استاندار آذربايجان غربي:

ارزش افزوده کشاورزی سنتی پاسخگوی معیشت خانوارهای استان نیست

ارزش افزوده کشاورزی سنتی پاسخگوی معیشت خانوارهای استان نیست

گروه خبر:استاندار آذربایجان‌غربی گفت ارزش افزوده کشاورزی سنتی پاسخگوی معیشت خانوارهای استان نیست.
قربانعلی سعادت درحاشیه جشنواره انگور در گفت‌و‌گو با آرازآذربایجان اظهار داشت: در زمان بمباران‌های شهری جنگ تحمیلی چون ارومیه در وضعیت سفید بمباران می‌شد از مردم خواسته شد تا برای حفظ امنیت به باغ‌ها پناه ببرند و در ساختمان‌های باغ مستقر شوند.
وی با اشاره به اینکه تمام خانه ها یا ویلاهایی که در باغ‌ها بدون مجوز ساخته شده منفور نیست افزود: در آن زمان خود استانداری به مردم کمک کرد تا ساختمان کوچکی برای سکونت در باغ ایجاد کنند و در واقع آن خانه جان بسیاری از مردم ارومیه را نجات دادند.
سعادت گفت: البته طبیعی است که رشد جمعیت بالا رفته و شرایط مثل سابق نیست. در واقع باید با فکر عمل شود و مسیری برای آن تعیین گردد در غیر این صورت خود به خود جهت‌دار خواهد شد.
استاندار آذربایجان‌غربی با انتقاد از از انتخاب غیر کارشناسانه مکان‌هایی مانند شهرک گلمان به عنوان مسکن مهر، تصریح کرد: ساخت شهرک در مکانی که آب و فاضلاب ندارد باعث می‌شود تا مردم دچار مشکل شود چون نمی‌توانند از امکانات رفاهی لازم برخوردار گردند.
وی با بیان رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر در پیش گرفتن سیاست اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: این اقتصاد باید درون‌زا و برون‌نگر باشد تا تاثیرگذار عمل کند. در اصل باید به داشته‌های هر استان توجه ویژه‌ای صورت گیرد تا اقتصاد مقاومتی بارور شود.
سعادت اذعان کرد: انگور محوری‌ترین محصول استان ما محسوب می‌شود و اجداد ما با توجه به ظرفیت و استعداد منطقه این محصول را انتخاب کرده‌اند همچنین این میوه برای بسیاری از فرآورده‌های دیگر مواد اولیه است که در صورت به روزرسانی و استفاده از تکنولوژی های فرآوری می‌تواند در اقتصاد آذربایجان‌غربی بسیار موثر باشد.
استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کشاورزان استان از روش سنتی برای تولید محصول استفاده می‌کنند که این روش با توجه به ارزش افزوده پائینی که دارد پاسخگوی معیشت خانوارهای استان نیست که این موضوع باید با آموزش و مکانیزه کردن کشاورزی و روش‌های نوین برطرف شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: هزینه‌های کشاورزی افزایش یافته درحالی که قیمت محصولات پائین آمده است و این به نفع کشاورزان نیست. البته مردم نیز نباید به خاطر سود مقطعی با باغات برخورد شود.
وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه افزود هرچند خشکی دریاچه معضل و تهدید بزرگی برای ارومیه و حتی کشور محسوب می‌شود اما در احیای آن فرصت‌های زیادی برای آذربایجان‌غربی ایجاد شده است که باید از آنها به نحو احسن استفاده کرد.
سعادت گفت: یکی از این تهدیدها احتمال بروز طوفان نمک در ارومیه است که با توجه به خشکی دریاچه ارومیه، در صورت طوفان در این منطقه، ریزگردهای نمکی حاصل از آن جان پنج میلیون را تهدید می‌کند که می‌شود از آن نیز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در همین رابطه توافقات لازم با یک شرکت برای استحصال کود پتاس از نمک دریاچه ارومیه صورت گرفته است که می‌تواند اقتصاد استان را نیز بهبود ببخشد چون این کود تا بحال از خارج از کشور وارد شده است.
در ادامه مراسم اسدالله درویش‌امیری معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت برگزاری جشنواره‌های مردمی با محوریت های مختلف به دلیل سابقه تاریخی و وسیعی که در اقصی‌نقاط کشور دارد، می تواند در احیا فرهنگ بومی مردم کشور بسیار تاثیرگذار باشد.
وی افزود: هر ساله جشنواره زیادی در کل کشور برگزار می گردد که از جمله آن جشنواره گل نرگس در بهبهان است که امسال به ثبت ملی رسید و جشنواره لاله‌های وحشی و بیابانی در ایلام و جشنواره‌های موسیقی محلی و لباس‌های سنتی از آن جمله هستند که همگی توسط ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها برگزار می‌شود.
درویش‌امیری گفت: بی‌شک برگزاری چنین جشنواره‌هایی، فرصت مناسبی برای آشنایی و بازگرداندن ظرفیت‌های موجود درسنت و فرهنگ گذشتگان به شمار می‌رود چون متاسفانه تحولات اجتماعی و فرهنگی و نحوه زندگی مردم باعث فراموشی بخشی از آن شده است.
معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره انگور سنت‌های اصیل و بومی استان را به نمایش می‌گذارد، در تقویت بنیان اجتماعی و فرهنگی جامعه بسیار موثر است.
درویش‌امیری با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اذعان کرد: این جشنواره، توانمندی‌های آذربایجان‌غربی در بخش گردشگری را به نمایش می‌گذارد و فرصتی را برای معرفی جذابیت‌های استان به داخل و بیرون استان فراهم میکند.
وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان نسل جدید با نوع تغذیه گذشتگان که همراه با سلامتی جسمی بودند ناآشنا بوده و به دلیل ضعف در شناخت غذاهای سالم و بومی به سمت غذاهای آماده یا “فست‌فود”رفته‌اند و میراث فرهنگی نیز به همین دلیل جشنواره غذاهای سنتی و بومی را برگزار می‌کند.این مسئول ادامه داد هدف ما از برگزاری این جشنواره‌ها با محوریت مردم انسجام و همدلی محلی، منطقه‌ای و ملی است و آذربایجان‌غربی با تنوع زبان، گویش، اقوام، مذاهب، فرهنگ، لباس و موسیقی می باشد نمود علنی این مدعاست.
درویش‌امیری با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ایران زیر کشت انگور است بیان کرد: در این باره در کشور آمریکا ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی، زیر کشت انگور بوده و ایالات متحده، ۶۰ درصد تولیدات خود را به جهان صادر می‌کند بنابراین درآمدهای ناشی از محصول انگور این کشور، برابر با درآمد یک سال نفت جمهوری اسلامی ایران است.
وی با ابراز تاسف از اینکه ملت و مردم در مدیریت آب، عملکرد مناسبی نداشته‌اند اظهار داشت: متاسفانه مردم و مسئولان طرز استفاده صحیح از آب را نمی‌دانند و در کمبود این نعمت الهی هر دو مقصرند که با توجه به شرایط کنونی باید به این موضوع توجه ویژه شود.
محمد ستارپوررئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه نیز در این مراسم که به همت شهرداری ارومیه در دهکده ساحلی چی‌چست برگزار شد، با اشاره به اینکه ارومیه شهر انگور است اظهار داشت: به اذعان کارشناسان امر آذربایجان‌غربی از نظر تولید انگور سومین استان کشور به شمار می‌رود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه گفت: با توجه به اجرای سیاست‌های ابلاغی شورای شهر مبنی بر شناسایی استعدادها و توانمندی‌های بالقوه ارومیه به کشورهای همسایه، جشنواره انگور برگزار می‌شود.
وی افزود: بنابراین برگزاری جشنواره انگور فرصتی مغتنم برای شناسایی آذربایجان‌غربی و به ویژه ارومیه از نظر تولیدات کشاورزی به شمار می‌رود.
ستارپور تصریح کرد: در این جشنواره سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست‌محیطی، شهرداری ارومیه را از نظر آموزش‌های شهروندی، حذف کیسه‌های نایلونی و حفظ و حراست محیط زیست یاری کردند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه افزود: باید گونه‌های مختلف انگور و فراورده‌های ناشی از آن را بیش از پیش در جامعه شناسانده و توانمندی خود را در این زمینه را افزایش دهیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = هشت