نگاهي به پيش‌بيني کارشناسان از بازارهاي اقتصادي در پاييز

از انتظار برای رونق بازار مسکن تا احتمال گرانی خودرو

از انتظار برای رونق بازار مسکن  تا احتمال گرانی خودرو

گروه تحلیل:درحالی که آخرین روزهای تابستان ۹۳ سپری می شود بسیاری از بازارهای اقتصادی در رکود به سر می برند.
از ابتدای سال تا کنون بازارهای اقتصادی کشور روزهای نسبتا آرامی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده اند و ثبات و البته رکود وجه مشترک بیشتر بازارهای اقتصادی کشور بوده است.
در شرایطی ثبات در بیشتر بازارهای اقتصادی کشور از ابتدای سال ۹۳ تا کنون حاکم شده است که رکود به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات اقتصاد ایران تاثیر فراوانی بر بازارهای اقتصادی داشته و با توجه به اهمیت این موضوع دولت نیز بسته ویژه خروج از رکود را تدوین و برای قانونی شدن برخی بندهای آن به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
در ماه های اخیر ایجاد رکود در بسیاری از بازارها موجب شده تا پیش بینی ها از آینده فعالیت آنها سخت شود و کارشناسان اقتصادی آینده فعالیت بازارهای اقتصادی را منوط به از بین رفتن رکود می دانند و عنوان کرده اند با توجه به برقراری ثبات قیمتی در صورتی که رکود از بین برود بازارها به شرایط ایده آلی خواهند رسید.
هم اکنون که به روزهای پایانی فصل تابستان رسیده ایم اما مشخص بودن وضعیت بازارهای مختلف همچون بازار مسکن، ارز، خودرو و بورس در فصل پاییز برای مردم اهمیت بالایی پیدا کرده و بر همین اساس بسیاری از کارشناسان اقدام به پیش بینی وضعیت بازار در ماه آینده کرده اند.
*بورس تغییر مسیر می دهد؟
بازار بورس که از اواسط زمستان سال گذشته روند نزولی خود را آغاز کرده این روزها حال و روز خوشی ندارد و از ابتدای سال تا کنون شاهد افت بیش از ۷ هزار واحدی شاخص کل بوده و این موضوع به کاهش معاملات منجر شده است.
در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از کاهش ۳۰ درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه خبر داده و می گوید ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین قالیباف اصل در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه گفته است در شرایط کنونی بورس به دلیل نبود نقدینگی دچار رکود شده که یکی از دلایل کاهش نقدینگی در بورس سیاست انقباضی دولت در اقتصاد است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه‌های اولیه می تواند راهکار مناسبی برای خروج بورس از رکود باشد می گوید در شرایط کنونی عرضه‌های اولیه نمی تواند رونق را به بورس بازگرداند، مگر این که عرضه اولیه آنقدر جذاب باشد که بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند و موجب ورود نقدینگی جدید به بورس شود.
همچنین حمید میرمعینی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با نامه نیوز بزرگترین مشکل فعلی بازار را کاهش نقدینگی در این بازار دانسته و تاکید کرده است بیشترین عامل این وضعیت متوجه اضاع ساختاری بورس است که آن هم بدون کمک مسئولان مربوط برطرف نمی شود.
در بدنه بورس مشکلات ساختاری فراوانی وجود دارد مانند توسعه نیافتگی بازار و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و بدون در نظر گرفتن تبعات آن خیلی زیاد است.
این کارشناس بازار راه برون رفت از این مشکلات را ترسیم افق های بلند مدت در جهت توسعه ی بازار سرمایه عنوان کرد و می گوید می توان با برنامه های مثلا ده ساله توسعه بازار را در دستور کار قرار داد.
برنامه هایی در جهت تغییر نحوه ی انجام معاملات، ورود شرکت های فعال و حرفه ای به بازار و فراگیر شدن نگاه حرفه ای و استراتژیک به بازار به جای برخورد های سلیقه ای می تواند بازاری سالم و استاندارد را به همراه داشته باشد.
*بازار مسکن در فصل سرما داغ می شود؟
طی یکسال گذشته قیمت مسکن با افت قابل توجهی همراه بوده و علی رغم این افت قیمت ها همچنان رکود در بازار برقرار است و کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را کاهش قدرت خرید مردم می دانند.
در همین رابطه نیز مسئولان وزارت راه و شهرسازی به دنبال تصویب وام ۸۰ میلیون تومانی وام خرید مسکن هستند و بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد رونق در بازار خواهیم بود.
در همین رابطه کمال اطهاری از کارشناسان حوزه مسکن به نامه نیوز گفته است دولت اخیرا طرح افزایش تسهیلات خرید مسکن را به میزان ۸۰ میلیون تومان در دستور کار دارد که برخی معتقدند این طرح تورم زا خواهد بود اما اگر سیاست های اقتصادی دولت به صورت هماهنگ و با برنامه ریزی دقیق اجرایی نشود تورم زا خواهد بود اما این موضوع که باید وام خرید مسکن افزایش یابد غیر قابل انکار است و دولت باید این کار را انجام دهد.
وی گفته است در این شرایط بررسی راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود یک امر ضروری است و در همین رابطه برای خروج بازار مسکن از رکود و حل مشکل این حوزه به برنامه جامع نیاز داریم و برنامه جامع بلندمدت و البته اجرای دقیق آن می تواند بازار مسکن را به رونق پایدار برساند.
به گفته اطهاری هم اکنون که مسئولان دولتی به دنبال خروج اقتصاد از رکود هستند برای برطرف کردن مشکل مسکن باید به سمت طرح های بلند مدت رفت و طرح های کوتاه مدت جواب نمی دهد چراکه در طول ۱۰ سال گذشته طرح های مختلفی برای مسکن اجرا شده که هیچ کدام انها به رونق پایدار نرسیده و دوره های رونق کاهش یافته است.
این کارشناس بازار مسکن معتقد است متاسفانه در این شرایط اتفاقی در حال رخ دادن است که طی آن به دولت برای ارائه سیاست های کوتاه مدت در بازار مسکن فشار وارد می کنند و این در حالی است که این سیاست ها شکست خورده اند و در کوتاه مدت مشکل حوزه مسکن حل نمی شود.
با توجه به اظهارات کارشناسان بازار مسکن به نظر می رسد در صورتی که وام خرید مسکن به ۸۰ میلیون تومان افزایش یابد با توجه به تثبیت قیمت ها در ماه های اخیر در پاییز شاهد رونق در بازار مسکن خواهیم بود و خرید و فروش مسکن افزایش خواهد یافت.
*خودرو در رکود گران می شود؟
بدون شک یکی از پرحاشیه ترین بازارهای اقتصادی کشور در ماه های اخیر بازار خودرو بوده که افزایش قیمت مکرر آن در یکسال گذشته موجب انتقاد شدید کارشناسان، مردم و برخی مسئولان از جمله رئیس جمهور شده است.
این در حالی است که اخیرا خودروسازان قیمت محصولات خود را تا ۳ درصد کاهش داده اند اما این اتفاق نیز نتوانسته آینده بازار خودرو را روشن کند و همچنان شاهد رکود در بازار هستیم.البته پس از کاهش ۳ درصدی قیمت خودرو نمایندگان مجلس به دنبال کاهش مجدد قیمت ها هستند و در این رابطه به دنبال تصویب طرحی برای خارج کردن تعیین قیمت خودرو از شورای رقابت هستند.
اما در این شرایط مشاور دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت خودرو بر اساس محاسبات منطقی وجود ندارد گفته است با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، کاهش قیمت خودرو امکانپذیر نیست ولی اگر دولت یا مجلس در این رابطه دستوری صادر کنند قطعا ما اطاعت امر می کنیم.
میرخانی رشتی، با بیان اینکه تورم شش ماهه امسال در فرمول شورای رقابت نادیده گرفته شده است گفته است طبق برنامه شورای رقابت هر شش ماه باید تورم بخشی بازنگری شده و بر اساس آن قیمت های جدید اعلام شود که متاسفانه قیمت های فعلی در اردیبهشت ماه و بر اساس تورم سال ۹۲ تعیین شده و قاعدتا باید قیمت خودرو مجدد بر اساس نرخ تورم شش ماه اول امسال بررسی و تعیین شود و بر این اساس قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت و این درخواست از سوی خودروسازان به شورای رقابت ارسال شده است.
میرخانی رشتی با توجه به اعتراض ها در رابطه با قیمت های تعیین شده از جانب شورای رقابت تاکید کرده است قیمت های تعیین شده به هیچ عنوان بالا نبوده و خودروسازان به حاشیه سود دهی هم نرسیده اند. این در حالی است که در حال حاضر شرکت خودروسازی سایپا محصولاتش را با ضرر می فروشد و این در شرایطی است که سود متعارف برای صنعت باید بالای ۱۰ درصد باشد.
*بازار ارز به ثبات ادامه می دهد
بازار ارز در ماه های اخیر روند متعادل و با ثباتی را طی کرده و این روزها در آرامش به سر می برد و این در شرایطی است که مهم ترین دغدغه مسئولان در این حوزه تک نرخی شدن ارز است که اخیرا قائم مقام بانک مرکزی در این رابطه با اشاره به آرامش و پایداری که در حال حاضر در بازار ارز کشور ایجاد شده است، گفت: در راستای اجرای این برنامه از هر نوع ناپایداری که بخواهد در بازار ایجاد شود، جلوگیری و امتناع خواهیم کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از نامه نیوز قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام تلاش بانک مرکزی حفظ آرامش در بازار ارز است، تاکید کرده است با این وجود ما مصمم به اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز هستیم و این امر یکی از اهداف ما محسوب می شود.
وی، یکی از برنامه های مهم در این زمینه را تک رقمی کردن نرخ تورم دانسته و می گوید بانک مرکزی سعی دارد که نرخ تورم را به سطحی مناسب برساند و علاوه بر آن یک اطمینان و پایداری در نرخ تورم برای اجرای چنین برنامه ای حاصل شود.
رئیس کل بانک مرکزی هم موضوع اصلی در این زمینه را ثبات اقتصادی اعلام و بیان کرده است که دولت به دنبال نرخی است که بتواند تولید و اشتغال را در کشور پشتیبانی کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 7