کارشناس مسئول تعاوني¬هاي آذربايجان غربي تصريح کرد

عدم حمایت دولت علت مغفول ماندن بخش تعاون در اقتصاد استان

عدم حمایت دولت علت مغفول ماندن بخش تعاون در اقتصاد استان

گروه تحلیل:کارشناس مسئول بخش تعاونی های آذربایجان غربی گفت: عملکرد ضعیف بخش تعاون در سنوات گذشته حاکی از عدم حمایت دولت است.
عبدالحسین امینی ، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بخش تعاون در آذربایجان غربی روبه به بهبود بوده و علت این امر حاکی از حمایت و پشتیبانی مسئولان از بخش تعاون است.
امینی با بیان اینکه در حال حاضر بخش تعاون در اقتصاد استان حضور پررنگی ندارد، افزود: علت مغفول ماندن این بخش در اقتصاد استان به دلیل ضعف فرهنگی در انجام کار های مشارکتی و عدم حمایت دولت است.
وی خاطر نشان کرد: عدم مشارکت مردم در انجام کار های جمعی را می توان در عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جست وجو کرد و مورد بررسی قرار داد.
کارشناس مسئول بخش تعاونی های آذربایجان غربی مهم ترین علت عدم حضور و مشارکت مردم در بخش تعاون را نبود تسهیلات حمایتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر به بخش تعاون در اخذ تسهیلات هیچ امتیاز ویژه ای از سوی بانک ها برای فعالیت شرکت های تعاونی داده نمی شود.
وی اظهار کرد: عدم دریافت تسهیلات بانکی با نرخ های مناسب از بانک ها سبب پایین آمدن رغبت مردم جهت مشارکت در بخش تعاون است.
وی ادامه داد: علاوه بر عدم ارائه تسهیلات حمایتی از سوی بانک ها به علت کسب سود کمتر از این بخش، کارکنان بخش خصوصی و دولتی در عمل نیز بر ضد تعاونی ها تصمیم گیری می کنند هرچند که بر اساس قانون برنامه تاکید شده بخش تعاون بایستی در اولویت اصلی باشد.
این کارشناس با بیان اینکه در سال های گذشته دولت نسبت به بخش تعاون نگاه مثبتی نداشته است، تصریح کرد: با وجود اینکه دولت طبق قانون بر اولویت قرار دادن بخش تعاون تاکید بسیاری دارد اما باید به طور منطقی بپذیریم که تنها با ارائه تئوری برنامه ها نمی توان کاری انجام داد بایستی دولت در زمینه عمل، پای کار آید.
وی با بیان اینکه با وجود چنین مشکلاتی درحال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور کمتر از ۷ درصد است، گفت: در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه تعاون تاکید شده بود سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور ۲۵ درصد باشد اما با وجود روند ضعیف این بخش، هنوز سهم اختصاص داده شده در عمل اجرایی نشده و به جایگاه اصلی خود نرسیده است.
امینی با بیان اینکه در حال حاضر در آذربایجان غربی ۲ هزار و ۸۴ شرکت تعاونی در حال فعالیت است، گفت: میزان اشتغال زایی این تعداد شرکت تعاونی در استان حدود ۳۸ هزار و ۸۴ نفر بوده است.
وی ادامه داد: میزان سرمایه ثبت شده برای شرکت های تعاونی در استان ۲ هزار و ۶۴ میلیارد ریال است.این کارشناس با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ تعاونی در دست اجرا قرار دارد، گفت: در جندین سال اخیر هیچگونه حمایت از سوی دولت و همچنین تسهیلات بانکی جهت شروع به کار این تعداد تعاونی ارائه نشده است.امینی در خصوص نقش دولت در فعالسازی شرکت های تعاونی اظهار کرد وگفت: دولت در صورتی می تواند در فعال سازی شرکت های تعاونی موثر بخش باشد که زمینه شرایط اقتصادی را فراهم کند، چرا که مشکل اصلی بخش های تعاونی ناتوانی در دسترسی به مواد اولیه و فروش محصولات است.
وی به عمده ترین مشکلات شرکت تعاونی آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: فقدان فرهنگ سازی کافی در تثبیت اندیشه تعاونی، نارسایی در عادات، مشارکت ناپذیری، مسئویت ناپذیری و قانون ناپذیری، عدم همکاری جدی بخش دولتی با بخش تعاونی و تکیه مسئوولان بر شعار های آرمانی بدون فراهم ساختن ابزار ها و زمینه های عملیاتی از مشکلات شرکت های تعاونی در استان است.امینی ادامه داد: کمبود اعتبارات و فقدان آگاهی کافی از ابعاد گوناگون مقوله تعاون، فقدان نظارت، کنترل ونبود سازوکارهای مناسب برای حل و فصل معضلات اجتماعی، ناتوانی مدیران برای طراحی الگوی استراژیک در توسعه و پیشبرد تحرکات تعاونی ها و بسیاری مسائل دیگر از مشکلات عمده شرکت های تعاونی در آذربایجان غربی است.
این کارشناس با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اشاعه فرهنگ تعاون در کشور به اجرای ۷ برنامه راهبردی و عملیاتی در بخش تعاون اقدام کرده است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ تعاونی، توسعه مجموعه مدیریت تعاون بویژه در حوزه نظارتی و توسعه و تحکیم تعاملات شبکه ای در تعاون از برنامه های مهم ایجاد تحول در این بخش است.
وی اضافه کرد: توسعه همکاری بین بخشی، تامین منابع مالی و ایجاد مشوق های لازم سرمایه گذاری اعم از مالیاتی و گمرکی، توسعه برند و تقویت بازارهای تعاونی از دیگر برنامه های راهبردی و عملیاتی برای ایجاد تحول در بخش تعاون است.
کارشناس مسئول بخش تعاونی های آذربایجان‌‍غربی تصریح کرد: توسعه فرهنگ تعاونی مستقل نیازمند این ۷ برنامه راهبردی و عملیاتی است و بدون فرهنگ مشارکت اجرای این برنامه ها امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه آموزش، ریشه در توسعه فرهنگ تعاون و مشارکت دارد، تصریح کرد: فعالیت های تعاونی و آموزش آن ها در مدارس و دانشگاه ها همواره می تواند پویایی و بالندگی اقتصاد تعاون را در پی داشته باشد و این آموزش بایستی از همان دوران کودکی در مدارس به صورت نهادینه و کارشناسی آغاز شود.
امینی خاطر نشان کرد: به طور کلی می توان نتیجه گرفت هرچقدر آموزش های تعاون و فرهنگ مشارکت در بین مردم ایجاد شود توسعه این بخش در اقتصاد کشور بیشتر نمایان خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


1 × شش =