گرای کرونایی به دلال‌های بازار دارو

گرای کرونایی به دلال‌های بازار دارو

گروه جامعه: یکی از محورهای داغ اخبار این روزها که از سوی اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان دنبال می‌شود، اخبار تهیه و تولید داروهای ضد کرونا است؛ داروهایی که بازار شایعه پیرامون آنها بجای درمان بیماران، بیشتر بازار دلالان دارو را پر کرده است.
برخی از هموطنان در این روزها درگیر مراقبت از بیماران کرونایی خود هستند و به هر توصیه و پیشنهادی، از جمله توصیه‌های غیر معقول تن می‌دهند؛ حتی اگر این توصیه‌ها با کمترین ضریب صحت و موفقیت همراه باشد.
یکی از این راه‌های نامتعارف که از سوی اکثریت قریب به اتفاق خانواده های درگیر بیماری، خاصه بیماران کرونایی در پیش گرفته می شود، میل به تهیه دارو از بازارسیاه “ناصر خسرو” و اقبال نشان دادن به تهیه داروهای قاچاق است! شاید به این دلیل و به صرف این باور اشتباه که خارجی بودن داروها میزان اثرگذاری بر بیماری را افزایش می دهد!به هر حال به نظر می_رسد که در این شرایط منطق برخی از خریداران داروی قاچاق به کلی کنار گذاشته می شود و اعتماد خریدار بر میزان هیجان و خرج دروغ و تزویر فروشنده دارو شکل می‌گیرد.
این درحالی است که مسئولان سازمان غذا و دارو و متولیان ستاد ملی مقابله با کرونا بارها مردم را به تهیه دارو از داروخانه‌های بیمارستان تشویق و ترغیب کرده اند؛ چرا که گذشته از قیمت سرسام آور داروهای قاچاق و مسئله دار، احتمال بالای تقلبی بودن داروها و معضل رد شدن تاریخ انقضای دارو و حتی قالب کردن داروی اشتباه به واسطه نداشتن سواد پزشکی فروشندگان دارو از جمله مخاطراتی است که مال خریداران داروی قاچاق و جان بیمارانی که سلامتی خود را در گرو مصرف و استفاده از این داروها می دانند را تهدید می‌کند.
خبر پرحاشیه تولید رمدسیویر و اکتمرای ایرانی
در ۲۵ مرداد۹۹ گفت و گویی با دکتر حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو؛ با تیتر “قیمت دارویی که برای درمان کرونا مفید است” منتشر شد که وی وضعیت تولید دو داروی یاد شده را اینگونه تشریح کرده است: ” رمدسیویر ایرانی از اول مرداد ماه تولید و تست های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های کشور صورت می گیرد که ظرفیت تولید رمدسیویر هفته ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل کشور به طور کامل تامین خواهد شد همچنین با تولید ماده اولیه و افزایش تولیدکنندگان امکان صادرات هم وجود دارد.
وی در ادامه می گوید: رمدسیویر به دلیل بازار سیاهی که راه افتاده و قیمت آن به ?? میلیون رسیده بود که با توجه به تایید مراجع بین المللی وارد فهرست رسمی دارویی ایران شد. اما هنوز این دارو وارد پروتکل دارویی درمان کرونا نشده است و ورود داروی رمدسیویر به پروتکل درمانی کرونا منوط به تکمیل شدن فاز مطالعاتی داروست.وی در خصوص قیمت خرید و فروش دو داروی یاد شده اظهار می کند: ارزان‌ترین اکتمرا که بعضاً با نام “توسیلیزومب” هم شناخته می‌شود، ۵۴۰ یورو ( معادل۱۴میلیون و۷۴۲هزار تومان؛ براساس قیمت یورو در تاریخ ۹شهریور۹۹) قیمت دارد و ما در سازمان غذا و دارو اکتمرا ایرانی را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده‌ایم؛ همچنین قیمت داروی “رمدسیویر” خارجی بین یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که در این میان قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار تومان در بیمارستان ها فروخته می شود.
محمدی در ادامه اضافه می کند: اکنون این دارو برای بیماران در وضعیت حاد بیماری کرونا که در بخش های ویژه بستری هستند، تجویز می_شود و در صورتی که اثربخشی آن در بیماران بستری در بخش های عادی هم به تایید پزشکان برسد، داروی برای بیماران بستری در بخش های عادی هم تجویز خواهد شد.محمدی در بخش پایانی گفت‌و‌گوی مورد اشاره، یادآور می‌شود: هنوز داروی توسیلیزومب یا همان نمونه ایرانی اکتمرا قیمت گذاری نشده است؛ اما به طور قطع قیمت نمونه داخلی آن بسیار کمتر از دارو با برند اکتمرا خواهد بود. چرا که تکنولوژی تولید به طور کامل داخلی است، نمونه های خارجی که ما تهیه کردیم اهدایی بودند و برای مصارف تحقیقاتی داروی اکتمرا به صورت رایگان توزیع شد و برآوردها این است که قیمت نمونه داخلی آن کمتر از یک میلیون خواهد بود.
با این اوصاف جای سوال است که دارو یا داروهایی که هنوز اثر بخشی آنها در درمان کرونا از سوی هیچ مرجع داخلی و خارجی تایید نشده و حتی مورد کاربرد آن در درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ مورد تشکیک و تردید است چگونه با این شتاب زدگی به تولید انبوه رسیده و مسئولان وزارت بهداشت به فکر صادرات این داروها افتاده اند!؟درحالیکه تمام یافته های پزشکان و متخصصان از اثربخشی دو داروی رمدسیویر و اکتمرا به چند مورد بالینی و نه اقدامات پژوهشی و آزمایشگاهی محدود می شود.
مصداق چنین ادعایی در آن بخش از اظهارات دکتر محمدی قابل طرح است که میگوید: هنوز این دارو [ رمدسیویر ] وارد پروتکل دارویی درمان کرونا نشده است و ورود داروی رمدسیویر به پروتکل درمانی کرونا منوط به تکمیل شدن فاز مطالعاتی داروست.
چیده‌مان بازار قاچاق دارو بر پایه گرای مسئولان
اگر ادعا کنیم چتر حقه‌بازی چتربازان و بساط فریبکاری سوداگران و دلالان دارو بر بستر اظهارات برخی از مسئولان گسترده و پهن است بیراه نگفته ایم؛ افرادی از قماش دلالان و قاچاقچیان دارو که همواره بنای خوشبختی پوشالی خود را بر ویرانه آرزوهای بر باد رفته بیمارانی بنا می‌کنند که به امید درمان بیماران خود، گاه خاکستر نشین می شوند.
با این اوصاف راز فتح باب دلالان و قاچاقچیان دارو اخباری است که از سوی برخی از مسئولان به اطلاع افکار عمومی میرسد؛ اخباری چون “کشف واکسن کرونا” یا “تولید داروی اکتمر”ا و یا هر خبر مسرت بخشی که مخاطبان آن اجتماع بزرگی هستند که یا خود و یا عزیزان شان درگیر نوع خاصی از یک بیماری هستند.
بنابراین شیوه عملکرد دلالان و سوداگران دارو به گونه ای است که اخبار منتشر شده را طوری مهندسی می‌کنند که ضمن صف کشیدن خریداران، متاع تقلبی و مسئله دار خود را غالباً با قیمت هایی گزاف به هموطنان قالب می‌کنند.
پیش فروش واکسن کرونا؛ دام تازه کلاهبرداران !
با این اوصاف در کوران نشر و باز نشر اخبار داغی چون کشف و تولید داروهای ضدکرونا و یا داروهای درمان‌کننده این بیماری، دلالان دارو با مهندسی اخباری که متقاضی فراوان دارد، گونه دیگری از کلاهبرداری اینترنتی رقم زدند! فاز اول این کلاهبرداری درعبارتی ساده و با مضمون “پیش فروش واکسن کرونا در ایران” کلید خورد و دست بر قضا خریداران فراوانی را جذب کرد.
هشدار به خریداران واکسن کرونا!
این معرکه جدید تا جایی مورد اقبال خریداران قرار گرفت که دکتر فاطمه فتحی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران ضمن هشدار نسبت به خرید و فروش داروهای تقلبی و فاقد اصالت درمان کرونا، میگوید: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی پیرامون پیش فروش واکسن کرونا در ایران، به شکل مسلم کلاهبرداری است.
واکسن کرونایی که هنوز تولید نشده، چگونه می‌تواند در سایت‌های خرید و فروش پیش‌فروش شود؟ مردم باید هوشیارانه به چنین تخلفاتی بی‌اهمیت باشند و یا آن ها را به مبادی قانونی گزارش کنند.
وی با تاکید بر اینکه پس از تولید واکسن کرونا تنها راه عرضه آن مبادی قانونی عرضه دارو است افزود: محل عرضه و واکسن و دارو داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها هستند.
پزشکی که نسخه و مریض را به خارج بیمارستان هدایت می‌کند متخلف است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تصریح کرد: ارسال هر نوع نسخه به خارج از بیمارستان در بخش‌های دولتی خلاف مقررات است و داروهایی که از طریق وزارت بهداشت در ارتباط با کرونا توزیع می‌شود، صرفا در چرخه توزیع مجاز که همان توزیع بیمارستانی است صورت می‌گیرد و هر آنچه دارو خارج از این پروتکل در سطح عرضه است، خلاف مقررات و غیر قابل اعتماد است.
وی افزود: بخشی از این داروها قاچاق هستند و بخش دیگری نیز ماده موثره ندارند. هم آن پزشکی که نسخه به دست مریض می‌دهد و او را به خارج از بیمارستان هدایت می‌کند و هم آن کسی که خارج از چارچوب قانونی و فضای داروخانه دارو عرضه می‌کند، متخلف هستند. دارو هنوز به شکل رسمی در داروخانه عرصه نشده است و پزشک هم باید از این موضوع مطلع باشد. داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر از طریق سازمان غذا و دارو بین بیمارستان‌ها عرضه می‌شوند.فتحی با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای کنترل چنین مشکلاتی، تصریح کرد: در تمام مدت شیوع کرونا هم مشغول اینکار بودیم و منابع و اسنادی را نیز پیدا کرده‌ایم که برخی از متولیان امر دارو را به شکل غیر مجاز به بیمار می‌دهند.
داروهای کرونا تاثیری جدی در درمان ندارند
۱۰ مرداد ۹۹ رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا ، پیشگیری را مهم‌ترین استراتژی برای مقابله با کرونا دانست و گفت: هیچ کدام از داروهایی که برای درمان این بیماری اعلام شده سند محکمی برای اثرگذاری ندارند به عبارتی داروهای موجود و توصیه شده در درمان کووید ۱۹ تاثیری در درمان این بیماری جدی ندارند.دکتر حسین قناعتی در ادامه می_افزاید: کسانی که مردم را به مصرف داروهایی مانند رمدسیویر ۵۰ میلیونی یا فاوی پیراویر حدود ۱۰ میلیون تومان تشویق می کنند یا از روی جهل بوده یا براساس منافع مادی و ارتباط با کمپانی های دارویی است.وی تاکید کرد: مردم فکر می کنند که این داروها اثرگذاری فراوانی دارد یا به عبارتی این داروها معجزه می کنند که این باور غلط است و هیچ تفاوتی بین کسانی که این داروها را مصرف کردند با سایر بیماران وجود ندارد.در تایید اظهارات دکتر حسین قناعتی، دکتر قاسم جان بابایی معاون »درمان« وزارت بهداشت نیز در روز دهم اردیبهشت ماه سال جاری درباره نتایج کارآزمایی بالینی داروی »فاوی‌پیراویر« صراحتا می گوید: این دارو هیچ تاثیری در درمان کرونا نداشته است.وی که در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه سخن گفته است ادامه می دهد: چندین مطالعه بر روی این دارو صورت گرفته است و تا کنون هیچ مطالعه‌ای مبنی بر اینکه این دارو می‌تواند اثربخشی بالایی در درمان بیماران کرونا داشته باشد، وجود ندارد.به گزارش آراز اذربایجان به نقل از راه دانا؛ با وجود تمام آنچه که گفته شد در این اوضاع اسف بار که مردم گذشته از مشغله_های روزمره خود مخاطرات بیماری کرونا را همچون سایه به دنبال خود حس میکنند، یکی از گزینه هایی که به آنان تسلا می بخشد اظهارات کادر درمانی کشور است. با این وجود هرگونه اظهار نظر ناسنجیده موجبات سلب اعتماد مردمی را در پی دارد که پس از توکل به خدا به توان پزشکان و کادر درمانی کشور اعتماد پیدا کرده_اند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۰ ب.ظ

دیدگاه


+ 2 = پنج