نماينده مردم اروميه در مجلس:

اجرای طرح تحول سلامت در کشور موفقیت آمیز نبوده است

اجرای طرح تحول سلامت در کشور موفقیت آمیز نبوده است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اجرای طرح تحول سلامت در کشور موفقیت ‌آمیزی نبوده است گفت:همچنان افراد مبتلا به بیماری‌ های خاص در تامین دارو و هزینه ‌های درمانی با مشکلات مضاعف دست و پنجه نرم می‌کنند.
نادر قاضی ‌پور با اشاره به مشکلات بیماران اظهار کرد: طرح تحول سلامت در کشور به شکل موفقیت ‌آمیزی اجرا نشده به طوری که سه هدف و عمده برای نظام‌ های سلامت در دنیا تعریف شده است اما به هیچ یک از این موارد در کشور دست پیدا نکرده‌ ایم.
وی افزود: اهداف نهایی طرح تحول نظام سلامت افزایش و تقویت پاسخگویی نظام سلامت به مردم، کاهش پرداخت مستقیم توسط بیمار، کاهش خانواده‌ هایی که در اثر بیماری یک عضو خانواده دچار مشکلات مالی و معیشتی می_‌شوند و همچنین بهبود ارائه خدمات اورژانسی در بسیاری از نظام ‌های سلامت دنیا است اما این موارد در کشور ما تحقق نیافته است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح تحول سلامت آن طور که انتظار می‌ رفت در کشور اجرا نشد، ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شد نتیجه مورد انتظار را کسب نکنیم این است که زیرساخت ‌های مورد نیاز در این زمینه فراهم نیست و پایگاه درآمدی هم وجود ندارد.قاضی‌ پور با بیان این که همچنان افراد مبتلا به بیماری ‌های خاص در تامین دارو و هزینه ‌های درمانی با مشکلات مضاعف دست و پنجه نرم می_‌کنند، بیان کرد: این قبیل داروها چندبرابر قیمت واقعی و تمام ‌شده آن به دست بیمار می_رسد حال سوال این است که چگونه یک فرد بی ‌بضاعت می ‌تواند آن را تهیه کند، یا اینکه گاهی شرایطی به وجود می ‌آید که دارو اصلا یافت نمی-شود.
گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی های خود به مسئولان تاکید کرده اند که مبادا خانواده های دارای بیمار رنج بیماری را همراه با فقر تحمل کنند و باید تمام تلاش خود را در راستای فقرزدایی و حمایت از بیماران به اهتمام برسانند.
این در حالیست که بیماران ام اس در آذربایجان_غربی علاوه بر تحمل رنج بیماری خود از بسیاری از مشکلات ریز و درشت خود دردمند هستند.
قریب به ۳ هزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به ام اس در آذربایجان غربی وجود دارد که استان رتبه ششم ابتلا به ام اس را در کشور به خود اختصاص داده است.بیماری ام اس، نوعی بیماری است که ریشه در مغز و اعصاب داشته و دارای علائم مختلفی از جمله دو بینی یا تاری دید، مور مور شدن دست_ها و پاها، از دست دادن تعادل و بی اختیاری، سرگیجه، مشکلات مربوط به مثانه و نیز اختلال در عملکرد جنسی است.
مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی با اشاره به این که این بیماری مسری نیست و امر وراثت در آن دخالت کمی دارد، اظهار داشت: بیماران خاص به ویژه بیماران مبتلا به ام اس همچنان در تامین دارو و هزینه‌ های درمانی مشکلات بسیاری دارند.
سمیه زارع با اشاره به اینکه حمایت های دولت و مسئولین از بیماران ام اس خیلی کم بوده و تخفیف معاونت غذا و دارو هم برای بیماران ام اس حداقل است، ابراز کرد: بیشتر دارو های بیماران ام اس خارجی بوده و تحت پوشش بیمه نیستند به همین دلیل در ماه های اخیر با افزایش قیمت ارز و تحریم ها هزینه های دارو و درمان بیماران ام اس به شدت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به طور متوسط هزینه دارو برای بیماران ام اس ماهانه یک تا یک و نیم میلیون تومان است که با توجه به افزایش هزینه داروهای خارجی این مبلغ بسته به نسخه تجویزی و در استفاده از داروهای خارجی در هر فرد متغیر است.مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی به مشکلات و دغدغه های انجمن و بیماران ام اس آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: بدلیل رشد ۱٫۵ درصدی بیماری ام اس در استان، بیماران نیازمند احداث کلینیک ها و مجتمع های مجهز، درمانگاه ها، آزمایشگاه های مخصوص و فیزیوتراپی هستند.زارع اشتغال را از دیگر مشکلات بیماران ام اس دانست و افزود: با وجود اینکه بیماران ام اس عمدتا قشر جوان و تحصیل کرده جامعه هستند ولی کار فرمایان به دلیل خستگی زود رسی که این افراد دارند از استخدام این بیماران خودداری می_کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 3