نماينده فائو مطرح كرد

توجه به معیشت و اقتصاد مردم در احیای دریاچه ارومیه

توجه به معیشت و اقتصاد مردم در احیای دریاچه ارومیه

گروه خبر:سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت : در طرح احیای دریاچه ارومیه باید اقتصاد و معشیت مردم منطقه نیز ساماندهی شود.اقای سرج ناکوزی نماینده فائو در ایران نماینده فائو در مراسم امضای توافقنامه تامین اعتبار ” برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه” با دولت ژاپن گفت : در چندین دهه اخیر ژاپن یکی از نخستین شرکای فائو در برنامه های توسعه پایدار با هدف ساختن جهانی عاری از گرسنگی و حفاظت از زمین بوده است. وی افزود : حمایت ژاپن در پیشبرد فعالیت_های فائو در سطح جهان بسیار با اهمیت قلمداد می شود.
ناکوزی اظهار داشت : ژاپن هم به عنوان یکی از حامیان اصلی برنامه های جاری فائو و هم تامین کننده اعتباری طرح های خارج از چارچوب بودجه ای این سازمان به شمار می آید به طوری که این کشور تامین کننده نیروهای ارزشمند کارشناس در زمینه هایی از جمله کشاورزی پایدار ،‌شیلات ، جنگل داری،‌ مدیریت منابع آب ،‌سازگاری با تغییرات اقلیم و حفاظت از تنوع زیستی است.
ناکوزی اظهار داشت : تعهد و مشارکت دولت ژاپن در فعالیت های فائو نه تنها برای حل چالش_های پیچیده امنیت غذایی و حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی ،‌محیط زیست و اکوسیستم ها موثر بوده است ، بلکه نقش فعال این کشور را برای یاری رسانی به کشور های مختلف در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی هم نشان می دهد.
سرج ناکوزی افزود:‌ رویداد امروز بسیار فرخنده است که شروع یک همکاری مستحکم بین دولت ژاپن،‌فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران برای حل برخی چالش های فرا روی سرزمین تاریخی ایران را نوید می دهد.
وی افزود : این رویداد نشانگر یک گام مهم و موثر در تبدیل همکاری بین المللی موجود و دیرینه میان فائو و دولت ژاپن در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار به تعامل با ایران در احیای یکی از شاخص ترین نمادهای طبیعت این کشور،‌یعنی دریاچه ارومیه است.
نماینده فائو در ایران گفت : ژاپن از طریق کمک های سخاوتمندانه خود ، فائو را به عنوان یک نهاد فنی بین المللی با تخصص های چند موضوعی قادر خواهد کرد توانمندی های خود را در همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه و ذینفعان ملی در جهت تدوین و پیاده سازی برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه بکار گیرد.سرج ناکوزی گفت:‌ حوضه این دریاچه دارای ارزش های فراوان زیست محیطی و پناهگاه منحصر بفردترین گونه های زیستی و اکو سیستمی است و با این دید ، این حوضه در سال ۱۹۷۷ میلادی به عنوان یک منطقه حفاظت شده یونسکو ثبت شد و در دولت جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک پارک ملی به ثبت رسید.وی افزود : اهمیت حوضه آبریز این دریاچه از منظر تامین معیشت بیش از ۵ میلیون نفر ساکنان محلی و سهم آنان در اقتصاد منطقه ای و ملی ‌ بیش از پیش نمایان است.
سرج ناکوزی ادامه داد:‌ با درنظر گرفتن تخریب اراضی در حوضه آبریز و نیز خود دریاچه در سال_های گذشته که شرایط موجود را کاملا بحرانی کرده ، اکنون زمان بسیار مناسبی برای شروع این ” برنامه های جامع” با حمایت دولت ژاپن است.وی گفت : در چارچوب یافته های ارزیابی سریعی که تیم متخصصان فائو در ۲۰۱۵ انجام دادند ،‌” برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه” تدوین شده است.
سرج ناکوزی گفت : این برنامه شامل اقداماتی است که به لحاظ روش شناختی ،‌جامع ،‌به لحاظ تجربی قابل دفاع و از لحاظ اجتماعی – اقتصادی به واسطه مشارکت جوامع محلی پایدار خواهد بود و ما اعتقاد راسخ داریم که برای جبران وضع پیش آمده در مدیریت منابع طبیعی دریاچه ارومیه،‌پیاده سازی یک رویکرد جامع نگر با همکاری کارشناسانی که از دانش فنی لازم برخوردار باشند ، امکان تحقق راه حلی پایدار در ابعاد گوناگون را فراهم می آورد.وی تاکید کرد : فائو ، تخصص های فنی و گسترده خود را در ارزیابی مدیریت تامین آب ،‌کمی سازی نیازها و ارائه مشاوره جهت مدیریت و بهینه سازی تخصیص منابع آب ارائه خواهد کرد و این سازمان از مزیت رقابتی منحضر بفردی در حل مشکلات مدیریت پایدار منابع آب برخوردار است،‌ به ویژه در منطقه خاورمیانه که عمده منابع آب کشورها در بخش کشاورزی استفاده می شود.
سرج ناکوزی اظهار داشت : ما باید همراه با ستاد احیای دریاچه به ریاست دکتر کلانتری و ذی نفعان ملی ، تلاش کنیم در چارچوب این برنامه جامع چهار ساله حرکت کنیم و اقدامات فوری لازم را در جهت رسیدگی به علل اصلی کاهش آب دریاچه و حوضه های اطراف آن بکار بندیم.نماینده فائو در ایران گفت : فعالیت های این برنامه که در آوریل ۲۰۱۶ (اردیبهشت ۱۳۹۵) آغاز می شود،‌ چارچوبی منحصر بفرد به منظور مشارکت همه ذی نفعان برای حسابرسی دقیق آب، ارتقاء‌ بهره وری کشاورزی، معیشت پایدار،‌پایش و هشدار خشکسالی و ظرفیت سازی را ایجاد خواهد کرد.وی افزود : برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده کاهش مصرف آب این برنامه تاکید ویژه ای بر لحاظ کردن روش ها و گزینه های درآمدزای جایگزین،‌ تنوع بخشیدن به معیشت جوامع محلی و معرفی گزینه های متنوع اشتغال ، همراه با اصلاح سامانه های کشت و بهبود زنجیره ارزش برای کشاورزان ،‌جمعیت روستایی و سایر نهادهای اجتماعی – اقتصادی خواهد داشت.رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تغییر اقلیم در خشکسالی دریاچه ارومیه ۱۸ درصد تاثیر گذار است.
عیسی کلانتری نیز دراین مراسم درباره »برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه« افزود: سوء استفاده از برداشت بی رویه آب در منطقه دریاچه ارومیه و سایر نقاط کشور با مشکل مواجه شدیم . وی گفت: طبق آخرین بررسی سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه است که در ۱۵ سال گذشته هیچ وقت این حق آبه حتی به یک میلیارد متر مکعب هم نرسید. عیسی کلانتری افزود: به همین میزان که حق آبه دریاچه ارومیه داده نشده یعنی حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد متر مکعب آب این دریاچه با کمبود مواجه است که همه آنها بخاطر تولید محصولات کشاورزی بوده است.
وی گفت: دولت در نظر دارد حدود ۷ میلیارد دلار در ۱۰ سال آینده برای احیای این دریاچه هزینه کند در حالیکه ارزش محصولات کشاورزی که در سالهای اخیر در این منطقه بدست آمده به ۷ میلیارد دلار نمی رسد. وی افزود: دریاچه را خشک کردیم ، مردم را آزار دادیم ، گرد و نمک و بیماریهای صعب العلاج را توسعه دادیم و تابستان در این منطقه ۴ درجه گرمتر و زمستان منطقه ۴/۵ درجه سردتر شد.
عیسی کلانتری با اشاره به اینکه عواقب ژنتیکی خشکسالی دریاچه ارومیه معلوم نیست افزود: خسارتهای کشاورزی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه را می توان تا کیلومتر ها در اراضی شرقی این دریاچه مشاهده کرد.
به گزارش آرازآذربایجان ، وی اضافه کرد: افزایش فشار خون مردم این منطقه به دلیل تنفس نمک نیز از دیگر عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است. عیسی کلانتری در پایان گفت: به همین دلایل احیای دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار گرفت .

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


شش − 1 =