بازی کرونا با روان کودکان

بازی کرونا با روان کودکان

گروه تحلیل: نگرانی‌ این روزهای مردم در خصوص ویروس کرونا بیشتر متوجه بزرگسالان است اما در عوض والدین بیشتر از خودشان نگران سلامت کودکان‌شان هستند و در برخی از موارد این اضطراب را به همبازی فرزندان خود تبدیل می‌کنند. خانواده‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا ویروس کرونا وارد خانواده‌ آنان نشود و حتی‌المقدور فرزندان‌شان از این ویروس در امان باشد؛ این در حالی است که میانگین سن بستری طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۵۰ سال و میانگین سنی فوت‌شدگان بالای ۶۰ سال بوده‌است.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در این زمینه می‌گوید: یکی از نکاتی که باید در این مورد به آن توجه داشته باشیم، پیشگیری از اضطراب در کودکان است زیرا این اضطراب ممکن است زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و اختلال‌های رفتاری در کودکان از جمله شب ادراری، کابوس‌های شبانه، مشکلات خواب، لکنت زبان و سایر موارد شود و تا مدت‌ها (حتی بعد از فروکش کردن تب این بیماری) باقی بماند.
والدین جوی را در منزل ایجاد کنند که یک سپر دفاعی در کودکان نسبت به اضطراب ناشی از این اخبار و اطلاعات ایجاد شوددکتر کیومرث کریمی افزود: در چنین مواقعی والدین به جای اینکه این اخبار و اطلاعات را مرتب تکرار کنند، باید جوی را در منزل ایجاد کنند که یک سپر دفاعی در کودکان نسبت به اضطراب ناشی از این اخبار و اطلاعات ایجاد شود.
این استاد رشته روانشناسی اضافه کرد: درکی که کودکان نسبت به این مسایل دارند با بزرگسالان متفاوت است در نتیجه لازم نیست اطلاعات و آمار را که از رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنیم مرتب در اختیار آنان قرار دهیم و تا آنجایی که در توانمان هست، باید کودکان را در معرض این اطلاعات قرار ندهیم.
وی اظهار داشت: اگر کودکان سوالی در زمینه تعطیلی مدارس پرسیدند، باید با زبان کودکانه عنوان کنیم که یک مشکل بهداشتی به وجود آمده و با رعایت بهداشت حل می‌شود و مدرسه را به این دلیل تعطیل کردند.
دکتر کریمی گفت: همینطور با فراهم کردن شرایط سرگرمی و بازی‌های مناسب در منزل، تغییرات برنامه زندگی را به فرصتی برای ارتقای سلامت روان‌شان تبدیل کنیم.
اخبار صحیح را از رسانه‌های رسمی دریافت کنیم بسیاری از افراد در این روزها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کرونا، دست به دامن فضای مجازی، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های غیررسمی می‌شوند اما به توصیه مسوولان مردم اخبار صحیح را تنها باید از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کنند.
یکی از شهرندان مهابادی در زمینه چگونگی دریافت اخبار و اطلاعات در مورد کرونا می‌گوید: اضطراب‌ در مورد کرونا در سطح جامعه زیاد است و مردم از هر منبعی که در دسترس باشد، می‌خواهند اطلاعاتی در مورد این ویروس کسب کنند.
خالد محمودی افزود: این روزها کرونا به یک بحث کوچه و بازاری تبدیل شده و حتی در صف نانوایی‌ها و جایگاه‌های سوخت هم بحث مهم مردم کروناست و همین امر باعث شده که مردم خواهان اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس باشند.
رسانه‌های بیگانه با بزرگ‌نمایی و انتشار مطالب کذب در مورد کرونا سعی می‌کنند جوی روانی در جامعه ایجاد کنندوی اضافه کرد: در این مدت مطالب بیان شده در رسانه‌های داخلی کشورمان امیدوارانه و بسیاری متفاوت‌تر از رسانه‌های خارجی بوده و رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند با بزرگ‌نمایی و انتشار مطالب کذب جوی روانی در جامعه ایجاد کنند.
وی گفت: با وجود اینکه صدا و سیما به صورت مستمر درباره موارد شناسایی کرونا در استان‌های مختلف مطالبی را بیان می‌کند اما رسانه‌های بیگانه با بیان مطالب خود می‌خواهند اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی را مخدوش کنند.
این شهروند مهابادی افزود: با همسرم تصمیم گرفته‌ایم در این ایام برای کاهش اضطراب فرزندان‌مان، اخبار و اطلاعات درباره کرونا را تنها در رسانه‌های رسمی کشور دریافت کنیم و جوی توام با آرامش را در محیط خانواده برای فرزندان‌مان ایجاد کنیم.
تعطیلی مدارس و نگرانی خانواده‌ها
خانم میان‌سالی که کارمند یکی از ادارات دولتی در مهاباد است، گفت: تعطیلی این روزهای مدارس مایه نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده و از یک طرف مادران شاغل باید به سرکار بروند و از طرف دیگر به خاطر بچه‌ها از شیوع کرونا نگران هستیم.
منیر احمدیان افزود: در این مدت که مدارس تعطیل شده بود، به همراه همسرم به صورت نوبتی از اداره مرخصی گرفتیم و اکنون مرخصی‌های استحقاقی ما نیز به پایان رسیده است.
وی اضافه کرد: در ساعاتی از روز با فرزندانم دروس گذشته را مرور می‌کنیم و با ایجاد آرامش روانی سعی می‌کنیم به جای نگران کردن فرزندان، آگاهی‌های لازم در خصوص راهکارهای پیشگیری از کرونا را به آنان یاد دهیم.
مسوولان در این روزهای سخت راهکاری را برای خانواده‌های که زن و مرد هر ۲ شاغل هستند، پیدا کنند تا امنیت و آرامش این خانوده‌ها هم فراهم شود
وی از مسوولان خواست در این مدت راهکاری هم برای خانواده‌هایی که پدر و مادر هر ۲ شاغل هستند، پیدا کنند تا فرزندان آنان در این روزها که بیشتر از همیشه به آرامش نیاز دارند، دچار مشکل و سرگردانی نشوند.
وی گفت: قبلا”در چنین مواردی بچه‌ها را به منزل مادر یا برادرم می‌فرستادیم تا هنگامی که ما در خانه نبودیم از آنان به همراه فرزندان خودشان مراقبت کنند اما در این ایام نمی‌توانیم کودکان خود را جای دیگر بفرستیم.
ضدعفونی مدارس مهاباد مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت: برای پیشگیری و مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا، اقدامات مختلف از جمله ضدعفونی مدارس در این شهرستان آغاز شده‌است.
کامبیز شاوله افزود: تعطیلی مدارس برای انجام اقدامات ضدعفونی کلاس درس، مدارس، تجهیزات آزمایشگاهی، دستگیره درها و هرجای دیگری که احتمال آلوده شدن وجود دارد، پیش‌بینی شده است و مدیران باید در کمترین زمان ممکن آن را به طور پیوسته انجام دهند.
وی اضافه کرد: سه نوع برچسب معرفی ویروس کرونا، نحوه مقابله و پیشگیری از آن در اختیار تمامی مدارس قرار گرفته که باید در هر کلاس و سالن‌های تردد دانش‌آموزان نصب شود و در دید قرار بگیرد.
«شاوله» با بیان اینکه تعطیلی مدارس در حوزه اختیارات شهرستان نیست، یادآور شد: تعطیلی مدارس از طریق وزارت بهداشت و درمان به آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود و از طریق اداره‌کل هر زمان که تعطیلی قطعی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی مهاباد
شهردار مهاباد گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در راستای مقابله با شیوع و گسترش ویروس کرونا شست‌وشو و ضدغفونی می‌شود.
کامران فاتح افزود: با توجه به هشدارهای پزشکی و دستورالعمل شبکه بهداشت و درمان مبنی بر احتمال آلوده‌بودن محل‌های پرتردد از جمله اتوبوس، تاکسی و ون، شهرداری با تامین هزینه‌های مواد ضدغفونی عملیات شست‌وشوی آنها را آغاز کرده‌است.
وی با بیان اینکه ضدغفونی کردن ناوگان حمل و نقل با اولویت سرویس مدارس در حال انجام است، ادامه داد: شهرداری برای رفع نگرانی و پیشگیری از ابتلای شهروندان، با خرید تجهیزات لازم عملیات ضدعفونی و شست‌وشوی کامل ناوگان حمل و نقل شهری را انجام می‌دهد.
وی اضافه کرد: همچنین کلاس‌های آموزشی برای رانندگان تاکسی و ناوگان حمل و نقل در خصوص رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع این ویروس در دستور کار قرار گرفته‌است. شهردار مهاباد اظهار داشت: ضدعفونی کردن این ناوگان هر روز قبل از آغاز فعالیت آنها با استفاده از محلول مخصوص انجام می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،طبق اعلام مسوولان ۳۹ نفر مشکوک به کرونا در آذربایجان‌غربی شناسایی شده که از این تعداد، آزمایش یک نفر مثبت اعلام شده بود؛ این بانوی ۵۵ ساله نیز روز پنج‌شنبه با بهبودی از بیمارستان مرخص شد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


5 + = چهارده