توسعه روستاهای آذربایجان غربی با تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دهیاریها

توسعه روستاهای آذربایجان غربی با تخصیص ۱۰۰ درصدی  بودجه دهیاریها

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : بودجه تخصیصی به دهیاری های استان آذربایجان غربی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، رشد چشمگیر ۲۰۰ درصدی را نشان می دهد که این امر نشانگر عزم و توجه جدی دولت تدبیر و امید به توسعه روستاها است.
امروزه روستاها محور توسعه کشورها هستند و در حقیقت راه توسعه هر کشوری از روستا می‌گذرد لذا به هیچ وجه نباید خود را جدا از جامعه روستایی دانست و به وضعیت آن بی‌توجه بود.
باید به روستاها بعنوان محل تولید و به روستاییان به عنوان تولیدگران، نگاه و توجه ویژه ای شود و برای توسعه این مناطق، برنامه ریزی های هدفمند باید عملیاتی شود.
این در حالی است که طبق جدیدترین آمار و ارقامی اعلامی مسئولان استانداری آذربایجان غربی، بودجه تخصیصی به دهیاری های استان آذربایجان غربی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، رشد چشمگیر ۲۰۰ درصدی را نشان می دهد که این امر نشانگر عزم و توجه جدی دولت تدبیر و امید به توسعه روستاها است.
لزوم ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای استان آذربایجان غربی نیز یک ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست و در رابطه با ایجاد اشتغال روستایی با محوریت مشارکت روستاییان، تفاهم نامه ای فیمابین استاندار آذربایجان غربی و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به امضاء رسیده که با اجرای مفاد آن، بتوان برای هر روستا یک مزیت اقتصادی تعریف و نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام کرد.
از سوی دیگر، وظیفه دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی صرفا بحث مدیریت دهیاری‌ها نیست بلکه این دفتر تلاش دارد با همکاری و مشارکت بخشداران، دهیاران، شوراهای اسلامی و همچنین خود روستاییان، گام های مثبتی در جهت آموزش، اشتغال، بهداشت، زیرساخت‌ها و حتی بهبود سطح معیشت روستاییان بردارد.نقش و اهمیت فراورده ها و تولیدات روستایی در رفع نیازهای رو به تزاید جامعه درخور توجه است نظیر تولید محصولات کشاورزی، زراعی، دامی و صنایع تبدیلی که نقش بی بدیل و منحصر بفرد است. برای جامعه اقتصادی استان، بسیاری از دستاوردهای روستائیان نقش استراتژیک داشته و اهرم قابل اتکایی در پشتیبانی از نظام اقتصادی در عرصه ملی و جهانی از طریق صادرات و ورود کالاهای ملی به بازارهای پرظرفیت جهانی بوده، یعنی به عبارتی قدرت اقتصادی استان آذربایجان غربی و قطب کشاورزی بودن به دلیل روستائیان پر کار بوده و همچنین تکیه بر اقتصاد تک محصولی نفتی را نیز در سطح ملی کاهش می دهد.فعال سازی ساکنان روستاها در آذربایجان غربی می تواند کمک شایان توجهی به تامین امنیت اجتماعی نموده و باعث کاهش حجم زیاد ناملایمات اجتماعی گشته و منجر به کاهش پدیده مهاجرت روستا ، شهری شود.
کارشناسان معتقدند که کشاورزی، دام پروری و صنایع دستی اقتصاد روستاهای استان آذربایجان غربی را تشکیل می دهند و به طور کلی، درآمد روستاییان بر پایه کشاورزی است. به علت فراوانی آب و حاصل خیزی خاک، بیشتر مردم روستاها در بخش کشاورزی مشغول به کارند و به زراعت و باغداری می پردازند.در روستاهای استان آذربایجان غربی، به علت فراوانی منابع آب و غنی بودن مراتع، دام پروری رونق دارد. اغلب روستاییان به پرورش دام می پردازند و مازاد فراورده های کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند.
از سوی دیگر، ایجاد و راه اندازی کسب وکارها مانند کسب وکارهای خانوادگی و گروهی در روستاها بدلیل وجود پیوندهای قوی اجتماعی و روحیه بالای مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست روحیه کار و تلاش و مسئولیت پذیری و التزام و تعهد به پیشرفت در میان جمعیت روستایی بیشتر از شهرنشینان وجود دارد.اما با این وجود اکثر جوامع روستایی آذربایجان غربی با معضل بیکاری به نوعی دست به گریبان هستند و ابعاد این معضل، بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را نیز متاثر ساخته است. این معضل بعنوان یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاها مطرح است.
در حال حاضر، ایجاد فرصت های شغلی جدید در مناطق روستایی استان از اهمیت دو چندانی برخوردار است. زیرا علاوه بر آمار بالای بیکاری در روستاها که سالانه بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر نیروی کار جدید به بازارکار روستاها عرضه می‌شود، کشور با معضل مهاجرت روستائیان به شهرها ، بخصوص به شهرهای بزرگ مواجه است که این امر خود پیامدهای منفی زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی دارد.
همچنین جوان‌گزین و نخبه‌گزین بودن مهاجرت‌های روستایی از جمله عواملی است که فرآیند توسعة درون‌زا و روند بهبود شرایط زندگی در روستاها را مختل می سازد.کارشناسان معتقدند که عدم دسترسی به سرمایه و امکانات و مشکل در عرضه کالاها و خدمات از مهمترین چالشهای مناطق روستایی آذربایجان غربی است.تاکید بر یک صنعت یا کسب وکار خاص و تمایل شدید به مهاجرت و گسترش روزافزون تغییرکاربری اراضی زراعی و همچنین امکان ریسک کمتر در روستاها و از سویی کمبود سازمانهای حمایت کننده از دیگر چالش های بر سر توسعه روستاهای آذربایجان غربی به شمار می روند.این در حالی است که باید کشاورزان علاوه بر پرورش و تولید محصولات متنوع ، آموزش های لازم را فرا گیرند تا بهره وری در واحد سطح افزایش یابد و در این میان نقش هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش بسیار راهگشاست.
به علت فراوانی آب و حاصل خیزی خاک، بیشتر مردم روستاها در بخش کشاورزی مشغول به کارند و به زراعت و باغداری می پردازند و این در حالی است که اشتغال پایدار در مناطق روستایی استان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی امکان پذیر است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 15