حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است

حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است

گروه خبر:مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با بارش‌های اخیر و رهاسازی ۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه سال جاری تراز دریاچه رو به بهبود است.
سیدمرتضی موسوی با بیان این مطلب، آخرین تراز آبی دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰٫۲۷ متر نسبت به سطح دریاهای آزاد اعلام کرد و افزود: در مقایسه با سال گذشته در همین زمان، ۲۴ سانتی‌متر پایین‌تر از تراز سال گذشته قرار داریم.
مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران، با بیان اینکه بارش‌های اخیر نیز تاثیر مطلوبی در بهبود تراز دریاچه ارومیه گذاشته است، افزود: از ابتدای مهرماه سال آبی جاری تاکنون ۱۰۳ میلی‌متر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است، ولی نسبت به متوسط بارش‌های بلندمدت منطقه، شاهد افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها بودیم.
*بهبود نسبی تراز دریاچه
وی ادامه داد: با بارش‌های اخیر و رهاسازی ۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه سال جاری، تراز دریاچه رو به بهبود است.
او با اشاره به اینکه وضعیت آب ورودی به پیکره اصلی دریاچه ارومیه به لحاظ اجرای لایروبی‌هایی که در رودخانه‌های پیرامونی صورت گرفته، باعث شده است تا جریانات ورودی به دریاچه دارای اثربخشی بیشتری باشند بیان داشت: با اجرای طرح اتصال رودخانه زرینه‌رود به سیمینه‌رود و بهره‌برداری از آن شاهد بازگشایی مجدد جریان آب از این مسیر بودیم.
موسوی اضافه کرد: بخشی از آبی که از سد بوکان و جریاناتی که در میان حوضه‌ها در اثر بارش‌های اخیر ایجاد شده بود از همین مسیر بازگشایی شده به پیکره اصلی دریاچه رسید.
وی با بیان این مطلب که اگر تراز دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهیم، ملاحظه می‌شود که با افزایش بارش‌ها و رهاسازی آب از سد بوکان، تراز دریاچه از ۱۲۷۰٫۱۵ به ۱۲۷۰٫۲۷ رسیده است، گفت: در روزهای اخیر به‌طور قابل توجهی تراز دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است.مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به جریان رودخانه‌های مهاباد چای و گدار چای و سیمینه‌رود به موازات رودخانه زرینه‌رود اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با استفاده از اعتباراتی که از ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت کرده است، با لایروبی رودخانه‌های مذکور و تجمیع جریان آنها، سبب شد تا آب چهار رودخانه در منطقه با انرژی کامل به پیکره اصلی دریاچه وارد شود.وی تصریح کرد: انجام لایروبی رودخانه آجی چای در منطقه آذربایجان شرقی نیز سبب ورود جریان‌های آبی بیشتری به دریاچه ارومیه شد.
* تاثیر مثبت اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود
موسوی افزود: قبل از اجرای لایروبی‌ها و اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود، جریانات ورودی رودخانه زرینه‌رود به دلیل اینکه نمی‌توانست به پیکره دریاچه ارومیه راه پیدا کند به “ماندآب” تبدیل می‌شد و از سویی حائل مابین دریاچه و زرینه رود باعث شده بود تا آب زرینه‌رود نتواند به دریاچه برسد که با لایروبی زرینه‌رود این امکان ایجاد شد که روان‌آب‌های این رودخانه به‌طور مستقیم به دریاچه واریز شود.
وی در ادامه یادآور شد: اتصال دو رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود باعث شد تا آب‌هایی که پیش از این نمی‌توانستند به دریاچه راه یابند و به‌صورت “ماندآب” در منطقه باقی مانده و تبخیر می‌شدند، هم اکنون به سهولت وارد دریاچه شوند.
مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران، با بیان اینکه، ‌هم اینک بیش از ۵۰ سانتی‌متر از برنامه هدف‌گذاری شده سالانه از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم، اظهار امیدواری کرد: با افزایش نزولات آسمانی تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از طرح‌های مصوب کارگروه ملی انتظار می‌رود تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷۰٫۸۰ متر نسبت به سطح دریاهای آزاد برسد.
وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در افزایش تراز دریاچه ارومیه یادآور شد: یکی از این برنامه‌های زود بازده، انتقال آب از حوضه‌های مجاور است که امیدواریم از ابتدای سال ۹۵ این طرح اجرایی شود.
* ادامه برنامه رهاسازی از سدها
موسوی تصریح کرد: برنامه رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری در بهمن و اسفند ماه جاری به میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب در دستور کار وزارت نیرو است.
او با اشاره به توسعه سطح زیر کشت و الگوهای کشت در حوضه ارومیه در سال‌های بعد از انقلاب، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب الگوهای کشت،‌ به سمت الگوهای با میزان مصرف آب بیشتر مانند، تبدیل اراضی دیم به آبی افزایش سطح زیر کشت چغندر و یونجه و تبدیل اراضی زراعی به باغی سوق پیدا کرد و این امر موجب شد، مصرف آب در بخش کشاورزی افزایش یابد و نیاز آبی دریاچه به مرور تامین نشود.
به گزارش فارس، مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طرح‌های وزارت نیرو به کشاورزی منطقه لطمه نخواهد زد و از سویی وزارت جهاد کشاورزی نیز طرح‌هایی برای استفاده از فناوری‌های نوین در آبیاری ارائه کرده که با عملیاتی شدن این طرح‌ها به مرور شاهد احیای دریاچه با حفظ تولیدات کشاورزی خواهیم بود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = شانزده