نماينده مردم مهاباد در مجلس:

تصمیمات نسنجیده دولت به گرانی و نایابی کالاهای اساسی دامن می زند

تصمیمات نسنجیده دولت به گرانی و نایابی کالاهای اساسی دامن می زند

گروه خبر: نایب رییس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف یارانه آرد صنعتی به بهانه خرید تضمینی گندم به گران شدن آرد صنعتی و افزایش قیمت محصولاتی چون ماکارونی و شیرینی منجر شد گفت: تصمیمات نسنجیده دولت به گرانی و کمیابی کالاهای اساسی دامن می¬زند .
به گزارش آرازآذربایجان ، در آستانه ماه رمضان مقرر شد تا تامین و توزیع کالاهای خوراکی پر تقاضا، با قیمت مصوب و مناسب اجرایی می‌شود، اما هنوز برخی از کالا با افزایش قیمت روبه رو هستند.
یکی از این محصولات ماکارونی است که در روزهای اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته و در بازار نایاب شده است. این امر کارگروه تنظیم بازار کشور را واداشت به مناسبت ماه رمضان با ۱۵ درصد زیر قیمت مصوب، این کالا را عرضه کند.
دبیر کارگروه تنظیم بازار دلیل گرانی کالاهای اساسی همچون ماکارونی را تفاوت در قیمت خرید آرد مورد نیاز این صنعت اعلام کرد.
اما این تفاوت قیمت با حذف یکهزار میلیارد یارانه آرد صنعتی آغاز شد تا از محل این صرفه جویی قیمت خرید تصمینی گندم در کشور فراهم شود.
در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸، یارانه آرد صنعتی حذف و با این اقدام یک هزار میلیارد تومان صرفه جویی شد. این مبلغ از محل حذف یارانه صنعت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت تا قیمت خرید تضمینی گندم را به یک‌هزار و ۷۰۰ تومان برساند.
به گفته نایب رییس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی حذف یارانه آرد صنعتی کارشناسی نیست و خود دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را به دو هزار و ۴۰۰ تومان می‌رساند زیرا در حال حاضر بین ایران و عراق به عنوان کشور همسایه ۲ هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد و گران شدن آرد صنعتی باعث افزایش فشار بر مصرف‌کنندگان و تعطیلی تعداد بسیار زیادی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید ماکارونی و شیرینی می‌شود.جلال محمودزاده تصریح کرد: در حال حاضر تولید ماکارونی با توجه افزایش قیمت آرد مورد نیاز کاهش یافته و کارخانه‌ها تعدادی از نیروهای خود را اخراج کرده‌اند، کاهش یارانه آرد صنعتی تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت و کاهش تولید ماکارونی و سایر محصولات تولید شده با این نوع آرد دارد.
اختلاف قیمت گندم با کشورهای همسایه و عدم توانایی دولت در همسازن سازی قیمت محصولات کشاورزی با بازار جهانی، زمینه ساز رشد قاچاق این محصولات شد از سویی دیگر و با افزایش قیمت ذرت و سویا مصرف دام و طیور در کشور بخشی از گندم تولیدی کشور باتوجه به پایین بودن قیمت در دامداری‌ها مصرف شد. این روند هدر رفت حداقل ۵ میلیون تن گندم را شکل داد.در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی در زمینه افزایش قیمت گندم تصمیم‌گیری نکند، روند قاچاق این محصول همچنان ادامه می یابد و اگر هزارمیلیارد تومان یارانه آرد صنعتی حذف شده به محل خود بازگردانده نشود، باید شاهد رکود و تعطیلی بسیاری از کارخانه های تولیدی محصولات مرتبط با آرد صنعتی و افزایش قیمت محصولاتی چون ماکارونی و شیرینی باشیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۹:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


7 − پنج =