استاندار آذربايجان غربي:

از مشارکت ژاپنی ها در احیای دریاچه ارومیه استقبال می کنیم

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: از مشارکت کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن ?جایکا? در احیای دریاچه ارومیه استقبال می کنیم و همکاری های لازم را با آنها انجام می دهیم.
قربانعلی سعادت در نشست مشترک هیات اعزامی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن با مدیران آذربایجان غربی افزود: از حضور هیات ژاپنی در ارومیه خوشحال هستیم و امیدواریم در این نشست راهکارهای خوبی برای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ شود.
وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه باید به طور کامل احیا شود اظهار کرد: احیای کامل دریاچه ارومیه خواسته مردم، مسئولان استان به ویژه رییس جمهوری ایران اسلامی است و از گروه ژاپنی می خواهیم راهکاری جامع برای مرتفع کردن این بحران ارائه کند.
وی اضافه کرد: برخی موانع و مشکلات در مسیر احیای دریاچه ارومیه وجود دارد که از جمله آنها تناقض احیای این دریاچه با توسعه کشاورزی استان است و باید راه حلی برای این موضوع اندیشیده شود.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: تغییر الگوی کشت، تبدیل آبیاری های سنتی به نوین در اراضی کشاورزی و سوق دادن اشتغال مردم از کشاورزی به صنعت و خدمات از جمله راهکارهایی است که می تواند در این مسیر کارساز باشد.
سعادت بحث و بررسی در خصوص پیشنهادات ۱۹ گانه برای احیای دریاچه ارومیه، تغییرات آب و هوایی، کاهش بارندگی ها، مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی و احیای فازبندی شده دریاچه ارومیه را ضروری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه کمیته ای تخصصی زیر نظر دانشگاه صنعتی شریف برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد شده است افزود: از گروه ژاپنی می خواهم که ضمن معرفی یک نماینده برای عضویت در این کمیته از نظرات و دیدگاههای آنها نیز در انجام و تکمیل مطالعات خود استفاده کنند.وی با اشاره به اینکه گروه ژاپنی نتایج مطالعات خود را در قالب یک طرح جامع برای احیای دریاچه ارومیه در ماههای آینده به رییس جمهوری گزارش می دهند گفت: در آذربایجان غربی مسئولان مربوطه زمینه های همکاری با هیات ژاپنی و مشارکت اجتماعی را برای پیشبرد اهداف احیای دریاچه ارومیه فراهم می کنند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوع ها در بحث نجات دریاچه ارومیه تغییر در نوع اشتغال مردم منطقه است اضافه کرد: باید با سرمایه گذاری، جایگزینی های لازم برای تغییر اشتغال مردم از کشاورزی به سایر شغل ها را انجام دهیم.
سعادت همچنین به برخی پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بحران دریاچه ارومیه اشاره کرد و ادامه داد: به طور کلی روند خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیرات و تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد که باید برای برون رفت از این بحران راهکارهای علمی و عملیاتی لازم در کمترین زمان ممکن اتخاذ شود.اعضای هیات ژاپنی نیز در این نشست نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص شیوه فعالیت، روش های جمع آوری اطلاعات و بازدیدهای میدانی از دریاچه ارومیه ارائه کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 12