تداوم گمانه‌زنی‌ها در انتخاب استاندار آذربایجان غربی

تداوم گمانه‌زنی‌ها در انتخاب استاندار  آذربایجان غربی

منیره وطنی
گروه سیاسی: استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام استان جایگاه مهمی در اداره امور و پیشبرد آن‌ها دارد و این روزها تلاش برای انتخاب و انتصاب استانداران تب و تاب خاصی به خود گرفته است. استاندار به عنوان مقام عالی استان جایگاه مهمی در استان دارد و می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه آن داشته باشد. انتخاب استاندار استان‌ها اکنون به یکی از داغ‌ترین اخبار تبدیل شده است و گمانه‌زنی‌های مختلفی در این راستا وجود دارد.
گزینه‌های رنگارنگ آشنا و غیرآشنایی که برای تصدی‌گری این مقام صف کشیده‌اند؛ با توجه به نقش نمایندگان مجلس به عنوان حلقه پیوندی دولت و مردم، به سراغ عثمان احمدی عضو کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مهاباد در مجلس رفتیم و در این باب گفت‌وگوی مفصلی با او انجام دادیم که مشروح این گفت‌وگو در ذیل آمده است.
آخرین اخبار در ارتباط با انتخاب استاندار آذربایجان غربی را بفرمایید.
تاکنون رایزنی‌های متعددی برای انتخاب مناسب‌ترین فرد برای سکانداری مقام عالی استان انجام شده است ولی تاکنون گزینه‌ای که قریب به اکثریت نمایندگان بر آن اجماع داشته باشند انتخاب نشده است و تلاش برای انتخاب شخصی که حداکثر فاکتورهای لازم برای تصدی این مقام را داشته باشد، با همفکری مجلس و مقامات استانی همچنان ادامه دارد. البته رایزنی و تعامل بیش‌تر در این زمینه با آنکه در نهایت به نفع استان است، ولی امکان دارد از سوی عده‌ای به عنوان ضعف بزرگ قلمداد شود. گفتنی است در میان گزینه‌های مطرح شده، از نمایندگان ادواری و افرادی که تصدی‌گری پست‌های مختلفی را در دولت‌های گذشته بر عهده داشته‌اند تا حضور افراد غیربومی نیز به چشم می‌خورد.
اخیراً اخباری مبنی بر انحلال مجمع نمایندگان استان منتشر شده است؛ نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟
مجمع کنونی نمایندگان استان کامل‌ترین و متحدترین مجمع در طول سال‌های گذشته بوده است و عدم اتفاق نظر در ارتباط با انتخاب استاندار امری طبیعی بوده و نشان از حساسیت نمایندگان نسبت به این موضوع دارد، به طوری که اشتباه و یا سهل انگاری در انتخاب آن، تبعات سنگین و غیر قابل جبرانی برای آینده استان به بار خواهد آورد.
لذا طولانی بودن امر انتخاب و حساسیت نسبت به آن بسیار بهتر از انتخاب عجولانه و سپس تحقیق و تفحص از اوست؛ بلکه باید کسی انتخاب شود که با قدرت بتوانیم چهار سال از او حمایت کنیم و استانداری که حمایت نمایندگان استان پشتوانه‌اش نباشد به تنهایی قادر نخواهد بود امورات را به درستی مدیریت کند. بنابراین شایعات فوق کذب و بی‌اساس است و نمایندگان به دنبال رسیدن به اجماعی کلی برای انتخاب گزینه‌ای مطلوب هستند.
نظر شما در ارتباط با انتخاب فرد غیربومی برای انتصاب این مقام چیست؟
برخی افراد با توجه به وجود اقوام ترک و کرد در استان، به بهانه‌های مختلف از حضور افراد غیر بومی برای انتصاب این جایگاه حمایت می‌کنند، در حالی که خود آذربایجان غربی پتانسیل‌های بالایی برای تصدی‌گری این مقام دارد.
فعالیت فرد غیربومی در این جایگاه، که نسبت به منطقه جغرافیایی، پتانسیل‌های منطقه مشکلات موجود و نیز خواسته‌های مردم استان آگاهی و شناخت کامل نداشته باشد، در حقیقت اتلاف زمان است؛ حال آنکه شمار افراد مستعد برای تصدی‌گری این مقام که تاکنون در پست‌های کلیدی متعددی انجام وظیفه کرده‌اند در استان کم نیست و در این میان توجه به گزینه‌های غیربومی کم‌لطفی به افرادی است که در سال‌های گذشته اقدامات مثبتی برای استان انجام داده‌اند.
به نظر شما چه فاکتورهایی برای تصدی‌گری مقام عالی استان لازم است؟
استاندار به عنوان مقام عالی استان از جایگاه بسیار مهم و اثرگذاری برخوردار است که بر این اساس زیرفاکتورهایی برای تصدی‌گری این مقام وجود دارد که باید در معیارهای انتخاب مورد توجه قرار گیرد. استاندار باید در وهله اول فردی متعهد بوده، روحیه انقلابی و ولایتمداری داشته باشد و به دور از هرگونه وابستگی به فرد یا افراد خاص انجام وظیفه کند. توانمندی فرد در بعد کارهای اجرایی و اشراف کامل به مسائل استانی و مشکلات موجود از دیگر فاکتورهای اساسی برای تصدی‌گری این مقام است که باید به آن توجه شود.
همچنین فرد باید سوابقی در حوزه معاونت وزیر یا معاونت‌ استانداری، فرمانداری و یا حداقل نمایندگی مجلس داشته باشد تا به این ترتیب نسبت به مسائل منطقه اشراف کامل داشته و با آن‌ها بیگانه نباشد. علاوه بر این با توجه به مسائل امنیتی و چندقومیتی استان، فرد منتخب باید بر موارد لازم اشراف کامل داشته باشد.
آگاهی به مسائل فرهنگی استان و توجه به ابعاد کشاورزی آن از دیگر مشخصه‌های لازم برای استاندار جدید آذربایجان غربی است که باید مورد توجه قرار گیرند.
چه محورهایی باید در اولویت‌ برنامه‌‌های استاندار جدید باشد؟
با توجه به اینکه بیش‌ترین فشار کنونی استان و معضل اساسی آن در بخش تولید و کارگاه‌های کوچک زودبازده است رونق و ساماندهی بخش تولید باید در رأس توجهات استاندار جدید قرار گیرد. در این راستا رفع موانع موجود در زمینه گمرکات که زمینه‌ساز پیدایش آسیب‌های جدی به بخش تولید شده از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. به علاوه از آنجا که اقتصاد استان مبتنی بر کشاورزی است، رسیدگی به مشکلات این بخش، به ویژه توجه به بحث آبیاری تحت فشار و قطره‌ای در بحث کلان آن می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی برای استان به همراه داشته و برخی از مشکلات استانی مربوط به این حوزه را نیز رفع کند.
به عنوان سخن پایانی از استاندار آینده استان انتظار می‌رود با استفاده از نیروهای متعهد و توانمند، ترکیب‌بندی مناسبی در استانداری ایجاد کند تا به این ترتیب با رفع شبهات موجود در این زمینه، سرآغازی برای اتحاد مجدد و تعامل بیش‌تر اقوام در استان بوده و موجبات خیر و برکت در استان و پیشرفت و توسعه آن را فراهم آورد.
به هر حال با وجود حرف‌ها و حدیث‌های متعدد در این زمینه، آنچه مهم است انتخاب و انتصاب شایسته‌ترین فرد برای تصدی‌گری این مقام مهم است، انتخابی که می‌تواند تأثیر به سزایی در روند توسعه و پیشرفت وجب به وجب استان داشته باشد.
امیدواریم به همت نمایندگان استان و با تدبیر اساسی دولت جدید لایق‌ترین فرد برای سکان‌داری مقام عالی استان انتخاب شود که مهم‌ترین دغدغه‌اش تلاش برای رفع مشکلات مردم و ایجاد زمینه‌های لازم برای تأمین رفاه بیش‌تر آنان باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 3 =