برخوردارند. جوان بودن جامعه فرصتی را برای نظام مدیریتی کشور فراهم کرده تا بتواند با استفاده از این ظرفیت استثنایی، زمینه رشد و اعتلای همه جانبه جوانان و توانمند سازی آنان برای پیشرفت و تعالی کشور را فراهم کنند. مشارکت جوانان در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از برنامه هایی است که نیازمند برنامه ریزی صحیح و تخصیص اعتبارات لازم برای پرداختن به امور آنها است که این مساله فقط بر عهده یک نهاد نخواهد بود بلکه چندین نهاد مسوولیت امور جوانان را بر عهده دارند که با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد تحول های چشمگیری در حوزه جوانان بودیم.
بنیان توسعه و آینده کشور بر توانمندی ها، امید و سرزندگی جوانان قرار دارد که نیازمند حمایت، تقویت و فراهم کردن فرصت های ارتقای کیفیت زندگی خود هستند. دولت یازدهم سه دغدغه اساسی جوانان یعنی اشتغال، مسکن و ازدواج را نیازهای اساسی آنان دانسته و تلاش خود را در حیطه منابع و امکانات کشور برای کاستن از دغدغه ها در این عرصه ها به کار خواهد گرفت. دولت تدبیر بر این مهم واقف است که اشتغال در صدر مسایل جوانان است و دو مقوله مسکن و ازدواج متاثر از اشتغال است و از همین رو در چارچوب تلاش برای نجات اقتصادی، حل مشکل بیکاری جوانان را همواره در اولویت قرار داده است. در تقویم ایران روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامگذاری شد تا جوانان این مرز و بوم الگویی ارزشمند در راه حق و حقیقت داشته باشند و ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا اینگونه بتوانند به سعادت واقعی دست یابند. حضرت علی اکبر(ع) فرزند امام حسین(ع) در یازدهم شعبان سال ۴۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. او در بیان، وجاهت و رفتار بسیار به حضرت محمد(ص) شباهت داشت و در شجاعت و جنگندگی همچون علی ابن ابی طالب (ع) بود. کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب هایش علی اکبر و شباب اهل بهشت بود. سومین پیشوای شیعیان جهان در تعلیم و تربیت فرزند خویش بسیار تلاش کرد و با آموزش قرآن، معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی به حضرت علی اکبر(ع) او را نمونه ی یک انسان کامل ساخت. حضرت علی اکبر(ع) همواره در راه گسترش اسلام ناب محمدی کوشید و در به مبارزه با ظلم و ستم زمانه پرداخت و نمونه کامل جوانی شجاع به شمار می رفت.
سید محمدحسین جوادی جامعه شناس همزمانی سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان را یکی از کارسازترین راهبردهای الگوسازی فرهنگ دینی دانست و گفت: در تقویم کشورهای مختلف روزی را به عنوان روز جوان در نظر گرفته اند که در کشور ما ?? ۱۱شعبان، سالروز میلاد شباب اهل بهشت را به عنوان روز جوان انتخاب کرده اند و در دیگر جوامع ??۲۱ آگوست روز جوان نامگذاری شده ‌است.
حضرت علی اکبر(ع) می تواند در تمام شئون مختلف به عنوان الگویی کامل، راهگشای مشکل ها و مسایل گوناگون زندگی جوانان باشد. شناخت و درک واقع بینانه جوانان، مسوولیت های فردی و اجتماعی آنها و نقش حاکمیت جهت مدیریت و برنامه ریزی برای این قشر از جمله موضوع هایی است که باید بدان توجه کرد. وجود بیش از ۲۴ میلیون جوان در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال بیانگر این مهم است که با یک کشور جوان با منابع غنی انسانی روبرو هستیم که این می تواند به عنوان یک فرصت مهم و بزرگ و در صورت نبود مدیریت کارآمد، یک چالش و تهدید برای جامعه باشد. دوران جوانی یک دوره حساس و متفاوت و نقطه عطفی در رویکردها و نقش آفرینی های اجتماعی شهروندان است.
عضوهیات علمی دانشگاه اشاره به اینکه جوانی از نظر زمانی یکی از حساس ترین دوره های تاریخی است، بیان داشت: برخی از دوران جوانی به عنوان دوره گذر از سنت به مدرنیته یاد می کنند که زندگی فرد دچار دستخوش تغییرات متعددی می شود. گاهی به دلیل نبود نگاه علمی و توجه نکردن به جامعه آماری در دوره های مختلف زمانی و به دلیل نبود برنامه ریزی بلند مدت، الگوهای لازم برای جامعه جوانان تبیین نمی شود که این مهم سبب پیدایش چالش های متعددی برای آنان خواهد شد.
نقش موثر جوانان در تحول های اجتماعی در جامعه به ویژه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست اما به این حال کاستی ها و دغدغه هایی همچون اشتغال، ازدواج و شکاف میان نسلی و تغییرهای گوناگون سبب شده است تا بسترهایی برای آسیب پذیری این قشر ایجاد شود. وی حضور سازمان های مردم نهاد را در ارتقای رشد و بالندگی جوانان در حوزهای مختلف بسیار تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد می توانند برنامه های فرهنگی، اجتماعی و … جوانان را ارتقا دهند که در دولت یازدهم این نهادها علاوه بر رشد کمی از رشد کیفی نیز برخوردار شدند. دستگاه های اجرایی با برگزاری جلسه ها و نشست ها در زمینه امور جوانان و تهیه گزارش هایی در ارتباط با آنان می توانند در بالندگی جوانان گام هایی موثر بردارند و جامعه را به طرف نشاط و پویایی سوق دهند. آموزش های پیش از ازدواج و اجرای سیاست های جمعیتی آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در راستای تحکیم بنیاد خانواده می تواند از آسیب های اجتماعی همچون طلاق، خشونت و ناهنجاری های آنها جلوگیری کند.
جوادی ساماندهی اوقات فراغت جوانان را یکی از مهمترین مسایل جامعه عنوان کرد و یادآور شد: استفاده مناسب از اوقات فراغت نه تنها راهگشا است بلکه سبب برخورداری از برنامه ای منسجم و هدفدار برای جوانان می شود. اگر استفاده از این اوقات به صورت سالم و درست استفاده نشود، زمینه های گرایش به فساد، تباهی و انحطاط جوانان فراهم می شود که این مهم در تخریب منابع اجتماعی نیز نقش دارد. افراد اگر تمام وقت خود را با اشتغال سپری کنند، هرگز نمی توانند از قدرت تفکر، خلاقیت و نوآوری بهره مند شوند اما اگر اوقات فراغت سالم داشته باشند، زندگی هدفدار و همواره با موفقیتی را خواهند داشت. درک نیازهای روحی و روانی جوانان امری مهم و ضروری است که این مولفه باید به صورت جدی در برنامه ریزی های متولیان اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته شود. مسوولان با برگزاری برنامه های شاد و مفرح، زمینه خودباوری و نشاط ملی را در نسل جوان زنده تر نگه می دارند و نسبت به برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی، دینی و تفریحی اقدام می کنند. تدوین برنامه ساماندهی اوقات فراغت جوانان، برگزاری اردوهای گردشگری، جلسه های هم اندیشی نخبگان و برگزاری مسابقات ملی در بخش های مختلف از مهمترین کارهایی محسوب می شود که در دولت یازدهم به خوبی صورت پذیرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی مشارکت بیشتر مردم در امور مختلف را یکی از اقدامات دولت یازدهم دانست و گفت: تصمیم گیری و مشارکت مردم در همه عرصه ها یکی از اهداف دولت یازدهم بوده است که با ایجاد این مشارکت معضل های جامعه روند کاهشی پیدا می کند زیرا بدون حضور جوانان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی؛ مشکلات جامعه حل نخواهد شد.
حضور نمایندگانی از قشر جوان در حوزه های اجتماعی باعث پیگیری مطالبات و شناسایی نیازهای آنان می شود و اینگونه در کنار توانمند شدن، آموزش های لازم را برای حضور در عرصه های مختلف کسب می کنند. وی با اشاره به راهکارهای لازم و صحیح در حوزه مسایل فرهنگی جوانان، بیان داشت: تبیین درست مولفه های هویتی جوانان و تکریم منزلت آنها، حل مشکلات نظام آموزشی و توجه جدی به مقوله آموزش مهارت های زندگی، آموزش به خانواده ها در نحوه رفتار مناسب با جوانان و ارایه الگوهای موفق در عرصه های مختلف جامعه از جمله مهمترین راهکارهای لازم در حوزه فرهنگی قشر جوان به شمار می رود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 7