گزارش//

تجربه ای ناب از زندگی در اتاقی خشتی با غذایی محلی

تجربه ای ناب از زندگی در اتاقی خشتی با غذایی محلی

گروه گزارش: صدای خروس روستا جای آلارم گوشی بیدارم کرد، بوی نان محلی فضای اتاق را پر کرده بود و زندگی از پشت پنجره چوبی که با پرده های ساده سفید و منگوله های رنگارنگ آذین شده بود به آرامی و دور از هر هیاهوی شهری ادامه داشت.
می گویند فضای خشک بعضی هتلها و دلتنگی مسافران برای خانه هایشان اولین ایده راه اندازی خانه های بوم گردی را بوجود آورد البته که پر بیراه هم نیست. اقامتگاههای بوم گردی همان خانه‌هایی است که مردمان همان منطقه در آن سکونت دارند که دارای چیدمانی سنتی و مطابق با آداب و رسوم همان منطقه است. بوی نان تازه و نشستن بر سر سفره محلی های منطقه و تست غذاهای محلی مزه سفر و اقامت را دو چندان می‌کند. آذربایجان‌غربی نیز با توجه به پتانسیل ها، طبیعت بکر، روستاهای خوش آب و هوا و باغاتی آباد از استانهایی است که با اقامت در بوم گردی های این شهرستان، سفری خاطره انگیزی در ذهن مسافران به یادگار حک می‌کند.
رضاوندی، یکی از مسافران اهل آبادان در سفر به ارومیه و اقامت در واحدهای بوم گردی در یکی از روستاهای این شهرستان، اقامت در واحد بوم گردی را تجربه ای منحصر به فرد برای خود و خانواده اش توصیف کرد و افزود: همیشه زندگی در روستا و حال و هوای آن را دوست داشتم به همین خاطر برای اقامت خانوادگی در سفر به نقاط مختلف، اقامت در بوم گردی را ترجیح می‌دهم. وی لذت بیدار شدن در خانه های روستایی را وصف ناپذیر بیان کرد و گفت: دور بودن از تجملات و دود و دم شهری در سفرهای خانوادگی و اقامت در بوم گردی را به اطرافیانم توصیه می‌کنم. این گردشگر، آشنا شدن با آداب و رسوم مردمان روستاها، غذاهای محلی را از ویژگی های بوم گردی دانست.
فعالیت ۳۵ اقامتگاه بوم گردی در آذربایجان‌غربی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی مجموع اقامت‌های رسمی و غیر رسمی استان در ۵ ماهه امسال را ۱۶۰ هزار و ۹۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۸۹۱۵ مسافر در اقامتگاههای بوم گردی و سنتی استان اقامت داشتند که این آمار در سال گذشته ۷۷۷۶ نفر مسافر بود که رشدی ۱۳ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم.
رضا حیدری با اشاره به صدور مجوز فعالیت برای ۳۵ واحد بوم گردی تاکنون در ۱۲ شهرستان استان،گفت: تنها در شهرستان های چالدران، میاندوآب، پلدشت و چایپاره واحد بوم گردی وجود ندارد. وی افزود: امسال ۳۸ موافقت اصولی و ۸ مجوز ایجاد واحدهای بوم گردی در استان صادر شده است.
افزایش استقبال مسافران از اقامت در واحدهای بوم‌گردی ارومیه
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارومیه نیز با اشاره به وجود ۴ واحد بوم گردی در شهرستان ارومیه اظهار کرد: ارومیه به‌دلیل داشتن طبیعت بکر و خوش آب و هوا ظرفیت بالایی برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی دارد.مهران عبدزاده افزود: در حال حاضر استقبال مسافران از اقامت در واحدهای بوم‌گردی افزایش یافته و در این راستا برای افرایش تعداد این واحدها در ارومیه برنامه‌ریزی شده است.
لزوم تشویق بخش خصوصی برای سرمایه_گذاری در حوزه گردشگری
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: برای ایجاد تحول و پیشرفت در حوزه گردشگری باید بخش خصوصی را تشویق کرد تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. جعفر ذوالفقاری افزود: گردشگری ادبیات و اصول خاص خود را دارد و اگر با این ادبیات آشنا و به‌خوبی به آن عمل شود با توسعه گردشگری تولید ناخالص ملی نیز افزایش می‌یاید. وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری نیاز است که حوزه فرهنگی از نخوت خارج شود و در این راستا باید یا کشورهای دیگر تعاملات فرهنگی افزایش یابد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، هدف از بوم گردی، معرفی فرهنگ بومی و آشنایی با جوامع سنتی و شیوه زندگی آن ها به گردشگران و بازدیدکنندگان است. با توجه به تنوع اقلیمی و فرهنگ غنی آذربایحان‌غربی، روستاهای آن از جمله مناطق مهم و اصلی در بوم گردی هستند که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران و درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری و بوم گردی دارند.
لذا می‌طلبد از این فرصت استفاده شود و با تسهیل شرایط صدور مجوز برای افزایش واحدهای بوم گردی، علاوه بر معرفی استان، تا رونق اقتصادی مردمان محلی را نیز با حضور گردشگران در طول ایام سال فراهم شود. اگرچه فصل تابستان سپری شده اما پاییز هم وقتی باد لابه لای برگ درختان زوزه کشان می پیچد، تماشای زیبایی های این فصل در روستاهای آذربایجان‌غربی از پشت پنجره خانه های بوم گردی درحالیکه فنجانی از دم نوش هایی از کاکوتی و پونه در دست دارید، خالی از لطف نیست.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


7 + = نُه