انتظارات اقتصادی مردم از کاندیداهای دهمین دوره مجلس

انتظارات اقتصادی مردم از کاندیداهای  دهمین دوره مجلس

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : مردم آذربایجان غربی از کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این است که با عنایت به موقعیت و ظرفیت های فراوان استان برای نیل به توسعه به دور از سیاسی کاری همه توان و انرژی خود را بجای پیشبرد منافع سیاسی و جناحی، صرف طرح ها و مصوبات مطالعاتی برای توسعه استان کنند.
چیزی کمتر از دو روز به برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نمانده است. انتخاباتی که همه دنیا منتظر هستند تا ببینند مردم ایران بعد از ۳۷ سال چگونه در این همه پرسی سیاسی مشارکت خواهند کرد.
در این دوره انتخابات ، آرایش سیاسی گروه_های مختلف و طیف های سیاسی نشان از یک انتخابات پر شور با حضور همه گرایش های سیاسی را می دهد؛ به نظر می رسد مجلسی مقتدر با حضور همه طیف های سیاسی تشکیل خواهد شد. مجلسی که در اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه باید قانون برنامه منسجمی را تصویب کند.
اکنون که استان آذربایجان غربی در موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه در حوزه های مختلف اقتصادی، ترانزیت کالا به کشورهای همسایه، معادن غنی زیر زمینی از جمله طلا و همچنین ظرفیت های فوق العاده برای گردشگری است، می طلبد که با هماهنگی و همدلی نمایندگان مجلس با مسئولان اجرایی از فرصت ها به نحو احسن استفاده شود.
حساسیت های مقطع کنونی انقلاب اسلامی با توجه به تهدیدات خارجی و اعمال انواع تحریم های اقتصادی علیه مردم ایران اسلامی ضروری می نماید که نمایندگان با سوابق مدیریتی و خدمتی خود و تخصص با دفاع از لوایح و طرح هایی که درسطح کلان و در بودجه ملی دیده می_شود در مسیر پیشرفت و توسعه استان قدم بردارند.
با آنکه در انتخابات مجلس معمولا ویژگی های بومی و منطقه ای بیشتر مورد توجه است، ولی نمایندگان استان هایی می توانند در مجلس موفق باشند که مدل های توسعه ملی استان خود را طراحی کرده و در کمیسیون های تخصصی تصویب و سپس به صحن علنی مجلس ببرند. باید نیازهای بومی و منطقه ای و قومیتی در لوایح بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نیازی که از اول انقلاب در این خطه سرسبز علیرغم منابع مختلف احساس می شد همین موضوع است که از سوی مجمع نمایندگان استان طرح کارشناسی شده و مدل توسعه ای موفق ارایه نشده است. اگر نمایندگان با انسجام و همکاری و هماهنگی و با بکار گیری تخصص های مختلف بکوشند با همفکری یکدیگر برای مشکلات و معضلات موجود استان چاره اندیشیده و لوایح قابل دفاعی تنظیم کنند آنگاه است که می توان گفت کار نمایندگی این ملت بزرگ به شایستگی جامه عمل پوشیده است.
اطلاعات فنی و کارشناسی و جغرافیایی مطرح شده از سوی کاندیداها در حوزه های مختلف با دادن طرح و برنامه برای بخش های مختلف استان باید از طریق رسانه ها پیگیری شود . ارایه طرح مطالعاتی با پیش بینی بودجه لازم باید از سوی نمایندگان به مردم ارایه و تبیین شود و این بهترین راه توسعه استان است.
آذربایجان غربی ظرفیت های زیادی برای توسعه و رشد دارد و نمایندگانی متخصص با قدرت برنامه ریزی کلان می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.
مردم انقلابی و شهید پرور استان آذربایجان غربی بدون شک با مشارکت بالا در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه هفتم اسفند ۹۴ انتظار دارند در این دوره نماینده ها در کمیسیون های تخصصی مجلس و در صحن علنی مجلس قدرت دفاع از لایحه هایی که به نفع توسعه استان است را داشته باشند.
آذربایجان غربی با ۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد و ارومیه ظرفیت تبدیل شدن به یک شهر بین المللی ترانزیتی و اقتصادی را دارد. نمایندگان می توانند به این مطالبه مردم با طرح و برنامه مدون پاسخ دهند. تقویت ترانزیت کالا و گمرکات در این میان بسیار موثر است. آذربایجان غربی می تواند دروازه ورود به اروپا باشد.از سوی دیگر زندگی مسالمت آمیز قومیت ها و ادیان مختلف در ارومیه مثال زدنی است و در دوره مدیریت فعلی استان بر اساس برنامه های اعلام شده از سوی استاندار در دو مقوله فعال کردن اقتصاد استان و افزایش همگرایی قومی و مذهبی فعالیت زیادی شده است.
اطلاعات فنی و کارشناسی و جغرافیایی نمایندگان در حوزه های مختلف با دادن طرح و برنامه برای بخش های مختلف استان باید از طریق رسانه ها پیگیری شود . ارایه طرح مطالعاتی با پیش بینی بودجه لازم باید از سوی نمایندگان به مردم ارایه و تبیین شود و این بهترین راه وکالت ملتی رنج کشیده و انقلابی است.
ملتی که با هدایت های رهبری عالم و فقیهی جامع الشرایط در سال ۵۷ انقلابی عظیم بپا کرده است. انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب جهان است و نظام اسلامی ایران مبتنی برارزش های دینی است اما از طریق مشارکت و حضور مردم استمرار پیدا می کند.
مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی از مبانی دینی است و مقبولیت آن با حضور میلیونی مردم حاصل می شود.
این در حالی است که سهم عمده مشارکت از طریق روشنگری اجتماعی توسط فرهنگیان، دانشگاهیان، روحانیت و اصحاب قلم و مطبوعات روی می دهد و مطبوعات از طریق اطلاع رسانی شفاف، جامعه را با آخرین اخبار و اتفاقات آگاه کردند و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و این مهم به زیبایی باید در انتخابات ۷ اسفند سال جاری در آذربایجان غربی به وقوع بپیوندد.نظام اسلامی از آرای مردم شکل می گیرد و ساختار شکلی حکومت از طریق آراء مردم پایه ریزی می شود و رسانه ها با تنویر افکار عمومی و دادن اطلاعات صحیح به مردم و آشنا کردن جامعه با قوانین مجلس و تعریف روشن جایگاه حقوقی مجلس به تشکیل مجلس کمک زیادی کردند. البته ناگفته نماند نهادهای مختلف نظام از جمله خبرگان رهبری، شورای اسلامی شهر، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری ازطریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و نقش قانونگذاری ،‌برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد مسئولان اجرایی کشور دو شان بسیار مهم مجلس است.بایسته است نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی با عنایت به شرایط خاص آذربایجان غربی و با نیاز سنجی و کارشناسی وضعیت فعلی استان برنامه عالمانه و مطالعاتی را در دستور کار قرار دهند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − = دو