جایگاه فراموش شده آذربایجان غربی در تجارت خارجی منطقه

جایگاه فراموش شده آذربایجان غربی  در تجارت خارجی منطقه

گروه اقتصادی: توجه ویژه به سبد صادراتی و تنوع کالاها و خدمات و پایداری توسعه صادرات اقلام موجود، ماندگاری و حفظ سهم در بازارها، دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی در دستیابی به جایگاه بالای استان آذربایجان غربی در تجارت خارجی منطقه اهمیت ویژه ای دارد.
سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند تجارت به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و انجام آسان امور تجارت، یکی از مهم‌ترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی در شرایط کنونی نامناسب اقتصادی کشور است.
فراهم نمودن زمینه های جذب سرمایه، حمایت و هدایت سرمایه گذاران و تجار، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاه‌های اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران و بازرگانان و تجار ترسیم و ایجاد شود.
احصاء و اطلاع رسانی ظرفیت‌های موجود استان برای جذب سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی از مهم‌ترین وظایف حوزه سرمایه گذاری استان در شرایط اقتصادی امروز است و اهمیت جذب سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در استان، نشان می‌دهد که یکی از اولویت‌های اساسی توسعه استان موضوع مهم جذب سرمایه گذار است. این مهم نیازمند شناسایی، تدوین و ارائه توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان در چارچوب و قالب بین‌المللی به سرمایه گذاران بالقوه خارجی است.
فرصت‌های سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات، توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد که می‌توان با حذف قوانین دست و پاگیر تجاری زمینه بهبود وضعیت در حوزه تجارت خارجی کشور و استان آذربایجان غربی را فراهم کرد.
نیم نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که ۷۱۱ میلیون دلار صادرات غیر نفتی برای سال جاری در استان هدف گذاری شده است و ۳۶۷ میلیون دلار برای صنعت، ۱۰۸ میلیون دلار برای بخش معدن، ۱۹۱ میلیون دلار برای کشاورزی و ۴۵ میلیون دلار برای فرش و صنایع دستی استان هدف گذاری شده است.
در سال ۹۱، ۶۸۰ میلیون دلار و در سال ۹۰، ۴۷۹ میلیون دلار صادرات از استان آذربایجان غربی انجام شده است که این آمار رشد ۴۲ درصدی سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ را نشان می‌دهد.
در هفت ماهه اول امسال یک میلیون و ۳۶۳ هزار تن انواع کالاهای غیر نفتی به ارزش بیش از ۳۹۳ میلیون دلار از مبادی مختلف استان از جمله گمرکات، بازارچه‌ها و تجارت چمدانی به سایر کشورها صادر شده است.
در هفت ماهه نخست سال جاری ۳ هیئت تجاری از استان اعزام و پذیرش شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۲، پنج هیئت تجاری از استان اعزام و ۴ هیئت تجاری به استان پذیرش شود.
کشورهایی مثل هند، الجزایر، عراق، ایتالیا و تونس از کشورهای هدف جهت اعزام هیئت‌های تجاری به شمار می‌روند و عراق، ترکیه، ارمنستان و روسیه از کشورهای هدف جهت پذیرش هیئت‌های تجاری در سال جاری هستند.
این در شرایطی است که اقتصاد کشور ترکیه که مهم‌ترین کشور همسایه آذربایجان غربی محسوب می‌شود، با اجرای برنامه های اصلاحات اقتصاد مورد نظر با همکاری صندوق توسعه بین‌المللی پول به تدریج توانسته است در مسیر اقتصاد آزاد حرکت کند و هم اینک این کشور جز اقتصاد های آزاد تلقی شده اما هنوز بخشی از اقتصاد آن در کنترل دولت است.
فعال سازی تجارت در بازارچه های مرزی بین ایران و ترکیه یکی از راهکارهای بسط و توسعه مراودات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه است و نقش سازمان توسعه تجارت ایران برای فعال سازی مراکز تجارت مرزی بین دو کشور بسیار اهمیت دارد.
شرایط و ظرفیت‌های فوق‌العاده آذربایجان غربی برای ترانزیت کالا به ترکیه و فعال کردن تجار و بازرگانان باعث شده که فعالان حوزه بازرگانی و تجار در سال‌های گذشته موفقیت‌های خوبی داشته باشند و باید با بهبود فضای صادراتی، در توسعه صادرات آذربایجان غربی به ویژه به کشور ترکیه گام‌های اساسی برداشت.
برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احصای مشکلات تجاری و اقتصادی بین ایران و ترکیه در شرایط اقتصادی کنونی کشور و منطقه یک ضرورت است و این مشکلات برای ارائه در ملاقات‌های بین مدیران و مسئولان دو طرف باید احصا شود تا بتوان به راهکاری مناسب برای توسعه مبادلات دست یافت.
این در حالی است که با برنامه ریزی‌های دقیق مسئولان اجرایی استان می‌توان گام‌های مهمی در راستای سند چشم انداز توسعه صادرات غیرنفتی برداشت و توجه ویژه به سبد صادراتی و تنوع کالاها و خدمات و پایداری توسعه صادرات اقلام موجود، ماندگاری و حفظ سهم در بازارها، دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی در دستیابی به جایگاه بالای استان آذربایجان غربی در تجارت خارجی منطقه اهمیت ویژه ای دارد و از اهداف تدوین شده در راستای سند چشم انداز توسعه صادرات غیرنفتی به شمار می‌رود.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که ارتقاء سطح رقابت‌مندی کالاها و خدمات صادراتی، دستیابی به خدمات پیشرفته و رقابتی پشتیبانی صادرات و دستیابی به بنگاه های شایسته صادراتی و در کلاس جهانی از اهداف بنیادین برای رسیدن به جایگاه آذربایجان غربی در تجارت با دنیاست.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


4 − = سه