اهمیت اطمینان ازامن بودن عملیات پولی اینترنتی

اهمیت اطمینان ازامن بودن عملیات پولی اینترنتی

گروه اقتصادی:این‌روزها با گسترش خرید اینترنتی و تنوع خدمات پولی آنلاین نظیر خرید، انتقال وجه و کنترل حساب، امن بودن این عملیات پولی و بانکی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌است.
از آنجاکه اطلاعات محرمانه و شخصی امکان سو‌استفاده هکرها و دستیابی آنها به حساب بانکی شما را فراهم می‌کند، باید از قبل اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید. در این گزارشنکات امنیتی مفیدی ارائه شده که به شما کمک می‌کند تا درهنگام انجام عملیات بانکی یا خرید اینترنتی، از پول خود در برابر سارقان اینترنتی محافظت کنید.
استفاده از حساب‌های امن:درهنگام انجام هرگونه تراکنش بانکی یا اینترنتی، نسبت به امن بودن آن سایت یا وجود نشان اعتماد الکترونیکی اطمینان حاصل کنید.
کنترل امنیت نرم‌افزارهای بانکی:وقتی نرم‌افزاری را در گوشی یا تبلت خود بارگذاری یا نصب می‌کنید، بخصوص اگر این نرم‌افزار مخصوص عملیات خرید یا بانکی است، باید قبل از استفاده از آن، پروتکل‌های امنیتی‌اش را کنترل کنید. بسیاری از نرم‌افزارهای بانکی و مالی، با ضریب ایمنی بالا طراحی شده‌اند تا دسترسی مشتریان به خدمات بانکی را تسهیل کنند. درصورتی که دسترسی شما به اطلاعات امنیتی این نرم‌افزارها فراهم نیست، یا نسبت به اشتراک اطلاعات شخصی خود نظیر رمز کارت‌های بانکی و غیره، اطمینان ندارید، پس از نصب و استفاده از آن صرف‌نظر کنید.
دوری از وب‌سایت‌های مشکوک:اگر به یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی برخوردید که طراحی ضعیفی دارد و پر از پنجره‌های تبلیغاتی است، به احتمال فراوان این وب‌سایت متعلق به فروشنده معتبر و قانونی نیست.
برای حفظ امنیت خود به سایت‌های معتبر مراجعه کنید. اما اگر همچنان به خرید از همین سایت اصرار دارید، از کارتی استفاده کنید که مبلغ کمی در آن موجود است تا اگر خدای نکرده گرفتار سارقان اینترنتی شدید، متحمل ضرر زیادی نشوید.عدم کلیک روی لینک‌های موجود در ایمیل:یکی از شیوه‌های متداول کلاهبرداری اینترنتی، ارسال ایمیل‌هایی است که درآنها از کاربران می‌خواهد روی لینک خاصی کلیک کنند یا محتویات فایل ضمیمه را بارگذاری و اجرا کنند. کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند این ایمیل‌ها را که اغلب هم منشا ناشناس دارند، به کلی نادیده بگیرید. با کلیک روی این لینک‌ها، اطلاعات محرمانه افراد از قبیل پسورد‌ها و اطلاعات بانکی، به سرقت می‌رود.
احتیاط در خرید با تلفن همراه:درصورتی‌که درحال خرید آنلاین بودید و مرورگر تلفن همراهتان به یک شبکه بی‌سیم عمومی نظیر اینترنت کافی‌شاپ یا فرودگاه وصل است، احتمال دسترسی افراد به اطلاعاتی که از طریق تلفن همراه شما رد و بدل می‌شود و سرقت آنها زیاد است. پس در هنگام خرید، صبر کنید تا به یک شبکه اینترنتی امن متصل شوید.
محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات شخصی:ایمیل‌های کلاهبرداری و وب‌سایت‌های جعلی، اغلب از شما اطلاعاتی نظیر شماره شناسنامه یا گواهینامه را می‌پرسند. علاوه براینکه فروشندگان نیز نباید این اطلاعات را به اشتراک بگذارند، شما نیز باید مراقب باشید تا این اطلاعات محرمانه را در اختیار کسی نگذارید.
کلاهبرداران با دسترسی به اطلاعات محرمانه شما به‌راحتی می‌توانند به رمز‌های اینترنتی و حساب‌های بانکی شما دسترسی پیدا کنند.
استفاده از پسوردهای قوی:معمولا فروشندگان هنگام تصفیه حساب از شما شماره رمز کارت بانکی‌تان را می‌پرسند. توجه داشته باشید، استفاده از یک رمز مشترک، برای تمام حساب‌های بانکی، لو رفتن رمزهای شما را به‌خطر می‌اندازد. برای حساب‌های مهم خود تنها از یک رمز امن و قدرتمند استفاده کنید .
پرهیز از دوستی و اعتماد به غریبه‌ها:کلاهبرداران در برخی مواقع، قربانیان خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر به دام می‌اندازند. برای مراقبت از خود، از پذیرش درخواست دوستی افرادی که نمی‌شناسید، خودداری کنید.
اگر به طور تصادفی درخواست دوستی کسی را نیز قبول کردید، حذف او از فهرست دوستانتان خیلی راحت است. سعی کنید هر از گاهی فهرست دوستان خود را در شبکه‌های اجتماعی مرور کنید تا مطمئن شوید فرد بیگانه‌ای در آن حضور ندارد. البته این احتیاط صرفا مربوط به غریبه‌ها نمی‌شود بلکه اطلاعات حساب شما ممکن است حتی توسط دوستان نیز سرقت شود. به‌عنوان مثال، دوستتان لینکی را به اشتراک می‌گذارد که در آن سفارش ویژه خرید از یک فروشگاه یا رستوران است. پیش از کلیک کردن روی این لینک از صحت آن مطمئن شوید تا مبادا این لینک شما را در دام تبهکاران گیر نیندازد.
رد پذیرش کارت‌های تولد جعلی:کارت‌های تبریک اینترنتی، ممکن است در پس ظاهر زیبا و چشم‌نواز خود خطراتی نهفته داشته باشند و درصورت کلیک کردن روی آنها به لینکی هدایت شوید که از شما کلاهبرداری شود.
کنترل مرتب حساب‌های بانکی:سعی کنید ماهی یک‌بار پرینت حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی خود را مرور کنید و درصورت مشاهده هرگونه مغایرتی سریعا نسبت به تغییر رمزهای اینترنتی و کارت‌های اعتباری خود اقدام کنید. این مغایرات بانکی معمولا اولین نشانه‌های گرفتاری شما در دام کلاهبرداران هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


9 − نُه =