بازگشت نوستالژی چراغ توری ها

بازگشت نوستالژی چراغ توری ها

مهدی نجفی‌خواه
گروه گزارش: روزهای گذشته مناطق متعددی از کشور درگیر پدیده قطعی برق بود. افزایش فشار به سیستم برق‌رسانی و بار اضافی بر این سیستم، موجب قطعی برق در روزهای گذشته شده است. در حالی که وزارت نیرو اعلام کرده بود برنامه‌ای برای قطعی برق ندارد، برق مناطق مختلف تهران در روزهای گذشته به تناوب قطع شده است. در برخی مناطق کشور قطعی برق منجر به انتشار برنامه‌های زمان‌بندی قطعی نیز شده است.
روزهای ابتدای تابستان امسال، ایران پس از سال‌ها، قطعی مکرر برق را تجربه می‌کند. قطعی برق نه تنها در شهرهایی که همچنان با محرومیت مواجهند، بلکه در تهران نیز جود دارد. هر منطقه در طول روز ساعت‌هایی را بدون برق می‌گذراند. بی‌برقی‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای از سوی نهادهای مسئول برای این موضوع وجود ندارد و مدت‌هاست مسئولان وزارت نیرو به تبلیغ عملکرد خود در خودکفایی صنعت برق می‌پردازند.
* دهه هفتاد پایان خاموشی‌های مداوم
دهه شصت و هفتاد در پی مشکلات کشور ناشی از جنگ تحمیلی قطعی برق امری عادی تلقی می‌شد و مردم آشنایی کاملی با آن داشتند. قطعی‌ها به قدری برای مردم مسلم بود که برای زمان‌های بی‌برقی و تاریکی حاصل از آن در شب‌ها نیز برنامه داشتند. آن اوایل که شبکه گازرسانی تکمیل نشده بود، استفاده از فانوس‌ها و یا روشنایی‌هایی که به گازهای پیک‌نیکی متصل می‌شد، مرسوم بود. با گسترده شدن شبکه توزیع گاز شهری، روشنایی‌هایی به بازار آمد که بر دیوار خانه متصل می‌شد و لوله‌کشی گاز انرژی لازم برای آنها را تامین می‌کرد. به قدری مسئله روشنایی مهم شده بود که انواع و اقسام این روشنایی‌ها با طرح‌های مختلف در خانه‌ها وجود داشت و لوله‌کشی گاز خانگی برنامه‌ای دقیق برای گازرسانی به آنها داشت.
اواسط دهه هفتاد و در زمان وزارت زنگنه شبکه برقی کشور به حدی از توانمندی رسید که خاموشی‌های شبکه برق کشور محدود شد و آهسته آهسته نیاز مردم به تامین روشنایی در خانه‌ها برطرف شد. امروز دیگر کمتر خانه‌ای امکانات دسترسی به روشنایی برای هنگام قطعی برق را دارد. روشنایی‌های دیواری در بازار وجود ندارد و کسی برنامه‌ای برای این حالت ندارد.
این روزها با توجه به وابستگی بسیار زیاد زندگی شهروندی به مصرف برق، قطع شدن برق موجب برهم‌خوردن نظم عمومی می‌شود و بسیاری از خدمات عمومی را مختل می‌کند. وصل شدن شبکه‌های خدماتی عمومی به سیستم‌های شبکه‌ای نیاز روزمره به برق را افزایش می‌دهد. علاوه بر این بسیاری از شهروندان در خانه نیز امور روزمره خود را با وسایل برقی انجام می‌دهند. این روزها در حالی که مشکلات معیشتی و وضعیت کم ثبات اقتصادی کشور موجب نارضایتی شده است، اضافه شدن مشکلاتی از قبیل قطعی برق موجب بروز تنش در جامعه می‌شود.
* برنامه‌ریزی دقیقی برای جلوگیری از خاموشی‌ها وجود ندارد
مسئولان وزارت نیرو در گفتگوهای روزهای اخیر خود با رسانه‌ها اعلام می‌کنند که برنامه‌ای برای خاموشی‌ها وجود ندارد. در وب‌سایت‌های مرتبط با این وزارتخانه نیز خبری از برنامه خاموشی و جیره بندی نیست. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اطلاعیه‌ای صادر کرده و طی آن از مشترکین خواسته با مدیریت مصرف برق، عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف و کاهش ده درصدی مصرف، موجب جلوگیری از خاموشی برق شوند. اما از طرفی شرکت توزیع برق استان اصفهان بر روی خروجی خود برنامه خاموشی‌های شهرها و مناطق مختلف این استان را به تفکیک قرار داده است.
در همین راستا علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در توئیتی پیرامون مسئله قطعی‌های برق بدهی‌ها و مشکلات مالی وزارت نیرو را موثر می‌داند و می‌نویسد: »بخشی از قطعی برق به عدم ترخیص فیدرها و تجهیزات پست‌های برق و ترانس‌ها از گمرکات بدلیل عدم توان وزارت نیرو در پرداخت حقوق گمرکی مربوط می‌شود. گمرک نیز از حقوق و عوارض گمرکی نمی‌تواند صرف نظر کند. وزارت نیرو ۲۲ هزارمیلیارد تومان به بخش‌های مختلف از جمله پیمانکاران بدهی دارد.«
* تاخیر در اطلاع‌رسانی
دکتر اردکانیان، وزیر نیرو در ابتدای فعالیت خود در این وزارتخانه با دریافت رزومه‌ نیروهای متخصص اقدام به جذب نیرو برای پست‌های مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه کرد. صدیقه ببران عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با این فراخوان به عنوان مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه انتخاب شد و افکار عمومی این رویکرد برای انتخاب او را تحسین کرد. حال همین افکار عمومی انتظار پاسخگویی به موقع و بهتری از این وزارتخانه دارند. در شرایط کنونی با توجه به مشکلات موجود، انتظار می‌رود وزارت نیرو و مجموعه‌های وابسته ارتباط بیشتری با جامعه داشته باشند و بتوانند برای گذر از این شرایط افکار عمومی را همراه کنند.
اما این که اعلام شود قطعی برق نیست و قطعی برق رخ دهد، مردم را بیشتر عصبانی می کند.
** به خاطر خاموشی‌ها از مردم عذر می‌خواهم
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق پایخت پیرامون دلیل خاموشی‌ها در روزهای گذشته در تهران گفت: ما مصرف بالایی داریم و در این سه ماه نسبت به گذشته ده درصد رشد مصرف داشتیم. مصرف خانگی در ایران سه برابر مصرف بقیه دنیاست. تجهیزات گسترده‌ای که برای برق داریم، در اثر افزایش دما و مصرف با فشار مواجه می‌شوند و مشکلات فنی بوجود می‌آید. خاموشی‌های تهران به دو دلیل بوده یکی افزایش مصرف در روزهای گذشته و دیگری این که شبکه قدیمی است و فشار زیادی نمی‌توانند تحمل کنند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، حسین صبوری با تاکید بر اینکه مصرف برق باید به گونه‌ای باشد که در مناطق گرم مثل جنوب با قطعی برق مواجه نشویم، افزود: مطمئنم با همکاری مردم از این وضعیت که نهایتا تا سه هفته آینده ادامه دارد، گذر می‌کنیم. من برای خاموشی‌هایی که در این مدت بوده از مردم و مشترکین عزیز عذرخواهی می‌کنم. قطعا اگر مصرف را مدیریت نکنیم محدودیت‌هایی خواهیم داشت و محدودیت‌ها را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 9 =