گزارش//

تله کابین ار‌ومیه پروژه‌ای که ۳۲ سال است خاک می‌خورد

تله کابین ار‌ومیه  پروژه‌ای که ۳۲ سال است خاک می‌خورد

گروه گزارش:پروژه تله کابین ارومیه که از آن با نام بزرگترین پروژه خاورمیانه نام برده می‌شود، بیش از ۳۲ سال است بلاتکلیف رها شده است. کلنگ احداث پروژه تله‌کابین ارومیه در سال ۱۳۷۹ به زمین زده شد و هم اکنون بعد از گذشت ۳۲ سال نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه بیشتر پایه‌های احداث شده آن نیز بر اثر مجاورت با آب باران و آفتاب فرسوده و مستهلک شده است.
از پروژه تله‌کابین ارومیه که همواره به عنوان بزرگترین پروژه خاورمیانه یاد می‌شود همانند تعدادی دیگر از پروژه‌های شهری نیمه تمام، در گوشه‌ای از اذهان مردم این شهر جا خوش کرده و بیشتر رویایی است که خیال محقق شدن ندارد.
طی این سال‌ها بارها وعده بهره برداری از پروژه تله کابین به مردم ارومیه داده‌ شده است اما هیچکدام از وعده‌های مسئولین در مورد این پروژه اجرایی نشده است.
تنها در همان سال‌های ابتدایی اجرای طرح مقداری تجهیزات از شرکتی که قرار بود این پروژه را به انجام برسانند وارد شهر ارومیه شد و در مبدا طرح کوه »سیر داغی« تعدادی از این تجهیزات نصب شد. اما بعد از مدتی که شرکت‌ها نیز از عهده انجام کار برنیامدند، فنداسیون، دکل‌ها و تجهیزات نصب شده به حال خود رها شدند.
این تله کابین قرار بود ۳۶ کیلومتر طول داشته باشد و از مبدا کوه سیر و با طی مسافتی از روی سد شهر چایی به مقصد سیلوانا طی مسیر کرده و به پیست اسکی خوشاکوی ارومیه ختم شود اما از آغاز طرح تاکنون که بیش ۳۲ سال است می‌گذرد هنوز یک کیلومتر هم به بهره برداری نرسیده و سهم مردم ارومیه از بزرگترین پروژه تله کابین خاور میانه فقط وعده‌های سر خرمن مسئولان و سرمایه گذاران طرح در جلسات مختلف و نشست‌های مطبوعاتی، بوده است.
البته ناگفته نماند که در این میان نیز برخی از انجمن‌های مردمی و زیست محیطی با انجام پروژه تله کابین در»کوه سیر« مخالفت کردند که اصلی‌ترین دلیل آن را برهم زدن محیط زیست طبیعی این منطقه و بکر نماندن این مکان در نتیجه احداث تله کابین مطرح می‌کردند.
ششم فروردین ۱۴۰۲ استاندار آذربایجان غربی طی بازدیدی که از محل پروژه ساخت تله کابین ارومیه داشت ضمن ابراز نارضایتی از روند پیشرفت فیزیکی پروژه به پیمانکار فرصتی ۱۰ روزه جهت تعیین تکلیف داد و گفت: در صورت عدم تعیین تکلیف در این مدت، تله کابین ارومیه به سرمایه گذار دیگری واگذار می شود.
امروز از ضرب الاجل تعیین شده استاندار آذربایجان غربی برای تعیین تکلیف این پروژه یک ماه می‌گذرد و هیچ خبری از ادامه احداث پروژه و یا فسخ قرارداد با سرمایه گذار قبلی نیست و همچنان پروژه به حال خود رها شده و تجهیزات آن خاک می‌خورد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا، قرار بود رویای نشستن در تله کابین ارومیه بر بالای کوه‌های سر به فلک کشیده و در میان ابر‌ها و مه صبحگاهی در هوای پاک و دل‌انگیز منطقه سیلوانا به واقعیت تبدیل شود اما این مهم تنها در حد یک مطالبه باقی مانده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


9 + = پانزده