استاندار آذربایجان‌غربی:

رها شدگی فضای مجازی معضل جامعه امروز است

رها شدگی فضای مجازی معضل جامعه امروز است

آراز آذربایجان ،استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه باید آموزش سواد رسانه‌ای در کنار تبیین مشکلات حوزه فضای مجازی مورد توجه جدی مسوولان امر قرار گیرد، گفت: رها شدگی فضای مجازی معضل اصلی در جامعه امروز است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.
محمدصادق معتمدیان روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی افزود: باید در این خصوص، ضمن انجام اقداماتی در راستای آموزش سواد رسانه‌ای و تربیت مربیانی در این خصوص، به سمت تولید محتوا به ویژه محتواهای غنی حرکت کنیم.
وی با اشاره به لزوم ایجاد کمیته ای به عنوان مسوول اجرای برنامه‌های آموزشی در خصوص افزایش سواد رسانه‌ای با حضور نهادهای دخیل در آذربایجان غربی اضافه کرد: باید به دنبال تربیت مربی‌هایی باشیم که در این زمینه آموزش بدهند.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: باید برنامه اجرایی مدونی توسط دستگاه‌های فرهنگی استان تا جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی و طی مدت ۲۰ روز طرح شود که در این خصوص، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش، وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند.
معتمدیان اظهار کرد: باید دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برای ارتقای سواد رسانه‌ای اساتید و دانشجویان و همینطور جامعه هدف آموزشی در استان برنامه ریزی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اقدامات در این حوزه محدود و پراکنده است، گفت: حتما باید به جای تبیین وضع موجود، ارائه برنامه اجرایی در دستور کار باشد تا بتوانیم مثمرثمر باشیم.
معتمدیان همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی طی سالیان طولانی گذشته اشاره کرد و افزود: در صورتی که به این فرمایشات، در سال‌های گذشته عمل می‌کردیم، امروز با مشکلات جدی مواجه نبودیم.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید تهدیدات فضای مجازی را به جامعه هدف ارائه داده و آنان را توجیه کنیم زیرا در حال حاضر، تهدیدات این حوزه از مباحث فرهنگی فراتر رفته و حتی به مسایل اقتصادی نظیر قاچاق نیز وارد شده است.
معتمدیان با تاکید بر مدیریت کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در آذربایجان غربی اضافه کرد: باید این کانال‌ها هویت دار و شناسنامه دار شوند و تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند که در این خصوص باید برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی آذربایجان غربی شاهد بی اخلاقی هستیم و برخی رسانه‌های بی هویت دست به تخریب، تهمت زنی و ایجاد ناامیدی در جامعه می‌زنند، اظهار کرد: سیاه نمایی، پمپاژ یاس و ناامیدی و ایجاد اختلاف قومی از جمله آسیب‌های این حوزه است که حتما نیاز به مدیریت، ساماندهی و نظارت دارد.
معتمدیان همچنین با تاکید بر تلاش دولت برای ارتقای ضریب نفوذ اینترنت و توسعه زیرساختی این حوزه گفت: در حال حاضر، ضریب نفوذ اینترنت در استان ۸۰ درصد است که بدنبال ارتقای آن تا ۱۰۰ درصد هستیم البته دنبال محدودسازی نیستیم ولی باید فضای مجازی را با ابزارهای مخصوص خود مدیریت کنیم.
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی هم در این جلسه با اشاره به اینکه فضای بزهکاری از محیط واقعی به فضای مجازی منتقل شده است، افزود: در اکثر حوزه‌های بزه، این امر صادق است و اقدامات زیادی برای استفاده از این فضا توسط سودجویان صورت می‌گیرد.
ناصر عتباتی اضافه کرد: افزایش نرخ بزهکاری در فضای مجازی بسیار قابل توجه است و همچنین شاهد شرارت اراذل و اوباش و ایجاد احساس ناامنی با استفاده از این فضا در استان هستیم که در کنار آن، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب نیز در این فضا بسیار افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی یک فرصت است که باید از آن استفاده کنیم، اظهار کرد: نظارت‌ها باید در دستور کار جدی نهادهای دخیل باشد و باید اقداماتی انجام دهیم تا از این فضا به عنوان یک فرصت، استفاده بهینه شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۳:۱۸ ب.ظ

دیدگاه


هشت − = 4