ثبت نام برای کتاب درسی دغدغه هر ساله دانش آموزان

ثبت نام برای کتاب درسی دغدغه  هر ساله دانش آموزان

علی حبیبی
گروه جامعه : ثبت نام کتابهای درسی، همواره از دغدغه های دانش آموزان و والدین آنان بوده و این دغدغه چه در زمانی که در مدارس و سطح شهر انجام می شد وجود داشته و چه حالا که از طریق سایت اینترنتی صورت می گیرد به انحای مختلف دیده می شود.
در سال های گذشته، کتاب های درسی برخی دانش آموزان پایه ها و دوره های تحصیلی از طریق مدرسه و تعدادی دیگر از طریق کتابفروشی های سطح شهر توزیع می شد اما چند سالی است که ثبت نام کتاب های درسی در برخی پایه ها و دوره های تحصیلی از طریق سایت irtextbook.com صورت می گیرد و سپس در مدرسه در اختیار دانش آموزان قرار می_گیرد.
در خصوص ثبت نام اینترنتی کتابهای درسی اگر همه چیز خوب پیش رود، ارجح تر از سایر راه ها است زیرا چنانچه دانش آموزی در منزل امکانات اینترنتی داشته باشد که در زمان حاضر بسیاری از دانش آموزان از این امکانات برخوردار هستند به مراتب راحت تر ثبت نام خود را انجام می دهد و در موعد مقرر نیز کتاب ها را از مدرسه تحویل می گیرد.
یکی از مزایای مهم ثبت نام اینترنتی به هدر نرفتن وقت دانش آموزان و والدین آنان است اما اگر به هر دلیلی سایت ثبت نام در زمان ثبت نام با مشکل روبرو شده و نتواند امکان لازم را برای ثبت نام فراهم کند، شاید دشواری های آن به مراتب بیشتر از سایر روش ها باشد در حالیکه اگر آموزش و پرورش پس از بروز این مشکل راه های دیگری برای ثبت نام پیش بینی نکند این مشکلات برای شهروندان دو چندان خواهد شد.
بروز مشکلات احتمالی در هر فعالیتی از جمله سامانه فناوری اینترنتی ممکن است و هیچکس نیز توقع ندارد که سایت های اینترنتی حتی یک لحظه نیز با کندی و قطعی سرویس دهی به مشتریان مواجه نشود. فناوری اینترنتی در ایران و به طورکلی در جهان از قدمت زیادی برخوردار نیست و بروز مشکلات در آن نیز اجتناب ناپذیر است.اما این بروز مشکل و آمادن نبودن سرویس دهی در زمانی قابل پذیرش است که از حد عرف خود خارج نشود، در غیر این صورت تمام خدمات و زحمات یک مجموعه را می تواند با چالش جدی روبرو کند.
آموزش و پرورش از پر مخاطب ترین وزارتخانه های کشور است و مسایل و مشکلات آن نیز می تواند زندگی جمع کثیری از شهروندان را تحت تاثیر خود قرار دهد. اکنون جمعیت ایران از مرز ۸۰ میلیون نفر فراتر رفته و هر خانوار ایرانی به نحوی با این دستگاه در ارتباط است.
بنابراین وزارتخانه ای با چنین دربرگیری باید برنامه ها و اقدامات آن از دقت بیشتری برخوردار باشد تا شهروندان در کمترین زمان به کارهای خود برسند و وقت آنان در این پروسه ها تلف نشود.آموزش و پرورش خرداد ماه امسال ثبت نام کتابهای درسی دوره پیش دانشگاهی را در سایت مورد اشاره آغاز کرد و دانش آموزان این دوره می_توانستند با ورود به این سایت و ارائه شماره ملی و شماره سریال شناسنامه قدیم ثبت نام کنند.
اما نام نویسی این دانش آموزان در شرایطی آغاز شد که بسیاری از همین دانش آموزان به توصیه مدرسه محل تحصیلی خود با مراجعه به ادارات ثبت و احوال، شناسنامه های قدیم خود را تعویض کردند بنابراین، سریال شناسنامه آنان تغییر کرد در حالیکه سایت ثبت نام کتاب های درسی شماره سریال شناسنامه قدیم را از دانش آموزان می خواست که خیلی از دانش آموزان چنین شماره ای را در اختیار نداشتند.
با اینحال خیلی از همین دانش آموزان توانستند شماره سریال شناسنامه قبلی خود را بدست آورند در حالی که بسیاری دیگر نیز نتوانستند این شماره را پیدا کنند بطوری که خیلی از مدارس در آن زمان با مراجعه به پرونده قبلی دانش آموز نیز موفق به این کار نشدند بنابراین خیلی از دانش آموزان در آن موقع، موفق به ثبت نام کتاب درسی نشدند.با اینحال آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده که از ۱۵ مرداد ماه جاری سایت مورد نظر برای ثبت نام جاماندگان نام نویسی کتاب های درسی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی آغاز شده اما کاربران در چند روز گذشته با مراجعه مداوم به این سایت با پیام های مختلف از جمله وجود نداشتن امکان ثبت نام مواجه می شوند. خیلی از دانش آموزان و والدین آنان نیز با مراجعه به کافی نت های محل، نیز موفق به ثبت نام نشدند و با همین پیام روبرو شده اند.
همانطور که گفته شد آموزش و پرورش با خیل زیاد مخاطبان روبرو هست بنابراین در اطلاع رسانی و راه اندازی سایت باید با دقت کامل عمل کند تا دانش آموزان و والدین آنان که جمع کثیری از افراد جامعه را تشکیل می دهند با سرگردانی روبرو نشوند.
چنانچه سایتی برای فعالیت های مختلف از جمله ثبت نام کتاب های درسی اعلام می شود باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود و درست این است که رفع اشکال آن به بیش از یک روز به طول نیانجامد درحالیکه اشکال سایت مورد نظر به حدود یک هفته رسیده است.
تاکنون آموزش و پرورش نسبت به اشکال این سایت اطلاع رسانی نکرده در حالی که اطلاع رسانی و پاسخگو بودن، کمترین کاری است که در این خصوص می توان انجام داد.
آموزش و پرورش باید توضیح دهد که دلایل آماده نبودن این سایت چیست و چرا هنور این مشکل رفع نشده است. در خصوص شماره سریال شناسنامه نیز باید پیش تر درباره اعتبار نداشتن شماره سریال شناسنامه های جدید اطلاع رسانی انجام می شد تا دانش آموزان حداقل کپی شناشنامه های قدیمی را حفظ می کردند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


9 + = دوازده