تحلیلی بر نقش بسیج درتوسعه اقتصادی آذربایجان غربی

تحلیلی بر نقش بسیج درتوسعه اقتصادی آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: بسیج هم به‌لحاظ جامعه آماری تحت مدیریت و هم به‌لحاظ امکانات ظرفیت خوبی در اختیار دارد، با این حال ضرورت دارد که دولت از همه ظرفیت‎ها و فرصت‎ها برای رهایی کشور از تنگ‌ناها به‌ویژه مشکلات اقتصادی بهره‎مند شود.پنجم آذر ماه سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) برای تشکیل بسیج مستضعفین است و هفته بسیج در تقویم جمهوری اسلامی نامیده شده است.
آغاز این هفته بهانه ای شد تا تحلیلی در خصوص جایگاه بسیج و به خصوص بسیج سازندگی در اقتصاد آذربایجان غربی تقدیم خوانندگان عزیز روزنامه آراز آذربایجان شود.
بسیج به‌شرطی که در حوزه‌ای مانند اقتصاد مقاومتی یک برنامه عملیاتی، منسجم و کارآمد داشته باشد، ظرفیت خوبی برای توسعه استان آذربایجان غربی است. اقتصاد مقاومتی عامل اصلی راه‎اندازی و بهره‎گیری از همه ظرفیت‎های داخلی کشور اعم از توانمندی‎های نیروی انسانی، تجهیزاتی و کارگاهی برای افزایش سرعت پیشرفت کشور و خودکفایی است.
تحقق این مهم می‎تواند هم در رفع نیازهای داخلی، هم در قطع وابستگی استان و هم در افزایش خودباوری نقش مهمی داشته باشد. اقتصاد مقاومتی به این معنی نیست که در کشور را به روی هم‎پیمانان و سایر کشورهایی که می‎توانند با رعایت مصالح دو طرف در توسعه کشور کمک کنند ببندیم و باید در تدوین هر برنامه‌ای با تأکید روی شرکت‎های دانش‎بنیان و مراکز فناوری به خودکفایی و استقلال کشور توجه شود.ظرفیت‎شناسی و معرفی توانمندی‎ها و ارائه چارچوب برای اثربخشی هر چه بیشتر مراکز تولیدی می‎تواند توسط بسیج انجام شود.
ما در استان آذربایجان غربی زمینه‎های کاری متنوعی داریم که نیازمند معرفی آن به علاقه‎مندان داخلی برای سرمایه‎گذاری، فعالیت و تولید است. این فرصت‎ها باید شناسایی و ارز‎ش‎های اقتصادی آن با مدل‎های علمی تبیین شود و با این حال ؛ این مهم می‎تواند از وظایف سازمانی مانند بسیج باشد.بسیج هم به‌لحاظ جامعه آماری تحت مدیریت و هم به‌لحاظ امکانات ظرفیت خوبی در اختیار دارد، با این حال ضرورت دارد که دولت از همه ظرفیت‎ها و فرصت‎ها برای رهایی کشور از تنگ‌ناها به‌ویژه مشکلات اقتصادی بهره‎مند شود.این در حالی است که رویکردهای دولت در برنامه ششم توسعه کاملاً روشن است، بنابراین اگر سازمانی برنامه کارآمد برای اجرایی شدن فرامین برنامه داشته باشد منطقی است که دولت از آن استفاده کند.
بسیج می‌تواند و باید در یک یا دو حوزه مشخص براساس مطالعاتی که قبلاً در سایر مراکز علمی کشور انجام شده یا خود سازمان بسیج انجام داده است تعهداتی را بر عهده بگیرد. به‌عنوان مثال بسیج می‌تواند در زمینه‎ای مانند مدیریت بحران در کشور یا موضوعات دیگر یا حتی در یک حوزه‎ای که در مرز دانش باشد مانند فناوری نانو، به خوبی نقش آفرینی کند.
به هر حال کشور ما مشکلات متعددی دارد و نیازها هم با پیشرفت تکنولوژی هر روز متنوع‎تر می‎شوند، بسیج هم باید با پذیرش واقعیت‎های کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد به کمک دولت بیاید و با مشارکت در سازندگی کشور در هر حوزه‎ای که تعیین می‎کند در افزایش سرعت و کیفیت پیشرفت کشور نقش خود را هر چه بیشتر ایفا کند.این در حالی است که شرایط کنونی کشور و استان آذربایجان غربی بدلیل به اوج رسیدن فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی بین المللی، حوزه اقتصاد را در شرایط خاص قرار داده است و در این شرایط به نظر می رسد راهبرد بهره مندی از نیروهای متخصص و دانشگاهی و همچنین معتقد به مبانی دینی و ارزش های انقلاب اسلامی از جمله بسیجیان متخصص و متعهد برای بی اثر کردن و خنثی نمودن ترفندهای اقتصادی دشمنان موثر بیفتد.
کارشناسان اقتصادی می گویند در شرایط تهاجم اقتصادی جامعه امروز، اقتصاد مقاومتی لازمه موفقیت است و کارآفرینی برای مردم یکی از نعماتی است که خداوند متعال به برخی چهره‌ها داده که به واسطه آن زمینه همکاری بیشتر میان خود و انسان‌های دردمند را فراهم کنند.این در حالی است که یکی از نهادهای انقلابی و مهم برای توسعه اقتصادی و رهایی از اثرات تحریم ها، نهاد انقلابی و مردمی بسیج سازندگی است که با الهام از فرامین رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) توانسته در دهه های اخیر گام‌های بلندی بردارد.در حقیقت بسیج سازندگی یکی از ارگان‌هایی است که گام‌های بسیار خوب و اساسی در راستای ساخت و ساز و اجرای طرح‌های عمرانی در استان آذربایجان‌غربی نیز برداشته است.
این نهاد علاوه بر حضور در سنگر سازندگی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای ایجاد حماسه اقتصادی و توسعه و آبادانی، هم و غم خود را برای ایجاد اشتغال جوانان به کار بسته است.کارشناسان اقتصادی معتقدند که حوزه بسیج اقدامات بسیار خوبی برای اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری و استمرار و خلق حماسه اقتصادی برداشته است.
این در شرایطی است که در بخش اقتصاد مقاومتی در دو سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه بحث‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شد که قاطبه مردم و بسیجیان می‌توانستند در پنج مقوله ماکیان، شیلات، تولید قارچ، پرورش مرغ بومی و خرید تراکتور در استان وارد عمل شوند و از تسهیلات اعطایی استفاده کنند.در طرح‌های جهادی بسیج نیز بیشتر موضوع آبادانی و رفع محرومیت از چهره روستاها پیگیری می شود که در همین راستا برگزاری دوره‌های مختلف علمی، عقیدتی آموزشی، دینی و سایر زمینه‌ها راهگشای مسئولان و افراد شرکت‌کننده در طرح‌ها است.
حضور اقشار مختلف تحصیل‌کرده در چنین طرح‌هایی می‌تواند سبب جلب توجه مردم مناطق محروم و استقبال بیشتر از چنین برنامه‌هایی شده و در نتیجه زمینه را برای حضور هر چه بیشتر ادارات در بخش‌های مختلف جامعه فراهم آورد.این در شرایطی است که قرارگاه خاتم الانبیاء در راستای رفع محرومیت و توزیع عادلانه خدمات عمرانی تعداد ۷۷۲ پروژه محرومیت زدایی و مردم یاری را در بخشهای محروم استان آذربایجان غربی به انجام رسانده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


سه + 5 =