بافت فرهنگی پیچیده آذربایجان نیازمند یک نقطه ثقل قدرتمند

بافت فرهنگی پیچیده آذربایجان نیازمند یک نقطه ثقل قدرتمند

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:در استانی زندگی می کنیم که به معنای واقعی کلمه از ساختار و بافت فرهنگی پیچیده ای برخوردار است چرا که شاهد هستیم کرد و ترک حتی فارس همچنین پیروان ادیان توحیدی از جمله پیروان مسیحیت و یهودی در کنار مسلمانان زندگی مسالمت آمیزی دارند همچنین برادران و خواهران شیعه هم در کنار اهل سنت بدون هیچ گونه تنش زندگی می کنند که روشن است این موضوع علاوه بر اینکه وحدت و همدلی مردم را نشان می دهد بلکه بیانگر فرهنگ والای این مردم است.بافت فرهنگی پیچیده استان ما لزوم انجام اقدامات تربیتی، عقیدتی و پرورشی را بیش از پیش مشخص می کند، بنابراین مساجد به عنوان نقطه ثقل فرهنگ لازم است که به این حوزه ورود پیدا کند.
افزایش کمی و کیفی برنامه ها، شبکه سازی تقویت پایگاه های فراغت و کانون های مساجد به عنوان محیط امن، آرام و مطمئن باید مورد توجه قرار گیرد، تربیت مربیان با ایمان و معرفت، متخلق به اخلاق اسلامی و معنوی، دست یافته به تعلیم و تربیت اسلامی، متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، آشنا به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ضرورت دارد.
همچنین در این استان لازم است که افراد توانمند در حوزه روابط و مناسبات انسانی تلاشگر و ساعی، دارای تعهد اجتماعی، توانمند در علوم و فنون مختلف، سرشار از خلاقیت و ابتکار عمل، پیشگام در هنر و ادب پرورش داده شود.همچنین بهره برداری از سیر و سیاحت ورزش و تربیت بدنی در محیط لازم و ضروری است چون به طور ناخودآگاه منجر به آرامش اعصاب و اخلاق نیکو شده و آن هم در ارتقای فرهنگ تاثیر زیادی دارد، سازماندهی، هدایت و ارتقای فعالیت های فراغتی در راستای ارتقای نقش محوری مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.
یکی از فعال ترین نهادها در حوزه اوقات فراغت و تقویت زیرساخت های فرهنگی می_توان گفت که مسجد است، به تبع آن نهادهای فرهنگی مستقر در مساجد مانند پایگاه مقاومت بسیج و هیات های مذهبی همچنین کانون های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند برای غنی سازی فرهنگ عمومی کمک کنند.پراکندگی و گستره دامنه فعالیت ها، مردمی بودن، فعالیت براساس بوم و جغرافیای فرهنگی، بهره گرفتن از نیروی انسانی بومی از جمله نکته های حائز اهمیت در فعالیت_های فرهنگی است، بنابراین به واسطه ایجاد هم افزایی در میان این منابع و بسیج کردن ظرفیت‌ها است که در درجه نخست می توان فرهنگ عمومی را تا اندازه زیادی تقویت کرد و در مرحله بعد توسعه فرهنگی کشورمان علاوه بر آذربایجان غربی را با استفاده از این الگوی بومی به معنای واقعی کلمه و به بهترین شکل رقم زد.
جنانچه آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی را مورد توجه، پردازش و بررسی قرار دهیم به یقین خواهیم دید که تربیت انسان و پرورش نیروی انسانی به عنوان اساسی ترین و مهم ترین مولفه به چشم خواهد خورد چرا که در فرهنگ و اندیشه اسلامی محور در همه حرکت ها و جهت_گیری ها یک انسان متعهد و خلیفه الله است.
به همین دلیل اهمیت توجه به ایجاد و تقویت ساز و کار مناسب انسا‌ن‌سازی در جامعه اسلامی به ویژه منطقه حساسی همچون آذربایجان غربی به معنای واقعی کلمه مشهود است.نقش و جایگاه انسان در کائنات در جامعه اسلامی مسئولیتی ویژه را در همه زمینه ها برای او به بار می آورد، در سال_های نه چندان دور و گذشته وظیفه تربیت بیشتر بر عهده خانواده هر فرد یعنی پدر و مادر او بود ولی امروزه شاهد هستیم به واسطه توسعه اطلاعات و ارتباطات همچنین کاهش یافتن میزان حضور افراد در خانواده، این رسالت مهم و حیاتی با سایر نهادها، تشکل ها و رسانه ها تقسیم شده است که در آذربایجان غربی هم شرایط به این منوال است.
این رسالت مهم و حیاتی با سایر نهادها و تشکل ها حتی شبکه های اجتماعی تقسیم شده است با این وصف اهمیت دادن به سرمایه انسانی و منابع اجتماعی نقش مهمی است که همین نهادها و تشکل ها و رسانه ها بر عهده گرفته اند.
هر فرد در جامعه علاوه بر حضور عمومی خود یک رسالت خاص را هم عهده دار شده است به طوری که نتیجه حضور یافتن افراد مختلف در بخش های گوناگون اعم از علمی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد یک نظام انسان‌ ساز عمومی با هدف تربیت اخلاقی و الهی جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان است.اگرچه در گذشته گام های اساسی در راستای نیل به این هدف مقدس برداشته شده اما امروزه حرکت نظام مند در جامعه همین طور استان مورد نیاز است، متاسفانه گاهی این حرکت با رویکردهای کوتاه مدت و صرفا سیاسی از جاده اصلی خارج شده است.بنابراین آنچه در این میان حائز اهمیت می باشد این است که رسالت مورد اشاره در زمینه های مختلف اعم از استان و کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، زیرا در این صورت توانسته_ایم که برای غنی سازی فرهنگ عمومی به صورت جدی و با عزم راسخ گام های ارزشمندی برداریم.
آذربایجان غربى همواره زیستگاه مجموعه‌اى از اقوام و فرهنگ‌هاى مختلف بوده است، هریک از این اقوام و فرهنگ‌ها به‌نحوى در هم تأثیر گذاشته و از همدیگر متأثر گشته‌اند، وجود مساجد کلیساها و ویرانه آتشگاه‌ها گویاى بخشى از تاریخ مذهبى آن است، تشیع در ارومیه و شهرهاى شمالى و تسنن در نواحى جنوبى استان از مذاهب عمده به شمار مى‌روند، سایر اقلیت‌هاى آشورى و ارامنه به کلیساهاى مسیحى وابسته‌ هستند .
فرهنگ مردم این خطه نیز در ارتباط با عوامل متعدد جغرافیائی، تاریخی، مذهبى و تحت تأثیر گرایش‌هاى متعدد اجتماعی، فرهنگى شکل گرفته و نوع مستقلى از فرهنگ‌ را به‌وجود آورده است.
آذرى‌ها، کردها، آشورى‌ها و ارامنه هر یک براساس ویژگى‌هاى قومى – دینى خود آداب و سنن مخصوص دارند که از آن میان سنن مسلمانان از مقام برجسته‌اى برخوردار است
. اگرچه فرهنگ و سنن مردم آذربایجان از بسیارى جهات با فرهنگ عمومى سایر نقاط ایران مشابهت‌هائى دارد، ولى در عین حال با ویژگى‌هائى همراه است که مهم‌ترین آن تکامل زبانى و زایش‌هاى ویژه ? فرهنگى در عرصه‌هاى مختلف زبان و هنر است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


9 − = پنج