آذربایجان غربی غریبه با آثارباستانی خود

آذربایجان غربی غریبه با آثارباستانی خود

فاطمه سجادی
گروه اجتماعی: آذربایجان غربی یکی از استانهای با ظرفیت گردشگری بسیار بالاست که سالانه هزاران نفر ازاستان ها و کشورهای مختلف برای بازدید از این ظرفیت ها به این استان می آیند و با رضایت زیاد آن را ترک می کنند ولی این ظرفیت هنوز برای اهالی ناشناخته و مغفول مانده است.
این ظرفیت های توریستی در چشم مردم ایران و حتی آذربایجان غربی غریبه هستند و آثار و جاذبه هایی مانند قره کلیسای چالدران ، تخت سلیمان تکاب ، بازار سنتی و سه گنبد ارومیه کتیبه خان تختی سلماس ، مقبره شمس خوی مقبره سیدصدرالدین و یادمان جنگ چالدران ، کاخ باغچه جوق ماکو و صدها مسجد ، مقبره و یادمان در شهرستانهای مختلف این استان در آذربایجان غربی از دید گردشگران داخلی و به خصوص گردشگران استانی مغفول مانده اند. آذربایجان_غربی یکی از استانهای طولی است که از مرز بازرگان در شمال غربی این استان تا تکاب در جنوب شرقی حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت دارد و طبق آمار منتشر شده یک هزار و ۴۷۲ اثر تاریخی ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی در خود جای داده که این آمار نشان می دهد در هر قسمتی از این استان و شهرستانهای ۱۷ گانه آن ، جاذبه ای مهم و اثر ثبت شده وجود دارد و می توان آنها را دید و لذت برد. در کنار این ابنیه تاریخی و دیدنی مکانهای طبیعی و چشم نواز بسیاری در آذربایجان غربی وجود دارد که نمی توان از کنار آنها به راحتی گذشت.
دریاچه ارومیه با وجود خشک شدن باز هم در بسیاری از زمانها چشم انداز طبیعی بسیار زیبایی دارد که می تواند توریست پذیر باشد.
رودخانه های پرآب در مناطق مختلف از جمله ارس در پلدشت ، زاب در سردشت ، نازلو و شهر چای در ارومیه و آغ چای در چایپاره ، جنگل های پردرخت در شمال و جنوب به ویژه شهرستانهای در سردشت و پیرانشهر ، تالاب های طبیعی از جمله کانی برازان و غار سهولان در مهاباد از جمله این مناظر و جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی به شمار می رود که هر کدام می تواند مقصدی مهم برای گردشگران باشد.
با وجود این مناظر طبیعی بسیار زیاد و مناطق جذاب توریستی ، بسیاری از مردم این استان و مسافران آذربایجان غربی به کشورهای همسایه مسافرت کرده و از مناظر و جاذبه های این کشورها دیدن می کنند.
همواره و همه ساله در روزهای آغازین تابستان تا آخر شهریورماه ، تعداد زیادی از دفاتر توریستی و گردشگری با تبلیغات اغوا کننده ، سعی در جذب توریست ها به کشورهای همسایه به خصوص ترکیه دارند و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.
تخفیف های توریستی تابستانی ، پروازهای مستقیم از ارومیه ، پروازهای اختصاصی توریست_ها ، استفاده از بنرهای مختلف با رنگ آمیزی قابل توجه به صورت گسترده در نقاط مختلف شهر و حتی بهره مندی از تبلیغات رسانه ای از جمله این ابزارهای تبلیغی هستند که مجریان طرح های گردشگری کشور ترکیه از آنها برای جذب بیشتر توریست استفاده می کنند.
بسیاری از خانواده ها نیز با دیدن این تبلیغات و به امید گذراندن روزهای خوش با این تورها همراه می شوند که البته این گردشگری ها هیچگاه خالی از مشکل نبوده است.
این در حالی است که بخش قابل توجهی از این افراد از بناهای دیدنی استان خود و یا حتی شهرستان خود بازدید نکرده اند و حتی از اسم آنها نیز مطلع نیستند.
این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مشکل بی توجهی به فرهنگ خودی ، اجازه دادن به تبلیغات گسترده شرکت های توریستی به هر نحو ممکن و همچنین نبود برخی امکانات حتی امکانات اولیه در گردشگاههای آذربایجان غربی از جمله آنها هستند. نهادهای مرتبط می توانند با جلوگیری از تبلیغات گسترده شرکت های توریستی و محدود کردن این تبلیغات از حجم آن بکاهند هر چند به علت درآمدهای تبلیغی برای سازمانهای ارائه دهنده ، این امر کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
از جمله مهمترین عوامل گرایش مردم استان و کشور به گردشگری در کشورهای دیگر ، امکانات خاص و ویژه به توریست ها در آن کشورهاست امکاناتی که گاهی قابل قیاس با کشور و استان ما نیست.
هتل های با ستاره بیشتر ، تخفیف های اغواکننده ، ارایه امکانات در مکانهای دیدنی از جمله این موارد هستند که در بسیاری از اماکن گردشگری ایران به ویژه آذربایجان غربی دیده نمی شود و فرد گردشگر باید خود تمامی ملزومات خود را برای گردش به همراه ببرد و این امر گردشگرگریز است.
این امر در شرایطی است که هم اکنون در مکانهای گردشگرپذیری نظیر تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران و حتی خود ارومیه هتل های با ظرفیت بالا وجود ندارد و در برخی موارد حتی باید با چادر در پارک ها و نقاط نزدیک به این اماکن توقف و استراحت کرد.
با توجه بیشتر به رفع این مشکلات می توان بخش قابل توجهی از گرایش مردم به گردشگری در کشورهای دیگر را کاهش داد و از مزایای آن بهره برد که این امر نیازمند تمهیدات گسترده در حوزه گردشگری ، وجود نگاه فرابخشی ، اهتمام ویژه به درآمدزایی در بخش گردشگری و استفاده از تجربه کشورهای همسایه در این خصوص است که البته این امر را نمی توان با شرایط موجود در آینده نزدیک متصور بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 13