آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

وقف نقطه عطف و کلیدی اقتصاد اسلامی

وقف نقطه عطف و کلیدی اقتصاد اسلامی

گروه گزارش:وقف یک نقطه عطف در نظام اقتصادی دین مبین اسلام محسوب می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، در میان افراط و تفریط‌های نظام سرمایه‌داری و کمونیستی می‌توان به معنای واقع این ادعا را کرد که اسلام دین عدالت است پس باید برای شناخت آن قدم برداشت.
دین مبین اسلام یک نظام اقتصادی برتر از جانب خداوند و مطابق با فطرت و طبیعت بشر را به ارمغان آورده است؛ در این سیستم اقتصادی ظلم و بی‌عدالتی رژیم سرمایه‌داری دیده نمی‌شود.
در محیط‌‎های مادی تکاثر ثروت و اسراف ملاک برتری است بنابراین سعی می‌شود همه‌ اموال و مکنت‌ها را به انحصار خود درآورند، ولی در اقتصاد اسلامی سادگی، ایثار و تعمیم ثروت‌های اضافی به واسطه وقف، حبس، هبه و … مطرح است.
بنابراین با عنایت به اهمیت وقف در اقتصاد اسلامی و قرار گرفتن در هفته وقف خبرنگار ما گزارشی تهیه کرده است که مورد توجه قرار می‌گیرد.
*سنددار شدن موقوفه‌های آذربایجان غربی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ناصر جوان‌بخت با اشاره به سنددار شدن موقوفه‌‌های استان، ادامه داد: ۵ هزار فقره از موقوفه‌های این استان با همت معاونت حقوقی اداره اوقاف سنددار می‌شوند.وی با اشاره به تشکیل جلسات سه‌جانبه با مشارکت اداره کل منابع طبیعی، اداره اوقاف و واقف در ارومیه همچنین مناطق مختلف آذربایجان غربی، ادامه داد: وضعیت حقوقی موقوفه‌ها پیگیری می‌شوند.این مسئول با اشاره به فعالیت‌های معاونت فرهنگی این سازمان در استان اظهار داشت: بالای ۸۱ درصد درآمد موقوفه‌ها توسط اداره اوقاف اجرای نیت شده است، که این روند کماکان ادامه دارد.جوان‌بخت گفت: اقتصاد اسلامی با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله وقف درصدد است همه راه‌هایی که منجر به نهادینه‌سازی سرمایه‌داری می‌شود به بهترین شکل کنترل کند.
*وقف نقطه عطف و کلیدی در اقتصاد اسلامی است
خداداد ملاحتی پژوهشگر اقتصاد اسلامی و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه وقف نقطه عطف و کلیدی در اقتصاد اسلامی است، گفت: بدون تردید وقف در جامعه اسلامی ثروت مادی را تعدیل می‌کند.
وی اضافه کرد: همچنین این روش راهی برای تبدیل مالکیت خصوصی به مالکیت عمومی است و بسط یافتن آن از ابزارهای مهم دستیابی به تعادل اجتماعی نیز به شمار می‌رود.
این کارشناس خاطرنشان کرد: دولت اسلامی به طور قطع می‌تواند موقوفات عمومی را به گونه‌ای سازماندهی و جهت‌دهی کند که به عنوان یک منبع مالی بتوان از آنها برای از بین بردن فقر و محرومیت، تامین بهداشت و درمان، آموزش و پرورش همچنین ده‌ها مورد دیگر استفاده کرد.این مدرس دانشگاه بیان داشت: از این رهگذر به طور قطع زمینه برای توسعه اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی فراهم می‌شود، پس برکات و فواید مختلف آن در جامعه اسلامی و بین مسلمانان را باید به طور گسترده تبیین کرد.حرکت در چنین سیستم اقتصادی به معنای واقعی سعادت دنیوی و اخروی را به دنبال دارد و عمل به فرایض مورد اشاره عبادت تلقی می‌شود؛ همچنین سیاست اسلام بر کنترل، تعدیل و حفاظت از ثروت جامعه مبتنی است.علاوه بر وقف راهکارهای دیگری هم برای کنترل ثروت و جلوگیری از تمرکز آن در دست یک عده وجود دارد، بنابراین گرفتن خمس و زکات همچنین تشویق افراد به هبه و … نیز در اسلام توصیه شده است.با در پیش گرفتن چنین روش‌هایی ضمن تقویت افراد کم‌توان تلاش شده است شکاف طبقاتی موجود بین طبقه ضعیف و غنی تا اندازه زیادی کم شود، پس نهادینه‌سازی این امور در فرهنگ عمومی جامعه ضروری است.
وقف یکی از کارهای نیک به شمار می‌رود که در سامان دادن به زندگی فردی و اجتماعی نقش زیادی دارد، این نهاد آن طور که کارشناسان اذعان می‌کنند در دوره‌های پیش از اسلام نیز وجود داشته است.
در صورتی که وقف به شکل واقعی و گسترده در جامعه گسترش پیدا کند به طور قطع یک نوع رشد دینی، تاریخی و اقتصادی را به شهرها و روستا خواهد بخشید همچنین توسعه را همراه با آرمان عدالت اجتماعی به ارمغان می‌آورد.
*ابعاد حقوقی و قوانین مربوط به وقف در جامعه بیان شود
انیسه کرم‌نشان کارشناس مطالعات اقتصادی و پژوهشگر اقتصاد اسلامی گفت: وقف در لغت به معنای ایستادگی و پایداری است، در اصطلاح نیز نگه داشتن اصل مال و رها کردن منافع آن برای مصرف در کارهایی می‌باشد که سود همگانی دارد.این کارشناس ضمن تاکید بر لزوم آشنا کردن آحاد مردن با ابعاد حقوقی و قوانین مربوط به وقف در جامعه، اضافه کرد: گاهی کسانی هستند که مایل به حرکت‌هایی از این دست می‌باشند ولی نمی‌دانند باید کجا بروند و چه کنند.این مدرس دانشگاه ادامه داد: در جامعه اسلامی و بین مسلمانان همه مقابل یکدیگر مسئول هستند، همچنین بهترین مردم سودمندترین آنها برای جامعه معرفی شده‌اند.
کرم‌نشان با بیان اینکه نکته ظریف و اجتماعی نهفته در وقف این است که بهره‌مندشدگان از منفعت‌های موقوفات به طور مستقیم با وقف‌کننده روبه‌رو نمی‌شوند، گفت: به همین دلیل هیچ‌گونه منت و تحقیری در این نوع بخشندگی وجود ندارد.
*متداول‌ترین نقش وقف در اقتصاد اسلامی مشاهده می‌شود
حجت‌الاسلام ایوب رنجبری امام جمعه ماکو با اشاره به اینکه متداول‌ترین نقش وقف در اقتصاد اسلامی قابل مشاهده است، ادامه داد: از این رهگذر برای رفع مشکلات اقتصادی مسلمانان می‌توان گام برداشت.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه ۲۷۰ سوره بقره کمک مخفی به نیازمندان را بالاتر و برتر دانسته است، افزود: بنابراین باید برای اشاعه این فرهنگ در جامعه اهتمام شود که مصداق آن وقف است.
این مسئول با بیان اینکه نمونه‌ای از موقوفات ائمه معصوم (ع) و پیامبر اکرم (ص) در تاریخ اسلام به ثبت رسیده است، گفت: با عنایت به سیره نبوی (ص) لازم است فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود که همراهی رسانه‌های جمعی در این زمینه موثر است.بعد از اسلام با تاثیر گرفتن از جهان‌بینی الهام گرفته از دین، آئین فوق به صورت استوار، جهت‌دار همچنین با تاکید بیشتری در جامعه و بین اقشار مختلف مردم مطرح شد.بنابراین در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … همچنان وقف تاثیرگذار است، به طوری که آن را برای رفع مشکلات مختلف و موجود در جامعه اسلامی از دیرباز تاکنون مطرح می‌کنند.در سایه توجه کردن به نهاد وقف می‌توان مراکز مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی را در کشور ایجاد کرد، بنابراین به معنای تام کلمه این مقوله یکی از مولفه‌های موثر در توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 9 =