تحمیل هزینه زائد تلفن همراه، به دلیل نقض پروتکل منعقده توسط کشورهای همسایه

تحمیل هزینه زائد تلفن همراه، به دلیل نقض پروتکل منعقده توسط  کشورهای همسایه

گروه اقتصادی: ویژگی هم مرزی آذربایجان غربی با ۳ کشور ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان و دارا بودن ۳ مرز زمینی مشترک با این ممالک، گذشته از امتیاز بارزی که این استان از نظر اقتصادی و داشتن امکانات مناسب برای برقراری ارتباطات بین‌المللی دارد از منظری مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است. آنتن دهی تلفن‌های همراه در بخش‌های مرزی آذربایجان غربی و هزینه‌های مربوط به رومینگی که به جهت وجود سیگنال‌های مخابراتی کشورهای مقابل بر بسیاری از مردم تحمیل می‌شود، مشکلاتی است که اگرچه مسئله حادی محسوب نمی‌شود اما نارضایتی بسیاری را در بین ساکنان مناطق مرزی به دلیل اجبار به پرداخت هزینه خدماتی که در اصل خواهان استفاده از آن نبودند، ایجاد کرده است.
فراهم نبودن زیرساخت
کارشناس ارشد مخابرات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: بخشی از مشکلات آنتن دهی تلفن‌های همراه در مرزها به فراهم نبودن زیرساخت‌های مخابرات قوی در این مناطق مربوط می‌شود که وجود این مشکل با توجه به پیشرفت‌های کنونی دنیا غیرمنطقی است.
سپیده رضایی ادامه داد: اپراتورها باید تمام نقاطی را مشترک دارند زیرپوشش خدمات خود قرار دهند در حالی که ضعف اپراتورها موجب شده است تا ساکنان و یا مترددان از بخش‌های مرزی استان سیم کارت کشورهای همسایه را خریداری کرده و از خدمات آن‌ها استفاده کنند.
وی با اشاره به وجود سیگنال های قوی کشورهای همسایه در مناطق مرزی به عنوان یکی دیگر از دلایل تحمیل هزینه‌های رومینگ یادآور شد: یکی از نهادهایی که در بخش‌های مرزی فعالیت دارد، شرکت مخابرات است که باید اطلاع رسانی گسترده‌ای را برای خروج گوشی‌های تلفن همراه مشترکان از حالت اتوماتیک به حالت دستی انجام دهند تا زمان اصلاح فرآیندها، مشترکان مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نشوند.
مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی نیز در این باره اظهار کرد: رعایت نشدن پروتکل‌های منعقده ما بین ایران و کشورهای همسایه در زمینه‌های مخابراتی موجب بروز این مشکل شده است.
بهمن اسمعیل زاده ادامه داد: براساس پروتکل‌های منعقده کشورها متعهد شده‌اند تا از ورود سیگنال های مخابراتی خود به خارج از مرزهایشان جلوگیری کنند که این مهم توسط همسایگان آذربایجان غربی رعایت نمی‌شود.
سازمان تنظیم مقررات پیگیر است
وی از پیگیری سازمان تنظیم مقررات برای رفع مشکلات مربوط به رومینگ و ورود سیگنال های مخابراتی ۳ کشور در جوار آذربایجان غربی به ایران خبر داد و اظهار کرد: اما باید در نظر داشت سیگنال‌ها وجود فیزیکی ندارند که بتوان در را به روی آن‌ها بست و مانع ورود و خروجشان شد هرچند در تلاش برای کنترل بیشتر این نیروهای مخابراتی هستیم. مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی با بیان اینکه به نوعی همه استان‌های مرزی درگیر این مسئله هستند، اضافه کرد: در آذربایجان غربی نیز در مرزهایی که با کشور ترکیه وجود دارد ورود سیگنال‌ها کمتر از سابق شده است و هم اکنون کشور عراق در مقایسه با سایر کشورهای همسایه تداخل فرکانسی بیشتری در فضای داخلی مرز ایران مربوط به استان آذربایجان غربی دارد.وی اضافه کرد: شرکت مخابرات استان در حال انجام بهینه سازی شبکه تلفن همراه این مناطق هستتند و برای حل این مشکل عملیات فنی بر روی آنتن‌های BTS نصب شده در این مناطق، انجام می‌شود تا مشترکان مجبور به پرداخت هزینه‌های تحمیلی نشوند.
کنترل سیگنال سخت است
اسمعیل زاده کنترل سیگنال های مخابرات در نقاط صفر مرزی را دشوار دانست و گفت: حساسیت‌ها بیشتر به بعد روانی موضوع مربوط می‌شود اما در هر صورت باید سعی کنیم تا از خروج ناعادلانه ارز از کشور به دلیل نقض مقررات توسط کشورهای همسایه جلوگیری شود. این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه‌های ناشی از رومینگ تحمیلی مشترکان در مناطق مرزی به جیب کدام کشور می‌رود؟، افزود: هزینه‌های رومینگ ها در قالب فیش تلفن‌های همراه ثابت و یا کسر شار‍ژ تلفن‌های همراه اعتباری به حساب شرکت مخابرات واریز می‌شود اما در مرحله بعدی این رقم به ناحق توسط کشورهای همسایه که باید مانع ورود سیگنال های خود به کشور مقابل شود، استرداد می‌شود.
به گزارش اروم نیوز اسمعیل زاده یادآور شد: هزینه‌های رومینگ چشمگیر نیست و تنها تبعات این مسئله عارضه روانی در بین مردم است که می‌توانند با تنظیم گوشی تلفن همراه روی حالت دستی مانع از آن شوند.وی در پاسخ به سوالی در خصوص آنتن دهی ضعیف اپراتورهای تلفن همراه در مناطق مرزی استان به ویژه تمرچین اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و قوی‌ترین سیگنال‌ها در این مرزها از سوی شرکت مخابرات ایران ایجاد شده است به طوری که دو دکل BTS با امکان زیرپوشش قرار دادن ۱۵ کیلومتر فضای پیرامون خود در این مرز نصب شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


5 × دو =