معاون استاندار آذربايجان غربي:

سازمانهای مردم نهاد برای حل مشکلات مردم دولت را یاری کنند

سازمانهای مردم نهاد برای حل مشکلات مردم  دولت را یاری کنند

گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: سازمانهای مردم نهاد برای حل مشکلات مردم دولت را یاری کنند.
علیرضا رادفر در نشست هم اندیشی فعالان اجتماعی، فرهنگی و مدنی شهرستانهای ماکو، شوط و پلدشت افزود: دولتها نتوانسته اند تاکنون به علت منابع محدود در مقابل خواسته های نامحدود افراد جامعه جوابگو باشند و مسائل و مشکلات را رفع کنند و لازم است سازمانهای مردم نهاد در حل آنها دولت را یاری کنند.
وی اظهار کرد: جایگاه مهم سازمانهای مردم نهاد در جامعه داوطلبانه، غیردولتی، غیر سیاسی بودن و در نظر نگرفتن منفعت شخصی است.
وی ادامه داد: انسان توسعه یافته بزرگترین سرمایه یک جامعه و توسعه یافتگی آرزوی هر فرد و جزو مطالبات اصلی مردم یک جامعه است.
وی، انسانهای توسعه یافته را لازمه توسعه پایدار یک جامعه عنوان کرد و اضافه کرد: کسانی که نسبت به محیط اطراف خود بی تفاوت نیستند و خود را در برابر تمامی انسانها و مسائل اجتماعی موظف و مسئول می دانند، انسانهای توسعه یافته هستند و این بزرگترین سرمایه یک جامعه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی افزود: امروز مسئولان باید کمک کنند تا افراد با گذر از نیازهای زیستی به نیازهای اجتماعی برسند و در این صورت است که انسانها شکوفا و توسعه یافته می شوند و با در کنار یکدیگر قرار گرفتن می توانند معضلات و مسائل اجتماعی پیش رو را حل کنند.
رادفر عدم آگاهی مردم از حقوق شهروندی خود را ریشه بسیاری از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: می توان با استفاده از ظرفیت و پتانسیل سمن ها در رفع این نقیصه گامهای اساسی و مثبتی برداشت.وی با تاکید بر اینکه باید بسیاری از مسائل مربوط به مردم را به خود مردم واگذار کنیم، گفت: باید اعتراف کنیم که در دولت توان پاسخگویی به تمام خواسته های مردم وجود ندارد و ما این موضوع را در گذشته تجربه کرده ایم، در هر زمان که نظام و حاکمیت به مشکل برخورده این مشکل با حضور و مشارکت مردم حل شده است که رشادتها و دلاورمردیهای هشت سال دفاع مقدس و قیام مردم برای سرنگونی رژیم طاغوت و بسیاری از مسائل دیگر خود گواه این امر مهم است.
** کشش و جذبه مردم برای حضور در سازمانهای مردم نهاد بیشتر از سازمانهای سیاسی است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز در این نشست، سیاست اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه اجتماعی را ارتقاء مشارکت عمومی جهت تمرکززدایی عنوان کرد و گفت: سیاست دولت یازدهم، تقویت، توسعه، توانمندی و نظارت بر سازمانهای مردم نهاد است و سعی می کند با بسترسازی مناسب و برطرف کردن موانع، زمینه تشکیل و گسترش آنها را فراهم کند.هوشنگ عطاپور افزود: تعداد سازمانهای مردم نهاد فعال استان ۲۱۵ مورد است که با تلاش مسئولان استان این تعداد در حال افزایش به ۳۱۸ مورد است و امیدواریم با استقبال مردم و فعالین اجتماعی و حمایت مسئولان این آمار روبه رشد باشد.وی اظهار کرد: برگزاری دوره های توانمندسازی و مدیریتی برای سمن ها مهم است و با برگزاری چنین دوره هایی می توانیم تعداد بیشتری از آحاد مختلف مردم را آموزش دهیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: مطالعات اخیر نشان داده است که کشش و جذبه مردم برای حضور در سازمانهای مردم نهاد بیشتر از سازمانهای سیاسی است به طوری که در اتحادیه اروپا از هر هفت نفر یک نفر عضو سازمانهای مردم نهاد هستند.
** حضور فعال مردم در تشکل های غیردولتی یکی از شاخص های کلیدی توسعه و پیشرفت است
شاهین علیزاده، فرماندار ماکو نیز در این نشست با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی و بالارفتن درجه رفاه نمی تواند به تنهایی جامعه سالم و متوازن را به همراه داشته باشد، افزود: نیازهای فکری و حتی معنوی انسان و حضور اجتماعی او در عرصه های مختلف زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم و یکی از شاخص های کلیدی توسعه و پیشرفت به شمار می آید.
وی، حضور فعال مردم در قالب تشکل های سازمان یافته را یکی از شاخص های کلیدی توسعه و پیشرفت جامعه عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس امروزه بیشتر کشورهای پیشرفته برای رشد و توسعه همه جانبه، مشارکت مردم و نهادهای مردمی در امور کشور را سرلوحه برنامه خود قرار داده و به عنوان یک ارزش از آن یاد می کنند؛ به گونه ای که کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل، قرن بیست و یکم را عصر سازمان های مردم نهاد می نامد.
** سازمانهای مردم نهاد پیگیر مطالبات مردم از دولت باشند
جواد جبارزاده فرماندار شوط نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد با درایت مسئولان نظام و بهره گیری از ظرفیت های علمی و اقتصادی جامعه و عزم ملی و اندیشه و خردورزی در مسائل مختلف جامعه علی الخصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی قدمهای موثر و مفیدی برداریم.وی افزود: سازمانهای مردم نهاد بر اساس نیازهای موجود جامعه و درک مردم از مسائل و مشکلات تشکیل می شوند و با رصد کردن مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه بدون استفاده از بودجه عمومی کشور به صورت داوطلبانه در جهت رفع آنها اقدام می کنند.
فرماندار شوط اظهار کرد: سازمانهای مردم نهاد می توانند منتقد دولت بوده و پیگیر مطالبات مردم از دولت باشند و بعنوان رابط جهت انتقال مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بین مردم و مسئولان عمل کنند.در ادامه این نشست تعدادی از فعالان اجتماعی شهرستانهای ماکو، شوط و پلدشت به طرح مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


شش × 8 =