کشف بزرگ‌ترین معدن مس شمالغرب کشور در آذربایجان غربی

کشف بزرگ‌ترین معدن مس شمالغرب کشور  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: بزرگ‌ترین معدن مس شمالغرب کشور با ذخیره ۶۰۰ هزار تن در شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی کشف شده است و بیش از ۳۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای این معدن تاکنون هزینه شده و این معدن در پایان سال ۹۳ به صورت رسمی افتتاح می‌شود و با بهره برداری از آن به صورت مستقیم برای ۸۰ نفر شغل جدید ایجاد می‌شود.استان آذربایجان غربی به عنوان سومین استان معدن خیز کشور محسوب می‌شود و باید برای استفاده بهینه از این منابع راهکارها و روش‌های نوینی را در امر شناسایی معادن و اکتشاف و استخراج سنگ‌های معدنی به کار گرفت چرا که حمایت و هدایت صحیح منابع این حوزه کمک شایانی به توسعه استان در بلند مدت می‌کند.گشودن راه‌های جدید در عرصه های مختلف اقتصادی می‌تواند بسترهای توسعه اقتصادی استان و منطقه شمال غرب کشور را فراهم کند و در این زمینه آذربایجان غربی بسترهای فراوانی دارد که ضروری است با مدیریت دقیق منابع و امکانات به این سمت حرکت شود.
آذربایجان غربی در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ‌های تزیینی بیشترین تولید کشور را دارد و در تولید باریت، شهرستان مهاباد، ۴۰ درصد کل تولید کشور را به خود اختصاص داده و از ۳۰۰ تن طلای ذخیره شناسایی شده کشور، ۱۲۰ تن در این استان است. طبق آمار رسمی، از ۴۰۷ معدن استان، یک معدن زیرزمینی و ۴۰۶ معدن به صورت روباز است. همچنین ۱۰۰ نوع سنگ تزیینی در آذربایجان غربی شناسایی شده است و وجود ۴۹ معدن در حوزه معادن فلزی و غیرفلزی و مصالح ساختمانی با سرمایه گذاری حدود ۶۲ میلیارد ۵۵۸ میلیون ریال و ذخیره معدنی یک میلیارد و ۸۳۱ هزار و چهارصد تن و استخراج سالانه ۴۲۶ هزار تن، سبب شده است.در حال حاضر ۵۲ نوع مواد معدنی در معادن آذربایجان غربی وجود دارد و این استان از نظر تنوع مواد معدنی حائز رتبه سوم کشوری است.این در حالی است که اخیرا مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت استان از کشف بزرگ‌ترین معدن مس شمالغرب کشور با ذخیره ۶۰۰ هزار تن در شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی خبر دادند که این خبر یک خبر فوق‌العاده خوبی برای استان و کشور می‌تواند باشد.
شهرستان ماکو به سبب معادن متعدد از قطب‌های معادن مهم استان است و در حال حاضر در این شهرستان شش معدن فعال است که در این معادن ۱۲۰ نفر مشغول به کار هستند.
به گفته مسئولان، معدن جدید مس ماکو در حال حاضر یکی از معادن مهم این شهرستان است که هم اکنون عملیات راه‌سازی تراشه_برداری عمقی و سطحی در آن انجام می‌شود و محدوده این معدن ۲۹ کیلومتر است و ذخیره این معدن ۶۰۰ هزار تن با عیار ۱٫۵ درصد است.در شرایطی که طبق آمار رسمی اعلام شده برای اکتشاف معدن مس ماکو بیش از ۳۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است اخیرا نیز در منابع خبری استان گفته می‌شود که این معدن در پایان سال ۹۳ به صورت رسمی افتتاح می‌شود و با بهره برداری از آن به صورت مستقیم برای ۸۰ نفر شغل جدید ایجاد می‌شود.با این موفقیت و کشف جدید می‌توان به آینده توسعه استان از مسیر توسعه معادن و درآمدهای ناشی از آن امیدوار بود و در این میان نقش مسئولان امر، تصمیم گیران کلان استان و از جمله کارگروه معدن استان بسیار تاثیر گذار است.
ایجاد واحدهای فرآوری معادن در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد و در این صورت می‌توان از مواد معدنی استخراج شده از معادن در داخل استان بهره برده و با فرآوری این مواد به اقتصاد استان کمک کرد.
کارگروه معدن استان نیز با عنایت به این موفقیت جدید در حوزه اکتشاف باید فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد، چرا که یکی از ضلع‌های جدی توسعه اقتصادی در استان توجه خوب به بخش معدن و رشد و توسعه این بخش است. نیم نگاهی به وضعیت سایر کارگروه های استان و زمینه کاری آن‌ها نشان می‌دهد که کارگروه توسعه کشاورزی استان بسیار موفق عمل کرده و باید در شرایط کنونی کارگروه معدن نیز با همین روحیه و تلاش به کار خود ادامه دهد تا شاهد موفقیت‌های بیشتر معادن بود.این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که زمینه های لازم برای رشد و توسعه بخش معدن در استان در بسیار مطلوبی است و توجه به زیرساخت‌های معدنی و راه‌سازی برای بهره‌برداری از معادن امری ضروری و غیر قابل اجتناب است و همچنین فراهم آوردن یک فضای با امینت سرمایه گذاری بالا می‌تواند ثمر بخش باشد.
از سوی دیگر دولت دهم نیز در سال ۹۲ برای پشتیبانی و حمایت از بخش معدن، اعتبارات خوبی را پیش بینی کرده که می‌تواند پشتوانه خوبی برای تحرک و توسعه اقتصادی این بخش باشد.توجه بیش‌تر به وضعیت معدن کاران و معیشت و فضای امینت کاری آن‌ها نیز از سایر مقولاتی است که باید به شکل جدی در اولویت کار مسئولان قرار گیرد. چرا که معدن کاران در معرض خطرات جانی متعددی هستند که با ایمن‌سازی محیط می‌توان میزان این آسیب‌ها را کم کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


سه + 9 =