گزارش//

بازار شب یلدای آذربایجان غربی زیر ذره‌بین بازرسان قیمت‌ها بالاست

بازار شب یلدای آذربایجان غربی زیر ذره‌بین بازرسان   قیمت‌ها بالاست

گروه گزارش: بازار شب یلدای امسال هم همچون سال‌های گذشته زیر ذره بین بازرسان قرار دارد و در کنار برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم و حراج یلدایی، پُر رونق است ولی باید توجه داشت که کالاهای مورد نیاز مردم گران و برخی خارج از توان مالی عموم خریداران است. بازار شب یلدا در کنار بازار آخر سال و ابتدای سال تحصیلی از جمله مواقعی است که بازرسی‌های ویژه برای آنها تمهید می‌شود و امسال هم این روال از سوی متولیان امور در آذربایجان غربی بویژه ارومیه انجام شده و بازرسی‌ها در کنار دیگر برنامه‌ریزی‌ها با دقت در حال انجام است که این روند می‌تواند و باید به صورت مستمر و بدون وقفه در همه ایام سال باشد تا بخشی از مشکلات خریداران را مرتفع کند.
برای بررسی بازار شب یلدا، بهترین کار این بود که سری به بازار ارومیه در یک روز سرد پاییزی بزنم تا هم از قیمت‌ها و فراوانی اقلام جویا شوم و هم از مشکلات مردم برای خرید؛ برای همین بود که شال و کلاه کردم و به سمت بازار مرکزی شهر (که شاید این روزها قیمت اقلام شب یلدا از همه جا ارزان تر باشد) رهسپار شدم.بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی در سوز سرمای یک عصر پاییزی ارومیه، به محدوده خیابان عطایی رسیدم؛ بازار پر بود از خریدارانی که شاید ۱۰ جا می‌پرسیدند و یک جا می‌خریدند؛ انگار نمی‌دانستند که دیگر زمان چند نرخی بودن‌ها گذشته و از سر تا ته بازار، قیمت‌ها یا تفاوت ندارد یا به خاطر کیفیت و نوع خرید، کمی تفاوت بین شان وجود دارد.
پیرمرد فروشنده انار اولین کسی بود که از او درباره قیمت پرسیدم، انار را هر کیلو ۲۵ هزار تومان می‌فروخت البته به مشتریانش می‌گفت تضمین نمی‌دهد قرمز و شیرین باشد، او گفت همین طور خریده و همینطور هم می‌فروشد!!
در پاسخ به حرف من که حاجی چرا عصبانی می‌شوی، خب می‌روم از آن یکی می‌خرم، هم گفت آنها هم همین انار را با زبان چرب و چیلی با قیمت بالاتر به تو می‌دهند و یک لیوان آب هم روش!
دیگر فروشندگان هم فرق آنچنانی با این پیرمرد خسته از فروش روزانه میوه نداشتند و قیمت‌ها کمابیش بالا بود؛ دیدم در گوشه‌ای از بازار، بانویی میانسال در حال خرید نارنگی است و سعی می‌کند در کنار نارنگی‌هایی که فروشنده داخل نایلون برایش می‌گذارد، دو سه تا هم یواشکی از خوب‌ها جدا کند و به داخل نایلون بیندازد؛ از او می‌پرسم که چرا این کار را می‌کند؛ در جواب می‌گوید که این فروشنده‌ها کار همیشگی شان است، میوه‌های خراب را بین چند میوه خوب در نایلون می‌اندازند که با انداختن آنها به سطل آشغال در خانه، قیمت میوه خیلی بیشتر از آنی می‌شود که خریده‌ایم.
همین منوال بازار را که می‌بینم، بدون خریدن هیچ کالایی! به سمت خانه برمی‌گردم تا این بار ماشین را بردارم تا از بازاری که در کمربندی و به اصطلاح »ماشینی‌ها« است، کمی میوه بخرم.
بعد از رسیدن به ورودی کمربندی، می‌بینم تا چشم کار می‌کند وانتی است که در کنار جاده ایستاده و تا پنج متر از حریم جاده را از آن خود کرده‌اند، جلوتر که می‌روم می‌بینم از یکی که بار نارنگی دارد، می‌پرسم کیلویی چند؟ می‌گوید تابلو را بخوان، (کیلویی ۱۱ هزار تومان)، البته می‌گوید ما مثل بعضی‌ها نیستیم که یک چیزی بنویسیم بعد رقم دیگری پای ترازو حساب کنیم.
اضافه هم می‌کند که الان آخر بار است؛ خسته هم شده و می‌خواهم بروم استراحت کنم، این چهار پنج کیلو را ۱۰ هزار تومان یکجا می‌دهم بیا ببر؛ من هم تا نایلون جا دارد پر می‌کنم و می شود ۵٫۵ کیلو، ۵۵هزار تومان پرداخته و از او خداحافظی می‌کنم.
این بازارگردی‌ها این روزها بین همه خانواده‌ها مرسوم شده و در شب یلدا، بسیار بیشتر به چشم می‌خورد که علت آن، گرانفروشی برخی فروشندگان و البته کمبود نظارت در بازار است تا با برخورد با متخلفان همان گرانفروش‌ها دیگر گران نفروشند؛ بازرسی‌هایی که معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از آن دفاع کرده و می‌گوید: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۳ آذر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
ایرج مرندی اضافه کرد که بازرسی‌ها با همکاری دیگر نهادهای مسوول انجام می‌شود و اگر واحدی، فاکتوری ارائه ندهد به تعزیرات معرفی و اگر بیش از ۳۰ درصد سود هم به قیمت‌ها اضافه کند، گرانفروش محسوب شده و باز هم به تعزیرات معرفی می‌شود.
او البته این را هم گفت که وانت بارها واحد صنفی تعریف نمی‌شوند.
خبر مهم را در خصوص بازار شب یلدا، رییس اتحادیه بار فروشان میدان میوه وتره بار ارومیه داد و گفت که هیچ کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد و قیمت‌ها هم همان قیمت‌های گذشته است.
یحیی آرنگ پور اضافه کرد در میدان میوه و تره بار نارنگی فله‌ای بین ۹ تا ۱۱ هزار تومان، پرتقال هم بین هشت تا ۱۰ هزار تومان و البته پرتقال صادراتی بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان و انار هم بین ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.
او در مورد میوه پرطرفدار شب یلدا یعنی هندوانه هم تاکید کرد که تاکنون ۲۵۰ تُن هندوانه در بازار این شهر عرضه شده و تا شب یلدا هم ۱۰۰ تُن دیگر عرضه می‌شود.
هرچند به گفته آرنگ پور، قیمت میوه در استان نسبت به سال گذشته افزایش نداشته ولی مشاهدات خبرنگار ما و البته گلایه‌های مردمی از افزایش قیمت در برخی اقلام خبر می‌دهند، به طور مثال برخی از افزایش قیمت هندوانه ابراز نارضایتی کرده و می‌گویند این میوه امروز به قیمت هر کیلو حدود ۱۲ هزار تومان عرضه شده که البته اکثر آنها هم وزن زیادی داشته و یک هندوانه تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم برای آنان آب می‌خورد.
به گفته مردم، این قیمت ثابت نیست و هر روز که به یلدا نزدیک تر می‌شویم، روند افزایشی دارد؛ چه بسا که شب یلدا به ۲۰ هزار تومان هم برای هر کیلوگرم برسد.
البته باید توجه داشت که مسئولان علاوه بر نظارت بر بازار و قیمت گذاری برای اقلام مختلف، اقدامات دیگری هم در آستانه یلدا انجام داده‌اند که آن هم راه اندازی نمایشگاه ویژه شب یلداست؛ هرچند زیاد استقبال از این نمایشگاه صورت نگرفته و مردم بیشتر تمایل دارند اقلام مصرفی خود را از کف بازار بخرند علاوه بر آن، از ترافیک پاییزی تک مسیر منتهی به نمایشگاه در پارک جنگلی ارومیه هم در آن بمانند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، با توجه به این موارد، مسوولان حوزه نظارت بر بازار باید در راستای جلوگیری از ایجاد مشکل برای شهروندان، ضمن افزایش نظارت، روند ایجاد شده در بازار را هم باید کنترل کنند تا شاهد ناخرسندی مردم از بازارشب یلدا نباشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 40