بی‌توجهی به قانون در انجام وظایف عامل کاهش اعتماد عمومی در جامعه

بی‌توجهی به قانون در انجام وظایف عامل کاهش اعتماد عمومی در جامعه

گروه سیاسی: فعال سیاسی معتقد است: اگر هرکدام از مسئولان در چارچوب قانون به وظایفشان عمل کنند، می‌توانند سرمایه اجتماعی را حفظ کنند. اما در غیر این صورت، برای مردم سوال ایجاد می‌شود و اگر مسئولان نتوانند به پرسش‌های مردم پاسخ دهند، اعتماد عمومی کاهش می‌یابد و سرمایه اجتماعی مسئولان از هر جناحی که باشد از دست می‌رود.
هرچند مدت‌هاست سیاسیون، جامعه‌شناسان و استادان دانشگاه نسبت به کاهش اعتماد عمومی ابراز نگرانی کرده‌اند اما این روزها به دلیل فضای بی‌اخلاقی‌ها و رفتارها از سوی برخی جریان‌های سیاسی، علی ربیعی سخنگوی دولت تصریح کرد که اعتماد اجتماعی در کشور وضعیت خوبی ندارد؛ هر چند اعتماد گروهی و فردی تا حدودی وضع مناسبت‌تری دارد اما در همه وجوه، اعتماد کاهش یافته است.
محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران در این زمینه گفت: مردم وقتی می‌بینند مسئولان از قانون اساسی فاصله گرفته و در واقع در چارچوب قانون عمل نمی‌شود، دلسرد و نگران می‌شوند.
وی افزود: اکنون در شرایط خاصی هستیم، جنگ اقتصادی علیه ما، درآمدهای ارزی را کاهش داده، از طرفی هزینه مصوبه‌های پیشین برعهده دولت است؛ علاوه بر این، در رسانه‌ها بویژه صداوسیما، بیش از حد به دولت هجمه وار می‌شود و مسائل را به‌گونه‌ای مطرح می‌کنند که گویی همه مشکلات و مسائل بر گردن دولت است. در حالی که با بررسی بسیاری از موارد، به پرونده‌های سال‌های گذشته برمی‌گردد که مسئولان در آن سال‌ها به درستی رسیدگی نکرده‌اند.
این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر هر شخص حقوقی و مسئولی، کار خود را به موقع و درست انجام دهد؛ به پرونده‌هایش رسیدگی کند و با همه متخلفان به موقع و درست برخورد کند، بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید.
مقیمی ادامه داد: به قول حضرت امام(ره) نباید (کسی) توصیه صورت بگیرد و همه باید در برابر قانون مساوی باشند؛ وقتی برای کسی توصیه‌ای می‌کنیم، حق کسی که توصیه ندارد سلب می‌شود و عدالت از بین می‌رود. همچنین در فعالیت‌های اقتصادی، طرح‌های عمرانی و … همه در هر جایی باید برابر باشد. مردم ما توقع خاصی از مسئولان ندارند و فقط می‌خواهند قانون‌مدار باشند و حقوق مردم رعایت شود. از نمایندگان خود در مجلس نیز می‌خواهند روی مسائل اساسی کشور تمرکز کرده و حرمت دیگران را حفظ کنند.
استاندار سابق تهران افزود: وقتی مسئولی با خشونت کلامی و با ادبیات ناشایست خطاب به دیگر مسئولان صحبت می‌کند، مردم خسته و دلزده شده و دیگر حمایتی از کلام و سخن مسئولان دولتی و غیردولتی نمی‌کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، وی افزود: همه باید در اجرای قانون مساوی باشند؛ هرکسی در هر دستگاهی و یا قوه دیگر دخالت کند، خلاف قانون عمل کرده؛ به طور مثال دولت مسئول اجرای قوانین است و هیچ نهاد نظامی، قوه مقننه، قضاییه و … نباید در امور مربوط به آن دخالت کند. فکر می‌کنم اگر به قانون اساسی برگردیم، اعتماد عمومی افزایش می‌یابد و سرمایه اجتماعی نیز برمی‌گردد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = هیچ