امان از استبدادهای هنری!

امان از استبدادهای هنری!

گروه فرهنگی: محمد باقر آقامیری، هنرمند پیشکسوت عرصه نگارگری بر این باور است که گاهی عده‌ای به نگارگریِ بیچاره چنین نگاهی دارند و اصرار دارند بگویند که این هنر کهنه شده است. این نوعی استبداد و دیکتاتوری است و به این رویکرد برمی‌گردد که یک سلیقه شخصی به غیر از سیلقه خود هیچ چیز دیگری را نمی‌پذیرد! استبداد تنها در سیاست نیست، بلکه در عرصه هنر نیز وجود دارد. این هنرمند درباره وضعیت هنر نگارگری و بی‌توجهی که به این هنر قدیمی به بهانه توسعه هنر مدرن می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی در هر دوره‌ای همه می‌خواهند که نو و به‌روز باشند؛ البته اینکه صرفا ساختارشکنی کنیم و شکل‌های عجیب و غریب بکشیم، نمی‌توان اسمش را هنر مدرن گذاشت.
او با بیان اینکه »متاسفانه از نگارگری حمایت نمی‌شود«، خاطرنشان کرد: ما باید مدیری داشته باشیم که به نگارگری اعتقاد داشته باشد و برای پیشرفت این هنر تلاش کند؛ اما متاسفانه الان مدیران گرفتار برخی مسائل دیگر شده‌اند؛ این در حالی است که نگارگری هنری با موضوعات نو است که برای خلق آن باید با طراحی آشنا باشید روانشناسی رنگ‌ها را بدانید و مطالعات زیادی داشته باشید.
آقامیری یادآور شد: هنر مدرن به این معنی است که یک اثر هنری باید در بیان مطالبی که انسان را جذب می‌کند، تازگی داشته باشد. به قول طرفداران علم هرمونتیک یا تأویل اثری که امروزی است، اما نمی‌تواند بیننده را جذب کند کاری کهنه است. در مقابل اثری که برای ??? سال پیش است، ولی بتواند توجه مخاطب را به خودش معطوف کند، اثری نو و امروزی است. در واقع اینکه صرفا تمام فرم‌ها را به‌هم بریزیم بدون آنکه معنایی را به مخاطب منتقل کنیم، اثری مدرن خلق نکرده‌ایم.
این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد:‌ البته عده‌ای هستند که این نوع هنر را دوست دارند و طبیعتا می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در این زمینه کار کنند، چراکه هنر یعنی آزاداندیشی کمال، دموکراسی و آزداگی؛ بنابراین هیچ‌گاه نمی‌توان گفت یک نوعی از هنر بد یا خوب است! به هر حال عده‌ای این هنر را دوست دارند و اینگونه آرامش پیدا می‌کنند. او با بیان اینکه »نباید هنر را به دوره‌بندی‌ها محدود کرد«، اظهار کرد: در این میان اما گاهی عده‌ای به نگارگریِ بیچاره چنین نگاهی دارند و اصرار دارند بگویند که این هنر کهنه شده است. این نوعی استبداد و دیکتاتوری است و به این رویکرد برمی‌گردد که یک سلیقه شخصی به غیر از سیلقه خود هیچ چیز دیگری را نمی‌پذیرد! به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا، آقامیری همچنین درباره آینده هنر نگارگری اظهار کرد: تعداد کسانی که نسبت به رشته نگارگری عشق دارند بسیار زیاد است. امروز جوانانی هست که به نگارگری، فرهنگ ادبیات و تاریخ این سرزمین عشق دارند. نقاشی ایرانی هنری است که در بین هنرهای تجسمی دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و منحصر به فرد است. البته در عین حال این را نیز قبول دارم که هنرمندانی که در این رشته کار می‌کنند باید متحول شوند و مطالعه زیادی در تاریخ هنر و ادبیات ایران و معنویت هنر و فلسفه هنر داشته باشند. این مطالعات باعث ایجاد فرم‌ها و شکل‌های متفاوت می‌شود. به هر حال نمی‌شود فقط به شیوه‌های قدیمی کار کرد، بلکه باید به‌روز باشیم و مسائل روز نیز همراه باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸ ب.ظ

دیدگاه


هفت × 6 =