اندر خم باور هاي قديمي يک روستا؛

انتشار تصویر روح سرگردان سبب وحشت مردم چایپاره‌ شد

انتشار تصویر روح سرگردان سبب وحشت مردم  چایپاره‌ شد

گروه اجتماعی: انتشار تصویری از روح ساری قز مردم این شهر را دچار نگرانی و ترس کرده است!
روستای بادکی در ۳ کیلومتری جنوب قره‌ضیاءالدین مرکز شهرستان چایپاره قرار دارد؛ این روستا حدود ۲۰۰ خانوار و ۷۵۰ نفر جمعیت دارد.
در این روستا و در نزدیکی آرامستان آن و در میان یک مزرعه، سازه خشت و گلی وجود دارد که به نام آرامگاه ساری قیز معروف است؛ تا کنون چندین بار توسط اهالی بازسازی شده است.در داخل این سازه قبری نامشخص وجود دارد که اهالی آن را متعلق به دختری بنام ساری قیز (دختر مو طلایی) می‌شناسند و اینکه اصالت ساری قیز کیست کسی چیزی نمی‌داند.چند تن از اهالی سالمند بالای ۷۰ سال این روستا در این مورد اعلام کرده‌اند که تاریخ این آرامگاه نامشخص است و آنان از پدران و پدربزرگان خود این موضوع را شنیده‌اند که این مکان را از اول به نام آرامگاه ساری قیز می‌شناسند و علت مقدس بودن آن در نزد اهالی به این سبب است که در حدود ۲۰۰ سال قبل روح دختری به نام ساری قیز به خواب آنان آمده و از آنان خواسته که محل قبر وی را آباد کنند و چون این قضیه چندین بار تکرار شده و توسط افراد مختلف نیز دیده شده به همین جهت اهالی به لحاظ اعتقادات قوی مذهبی اقدام به ساخت یک اتاق در محل می‌کنند و به مرور زمان یک اتاق و یک ایوان نیز به آن افزوده می‌شود.پیش‌بینی می‌شود این قبر متعلق به حدود ۲۰۰ سال قبل بوده باشد به طوری که هر کس نذر و نیازی داشته باشد برای برآورده شدن حاجت خود به آرامگاه ساری قیز متوسل می‌شوند و احتمالآ حاجت نیز می‌گیرند و اگر غیر از این بود در این مدت فراموش می‌شد و از یادها می‌رفت.
همه ساله مردم این روستا و حتی روستاهای هم‌جوار و به خصوص زنان در کنار قبر ساری قیز نذری می‌دهند و برای روح ساری قیز و برآورده شدن حاجات خود احسان می‌کنند و به قرائت قرآن و ادعیه می‌پردازند.
در کتب تاریخی در مورد این آرامگاه و صاحب آن یعنی ساری قیز چیزی نوشته نشده و اینکه ساری قیز از سادات بوده و یا یک شخص معمولی است کسی چیزی نمی‌داند.
تاکنون ده‌ها نفر ادعا کرده‌اند که روح ساری قیز را دیده‌اند که در کنار قبرش ایستاده و یا به اطراف سرک می‌کشد به طوری‌که چند روز پیش کارگر یک مرغ‌داری که در نزدیکی همین آرامگاه قرار دارد به انباری که در محوطه مرغ‌داری هست رفته و قصد تمیز کردن آن‌را برای انبار کردن بعضی وسایل اضافی می‌کند؛ چون سقف و دیواره‌های انبار به طور زیبایی از تار عنکبوت پوشیده شده بود می‌خواهد چند عکس با دوربین گوشی همراهش بگیرد.
فردای آن روز وقتی می‌خواهد عکس‌ها را مشاهده کند به ناگاه در یکی از عکس‌ها متوجه شکل شبح گونه یک دختر می‌شود.
وی کنجکاو شده و به عکس‌های دیگر نیز دقت می‌کند و عکس یک دختر را در وسط عکس‌های دیگر نیز می‌بیند و برایش مسجل می‌شود که عکس یک روح را گرفته است. از فردای آن روز عکس‌ها در گوشی و وبلاگ‌های مختلف مردم این شهرستان دست به دست می‌چرخد.اما مشخص نیست آن طور که در تصویر مشاهده می‌شود ساری قز دختری زیباروی در حدود ۲۰ ساله با زلف‌های بافته شده‌اش از سادات دارای روح والای معنوی است و یا روح سرگردانی است که سال‌هاست در منطقه می‌گردد.
با توجه به امکان فتوشاپ بودن عکس‌های منتشره خبرنگار آراز آذربایجان در چایپاره با مصاحبه از این فرد تاریخ و ساعت درج شده بر روی عکس‌ها و شماره سریال پشت سرهم عکس‌ها را در گوشی تلفن همراه وی تایید می‌کند.
حجت‌الاسلام زین‌العابدین زینالپور مدرس دانشگاه در این زمینه می‌گوید: روح یک حقیقت قرآنی است و معارف اسلامی نیز آن را تایید می‌کنند و در تمام ادیان الهی نیز به آن تاکید شده است، روح نشانه‌ای از جاودانگی انسان و حیات پس از مرگ است.
وی افزود: گزارشاتی فراوانی از ملاقات عرفا با ارواح برخی مومنین یا انبیا در کتب عرفا آمده است.
زینالپور تصریح کرد: از نظر علمی نیز مشاهده روح امکان‌پذیر است؛ هر چند برخی ادعاها در مورد ملاقات و یا مشاهده روح توسط بعضی افراد را نباید باور کرد.
وی اعلام کرد: طبق بعضی اقوال روح می‌تواند به شکل اولیه انسانی خود تجسم یابد و به چشم افراد به صورت شکل انسانی خود دیده شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 3 =