انسانیت انسان با تاثیرگذاری اجتماعی معنا می یابد

انسانیت انسان با تاثیرگذاری اجتماعی معنا می یابد

گروه اجتماعی:چهارم شهریور روز کارمند نام_گذاری شده است .
کارمندان سرمایه های ارزشمند و بازوان قدرتمند دولت محسوب می شوند که به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه از نقش اساسی و مهمی در پیشبرد اهداف متعالی کشور برخوردارند و می توانند با تلاش و پشتکار یاری بخش نظام در مسیر دستیابی به رشد و پیشرفت باشند.
»باید مغزهای خود را از اینکه تنها مستخدم دولت باشیم و پشت میز بنشینیم خالی کنیم و برگردیم به اینکه انسانیت انسان در رابطه با کار به وجود می آید. انسان می تواند به وسیله کاری که انتخاب می کند خالق خود باشد.«
این جملات گزیده ای از سخنان رییس جمهور شهید محمد علی رجایی در اسفند ۱۳۵۹ خورشیدی در جمع کارگزاران دولت محسوب می شود که در ارتباط با کارمندان و وظایف مهم آنان است. در تمامی کشورهای جهان و جوامع امروزی عناصر تشکیل دهنده دستگاه های اجرایی در سطوح مختلف، کارمندان به شمار می روند که در رونق و توسعه جامعه از مهم ترین و اساسی ترین گروه های تاثیر گذار هستند و امور اجرایی و توسعه ای کشور به وسیله آنان تکمیل می شود و نقش انکار ناپذیر آنها در پیشبرد طرح های اجرایی کشور این اندیشه را در افکار عمومی تداعی می کند که کارمندان به عنوان اجزای به هم پیوسته مجموعه بزرگ دولت به حساب می آیند و در این ارتباط هر چه پشتکار، خلاقیت و نقش آفرینی آنها در عرصه خدمت رسانی به مردم بارزتر باشد به همان اندازه جامعه نیز از خدمات دستگاه های دولتی بهتر و بیشتر بهره مند خواهند شد. کارمندان ارزشمندترین دارایی هر سازمانی هستند و عملکرد آنان در درون سازمان انعکاسی از دانش، مهارت و ارزش های این قشر است، به همین منظور شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان یکی از اهداف بهسازی نیروی انسانی در مدیریت بخش های دولتی به شمار می رود که برای سنجش دانش، توانایی، انگیزش، رفتار شغلی و عملکردی کارکنان پایه ریزی می شود. کارمند به عنوان عضو فعال جامعه و خدمتگزار ملت در نظام اسلامی باید دارای ویژگی های منحصر به فردی همچون داشتن تقوا، تخصص، تعهد، امانت داری، خیرخواهی، احترام به ارباب رجوع و مسوولیت پذیری باشد. کارکنان نظام اسلامی، همواره باید تقوا را پیشه کنند و خود را از هر گونه سستی، تنبلی و نافرمانی مصون نگاه دارند. همچنین سازمان ها و نهادها باید توجه ویژه ای نسبت به برآوردن نیازهای کارمندان خویش داشته باشند و با طراحی برنامه های درست و استفاده بهینه از نیروهای صادق و خدمتگزار به اهداف مربوطه دست یابند. این قشر علاوه بر مسایل مادی از جمله دستمزد کافی و ارتقای مقام در صورت لیاقت؛ نیازمند مسایل معنوی همچون نیاز به قدردانی، برخورد عادلانه، امنیت شغلی و … نیز هستند.
چه بسا برطرف کردن این نیازها اولویت بیشتری نسبت به امور مادی داشته باشد. شناسایی استعدادهای بالقوه کارمندان و فراهم کردن زمینه های رشد و شکوفایی آنها در راستای ارتقای بهره وری سازمان، کمک شایانی به این موضوع می کند. به عبارت دیگر شناخت مسایل انگیزشی کارکنان در جهت بهبود عملکرد و افزایش کارآیی نهادها و سازمان ها اهمیت دارد و کسب چنین شناختی می تواند در بهبود کاربرد منابع انسانی تاثیرگذار باشد و در جلوگیری از مقاومت کارکنان در برابر تغییر و کاهش محدودیت در بازدهی یاری رساند. ویژگی مهم دیگر برای این گروه از جامعه، داشتن خُلق نیک و خوش رفتاری با مردم است. گشاده رویی و برخورد نیکو، سبب جذب مردم می شود و آنان را به مسوولان و کارگزاران امیدوار می کند، در نتیجه چنین نظامی از حمایت و پشتوانه مردمی برخوردار خواهد شد و باید به این حقیقت آگاه باشند که زمانی کار آنان با ارزش خواهد بود که در مسیر خدمت به مردم گام بردارند، پس بایستی در برآوردن خواسته های مردم و حل مشکلات آنها سعی و کوشش کنند. تحقق بخشیدن به این توصیه نیز بر موفقیت و پیشرفت کارها تاثیر می گذارد و از انباشته شدن امور جلوگیری می کند و مانع از دلسرد شدن، نارضایتی و ناامیدی مردم و ارباب رجوع می شود. انسان شرافت و کرامت والایی در مکتب اسلام دارد که از طرف خداوند به او داده شده و بر همگان به ویژه مسوولان و کارمندان لازم است حافظ حرمت و منزلت انسانی باشند، به همین دلیل رعایت احترام و عزت مردم به وسیله رهبران، زمامداران و کارکنان مهم محسوب می شود، به گونه ای که بایستی از هرگونه تحقیر و اهانت بپرهیزند و با مراجعه کنندگان محترمانه رفتار کنند.
در جریان پیروزی انقلاب اسلامی کارمندان از جمله گروه هایی بودند که با اعتصاب های گسترده خود، ضربه های جبران ناپذیری را به حکومت پهلوی وارد ساختند و با اعتصاب و تعطیل کردن نظام اداری توانستند مقدمات پیروزی شکوهمند انقلاب را فراهم آوردند. امام خمینی(ره) برای کارمندان اهمیت فراوانی قایل بودند و به مناسبت های مختلف، از این قشر زحمت کش قدردانی می کردند و فرمودند: »البته من از مشکلات دولت، مشکلات کارمندان دولت، از مشکلات همه قشرهایی که در بین دولت کار می کند، آگاهم، و می دانم در عین حالی که محروم ترین قشرها هستد، با اخلاص ترین قشرها هم هستند«. با پیروزی انقلاب اسلامی کارمندان نیز همچون قشرهای دیگر برای آبادانی و ساختن ایرانی آباد، تلاش کردند و با ایثار و از خودگذشتگی به رفع محرومیت و برطرف کردن مشکلات مردم پرداختند تا با امکانات محدود و وجود کمبودها بهترین خدمت را به هموطنان خود ارایه دهند. باید دانست کارمندان دستگاه های دولت حجم بسیار وسیعی از افراد جامعه را تشکیل می دهند به همین دلیل بایستی به مشکلات و نیازهای آنها توجه شود و برای کم کردن از بار این مسایل در زمینه های مختلف تلاش جدی و کافی صورت گیرد و رضایت کامل آنها جلب شود تا کارمندان در طول مراحل مختلف زندگی با آسیب های پیش بینی نشده روبرو نشوند.
این قشر به عنوان اجزای تشکیل دهنده نیروی انسانی دستگاه های اجرایی دولتی بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه بیشتر در زمینه های مختلف شغلی، درآمدی، رفاهی و … هستند و این امر نشأت گرفته از شعار دولتمردان است و برای تحقق کامل این اهداف ارزشمند و روشن کردن نور امید در جامعه پیش از هر چیز باید به نیروهایی که می توانند زمینه تحقق این اهداف را فرآهم آورند توجه کرد تا در سایه تلاش و کوشش خستگی ناپذیر آنها و تلاش و همدلی تمامی افراد شاهد سربلندی ایرانی اسلامی در تمامی عرصه ها باشیم. نقش کارمندان در نظام اسلامی آن چنان مهم است که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارمندان و کارکنان دولت شهریور در ۱۳۷۵ خورشیدی فرمودند: «هر کاری که شما برای مردم انجام می دهید.
در هر پست و سمتی که باشید، یک حسنه است و علاوه بر این که به نفع مردم است، چنان چه کار ماندگار و اصیل و ریشه دار هم باشد، یک صدقه جاریه است و در دستگاه عظیم الاهی، این کارهای شما خواهد ماند و آثار نیک خود را خواهد بخشید و ثمرات آن را خواهید دید، هم در دنیا و هم در عالم آخرت؛ همان روزی که هر انسان محتاج حسنه و صدقه ای است که از پیش فرستاده است. هر ساله چهارم شهریور »روز کارمند« همزمان با هفته دولت برگزار می شود تا بهانه ای باشد برای توجه بیش از پیش به این قشر فعال و خستگی ناپذیر که تمامی تلاش خود را در مسیر دستیابی به آرمان های والای نظام کشور به کار می گیرند و می کوشند با الگو گرفتن از شهیدان محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر در ارایه هرچه بهتر و بیشتر خدمت به جامعه ایفای نقش کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = چهارده