گفتگوي اختصاصي آرازآذربايجان؛

پتانسیل های بالای تاریخی توریستی آذربایجان مغفول مانده است

پتانسیل های بالای تاریخی توریستی آذربایجان  مغفول مانده است

پرستوغنی
گروه گزارش: آذربایجان غربی دارای ظرفیت¬های فراوانی در بخش گردشگری است ولی سرمایه گذاری این حوزه دارای مشکلات عدیده ای است.
این را جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با آرازآذربایجان اعلام کرد، در سال های اخیر متاسفانه با وجود استقبال بسیاری از سرمایه گذاران برای بهره برداری از ظرفیت های فراوان در بخش گردشگری و توریسم که علاقه مند به حضور و فعالیت در این منطقه هستند این صنعت با موفقیت همراه نبوده است. استان آذربایجان غربی با وجود پتانسیل های بالای تاریخی، چون تخت سلیمان و قره کلیسا آنطور که باید و شاید جایگاه واقعی خود را به لحاظ گردشگری به دست نیاورد است.
به گزارش آرازآذربایجان، صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت های پردرآمد، پاک و کم هزینه دنیا قرار دارد و از ۱۵ نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال است.
طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی ایران دارای رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی است، اما با وجود ظرفیت های بالا با مشکلات زیادی در سال های اخیر مواتجه بوده است.
*گفتگوی اختصاصی با مدیر میراث فرهنگی و گردشگری
جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در گفتگوی اختصاصی ضمن اعلام این موضوع که صنعت گردشگری در سال های گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفته اظهار کرد، آذربایجان غربی دارای ظرفیت های فراوانی در بخش گردشگری است.
وی افزود: در یک بررسی اجمالی در برنامه اول تا پنجم توسعه، صنعت گردشگری خیلی مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی است که جمعیت جوان رو به گسترش، در منطقه آذربایجان غربی در روستا، نرخ بالای بیکاری را به خود اختصاص داده اند. این صنعت میتواند بسیاری از این اقشار را جذب نماید. این نقطه حائز اهمیت است، به استناد آمار ارائه شده، سازمان بین المللی ( wio ) حدود ۱۳? مشاغل در دنیا را به خود اختصاص داده است و این باور کردنی نیست که اگر بدانیم با وجود ظرفیت های فراوان در بخش گردشگری سرمایه گذاری این حوزه در آذربایجان غربی به جهت بروکراسی اداری از قبیل، عدم سرمایه گذاری برای تامین در گردش، معوقات بانکی، که گریبانگیر واحد های تولیدی و صنعتی و از جمله طرح های مربوط به گردشگری استان شده تا کنون نتوانسته در امر اشتغال فعال باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان با یادآوری این نکته گفت: متاسفانه برخی از دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله محیط زیست با قرار دادن ضوابط و شرایط خاصی همواره مخالفت خود را اعلام کرده و مانع حضور سرمایه گذاران در مناطق بخصوصی در زمینه واگذاری اراضی شده اند افزود : مشکلات و موانع موجب شده تا صنعت گردشگری در آذربایجان غربی به علت عدم هماهنگی بین سازمان ها نتواند به اهداف خود دست یابد.
استان آذربایجان غربی از نظر قدمت به عنوان یکی از قطب های مهم جذب توریسم در عرصه جهانی است این استان با جاذبه های گوناگون در زمینه های تاریخی و فرهنگی از قبیل مراکز بکر و دیدنی از جمله، تپه حسنلو، تپه های باستانی ربط، آبشار شلماش، دریاچه مارمیشو، پیست اسکی خوشاکو، جزایر و روستا های اطراف دریاچه ارومیه، باغ های بزرگ سیب و انگور، ظرفیت های فراوانی در بخش گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده است.
جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی با تاکید به این نکته که گردشگری حوزه فرابخشی است اظهار داشت: حلقه ارتباطی بین این سازمان و سایر سازمان های مرتبط می¬تواند صنعت گردشگری در استان آذربایجان غربی را در رسیدن به اهداف حمایت کند و بدون هماهنگی و انجام این امور، امکان دست یابی و رونق این صنعت وجود ندارد.وی ضمن تاکید به این نکته، افزود: سازمان هایی از قبیل راه سازی، تامین منابع بانکی، پلیس و نیروی انتظامی، وزارت کشورع محیط زیست و….. و تمام نهاد ها و دستگاه های اجرایی باید همسو و هماهنگ در جهت توسعه گردشگری برنامه ریزی و اقدام نمایند تا بتوانیم در رسیدن به اهداف خود موفق باشیم.
وی با اشاره به این معضل، که اعتقاد و باور عمومی در زمینه فرهنگ سازی در استان رشد و توسعه پیدا نکرده است افزود: گردشگری زمانی میتواند نمود پیدا کند که همه احاد جامعه، سازمان ها، نهاد ها و دستگاه های اجرایی همزمان با عموم مردم در یک جهت و هم سو حرکت کنند.
جباری با بیان اینکه صنعت گردشگری، به عنوان حوزه مهم در توسعه پایه ای استان مطرح است تصریح کرد توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی میتواند به عنوان ضروری ترین زیر ساخت در صنعت گردشگری به شمار رود.وی افزود: ما در دو قطب مهم گردشگری مارمیشو و قره کلیسا که دو منطقه مهم گردشگری است جاده مناسب نداریم و همچنین محدودیت پرواز های هوایی در استان آذربایجان غربی نیازمند توجه جدی مسئولان است.
وی با اشاره به اینکه مسئولان استان، از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری حمایت می¬کنند افزود: استاندار و معاونین در جلسات ویژه ای که جهت بررسی مشکلات گردشگری برگزار شده در جهت سرمایه گذاری و حمایت به ما قول مساعد داده اند و این نقطه قوتی در پیش برد کار های سازمان محسوب می شود.
جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوال آرازآذربایجان در مورد تاثیر خشکی دریاچه ارومیه در صنعت گردشگری با تاکید بر تاثیرات منفی این پدیده بر گردشگری افزود: قطعا جاذبه های دیگری دریاچه ارومیه دارد، از قبیل: سرخی آب ، سنگ های بلورین نمک، که همه ی اینها برای توریسم و گردشگران جاذبه تلقی میشود.
در اصطلاح جهانگردی به توریسم، صادرات نامرئی می گویند، یکی دیگر از جاذبه های استان آذربایجان غربی توریسم درمانی است، متاسفانه با وجود استقبال گردشگران از بهره برداری از این نعمت خدادادی جذب گردشگران به کندی انجام میشود گفتنی است: همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور، ترکیه، عراق، و جمهوری آذربایجان، وجود مجتمع آب درمانی و….. زیر ساخت های لازم را برای توسعه توریم درمانی مهیا کرده است اما تنها این بستر ما نیازمند سازمان بندی و حمایت داخلی است که در سال های اخیر متاسفانه شاهدیم که بیشترین هدایت و جذب گردشگران در این حوزه توسط دلالان و واسطه گران انجام شده است .
بدیهی است تبلیغات و عدم اطلاع رسانی و ناتوانی در به کارگیری نیرو های متخصص و عدم همکاری لازم از سوی سازمان بهداشت و علوم پزشکی به عنوان دستگاه متولی موجب شده است تا سهم دلالان و واسطه گران از توریسم درمانی حتی بیش از آژانس های دولتی باشد.
جباری در این نشست خبری در پاسخ به آرازآذربایجان در رابطه با مشکلات موجود توریسم درمانی افزود: بستر های لازم برای توسعه صنعت توریسم درمانی در حال اجرا است از جمله گردشگری سلامت، که استان آذربایجان غربی اولین استانی است که این مجوز را گرفته است.
وی با اشاره به اینکه چهار شرکت مسافر بری گواهی نامه دریافت کرده اند و تحت عنوان گردشگر سلامت در کشور ترکیه مستقر شده اند افزود: آنها میتوانند بیماران را به داخل ایران هدایت کنند وی تصریح کرد، در حال حاضر پزشکان و مسئولین فنی که دوره تخصصی را گذرانده اند در این مراکز مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم که از این طریق بتوانیم با همکاری سایر دستگاه ها از قبیل سازمان بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و وزارت کشور دست دلالان را کوتاه کنیم.
وی افزود: گردشگری سلامت میتواند یکی از حوزه های مهم گردشگری استان باشد. آذربایجان غربی با وجود جاذبه های طبیعیو تاریخی با بیش از ۱۶۵۰۰ اثر ثبت شده و خدادادی جایگاه و سهم خود را در صنعت گردشگری کسب نکرده است. به یقین در مسیر رسیدن به چنان هدفی مانند هر حوزه دیگر چالش¬هایی وجود دارد، که نیازمند توجه جدی و رفع موانع موجود است، باید از ظرفیت های موجود در این بخش استفاده بهینه شود .گفتنی است با شفاف سازی و به روز رسانی آمار و اطلاعات فعال کردن بخش خصوصی در زمینه گردشگری، توسعه و تقویت برنامه های تبلیغاتی جهت معرفی جاذبه های این صنعت ، افزایش سطح فرهنگ عموم در جهت ایجاد ارتباط با گردشگران، افزایش زیر ساخت ها و تجهیزات، جذب جهانگردان ثروتمند از طریق تبلیغات و امنیت سیاسی و اقتصادی از جمله عواملی است که به صورت زنجیره ای میتواند تاثیر مستقیم بر افزایش تعداد گردشگران در منطقه آذربایجان غربی داشته و در یک عزم ملی با همکاری و همدلی دستگاه ها موانع و مشکلات این صنعت در جهت توسعه اقتصادی استان بهره برداری شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 2 =