در گفت‌وگو باآرازآذربايجان عنوان شد

اراضی کشاورزی استان برای عبور از کم‌آبی مکانیزه شوند

اراضی کشاورزی استان برای عبور از کم‌آبی مکانیزه شوند

گروه گفت‌وگو: مدیر آب و خاک، امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باید اراضی کشاورزی آذربایجان غربی برای عبور از کم‌آبی مکانیزه شوند.
به گزارش آرازآذربایجان، سازمان جهاد کشاورزی با هدف تلاش برای بهره‌برداری بهینه و اصولی از اراضی مختلف، تحقق توسعه پایدار و همچنین افزایش کمی و کیفی تولیدات تأسیس شده است.
بنابراین سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با توجه به اهداف و وظایف اساسنامه‌ای در این سمت و سو گام‌های بلندی برداشته است، و برای تحقق یافتن برنامه‌های خود با برنامه‌ریزی منسجم روبه‌جلو حرکت می‌کند.
از دیرباز تاکنون آذربایجان غربی به عنوان قطب صنعت کشاورزی در ایران اسلامی قلمداد شده است، بنابراین سازمان مورد اشاره با همت کارشناسان فعالیت چشمگیر و تاثیرگذاری در عرصه‌های مختلف و مرتبط با این حوزه داشته است.امروزه به دلیل بروز معضلی جدی به عنوان کمبود آب و کاهش روزافزون آن در سراسر کشور به دنبال آن استان ما به طور قطع این حوزه نیز تحت‌الشعاع معضل فوق قرار خواهد گرفت، که باید از طریق اعمال مدیریت بهینه از این بحران عبور کرد.
خبرنگار ما با محوریت قرار دادن موضوع یا معضل کمبود آب مصاحبه‌ای با مدیر آب و خاک، امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ترتیب داده است، که خلاصه‌ آن را در اینجا می‌‌خوانید:
* درباره علل بروز بحران کم‌آبی در کشور و آذربایجان غربی توضیح دهید.
یکی از مهم‌ترین مسائل حائز اهمیت در این مجموعه مباحث مربوط به آب و نحوه استفاده بهینه از منابع آب و خاک می‌باشد، به طوری که متاسفانه در طول سال‌های گذشته یک سری خشکسالی‌ها رخ داده است، که به طور طبیعی برای مردم ناخوشایند بود.
کاهش میزان نزولات جوی، تغییر نوع بارندگی‌ها، افزایش درجه حرارت استان و سراسر کشور از طرف دیگر بروز یافتن چندین عامل دیگر دست به دست یکدیگر داده‌اند، تا اینکه از منابع آبی موجود استفاده بیشتری شود.
منابع آبی موجود به منزله یک امانت گرانقدر در ید اختیار ما قرار دارد، که ضمن مدیریت بهینه منابع موجود و استفاده درست باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم، ولی متاسفانه بیش از حد متعارف استفاده کرده، و استانداردهای بین‌المللی هم رعایت نمی‌کنیم.
* درباره میزان استفاده از آب‌های سطحی توضیح دهید؟
درباره میزان استفاده از آب‌های سطحی در این استان نیز شرایط به این ترتیب می‌باشد، به طوری که در اثر استفاده نامتعارف حیات محیط زیست پیرامون‌مان به ویژه دریاچه ارومیه دچار مخاطره شده است.
*پیرامون تبعات خشکی دریاچه ارومیه توضیح دهید؟
در نتیجه کم‌آبی، علاوه بر از دست رفتن دریاچه ارومیه، زندگی خودمان، تولیدات کشاورزی و … با بحران روبه‌رو خواهد شد، همچنین ریزگردهای ناشی از خشکی این دریاچه بر تولیدات کشاورزی اثر خواهد گذاشت.
همچنین زندگی ساکنان حوزه آبریز دریاچه ارومیه که بیش از ۵ میلیون نفر می‌شوند، دچار مخاطره خواهد شد، بنابراین از منابع آبی موجود باید به صورت اصولی همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت آنها استفاده کنیم.
* پیرامون اهمیت و جایگاه‌ چاه‌های غیرمجاز در شدت گرفتن معضل کمبود آب توضیح دهید؟
ضمن در نظر گرفتن این موضوع که منابع آبی زیرزمینی تجدیدپذیر هستند، نباید با بهره‌برداری بی‌رویه تعادل موجود در آنها را از بین ببریم، که متاسفانه گاه در استان شاهد حفر چاه‌های بدون پروانه هستیم.
همچنین گاهی اوقات برای چاه مجوز و پروانه حفر از مراجع ذیصلاح اخذ می‌شود، ولی بیش از ظرفیت و میزان ذکر شده در مجوز نسبت به بهره‌برداری از آب اقدام می‌شود، که بعدها لطمات همین اقدامات متوجه کشاورزان آذربایجان غربی خواهد شد.
* منابع آبی زیرزمینی در چه وضعیتی هستند؟
منابع آبی زیرزمینی اغلب دشت‌های آذربایجان غربی کاهش یافته است، تا جایی که حتی در بعضی از مناطق آذربایجان غربی نیز با بحران روبه‌رو شده‌ایم، از جمله دشت‌های سلمان که در این خطه میزان افت آب‌های زیرزمینی خیلی بالا است.
* در ارتباط با منابع آبی آذربایجان غربی توضیح دهید؟
مطالعات گذشته و کنونی پیرامون مسئله فوق بیانگر این موضوع می‌باشد، که ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در آذربایجان غربی وجود دارد، که به نظر می‌رسد هم اکنون این میزان تا اندازه زیادی کاهش یافته است.
در این ۱۰ میلیارد مترمکعب آب سهم زیست محیطی دریاچه ارومیه وجود دارد، که برای بقای آن ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب فقط باید به دریاچه ارومیه اختصاص داده شود، تا اینکه به حالت اکولوژیک خود برگردد.
منابع آبی تجدیدپذیر آذربایجان غربی مشتمل بر آب‌های زیرزمینی، آب ورودی از کشورهای همسایه شده، و هم اینکه منابع آبی سطحی تولیدی در استان را شامل می‌شود.
* عمده‌ترین مصرف آب در کدام بخش می‌باشد؟
در مناطق مختلف استان به طور طبیعی مصارف صنعتی و شربی وجود دارد، اما عمده‌ترین مصارف به حوزه کشاورزی مربوط می‌شود، که این موضوع فقط خاص استان ما نبوده، و در همه مناطق کشور حوزه کشاورزی بیشترین مصرف را دارد.
در آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد، بنابراین انتظار به جا و منطقی از کشاورزان مناطق مختلف استان برای استفاده بهینه از منابع آبی وجود دارد، که برای جامه عمل پوشاندن به این موضوع باید به راهنمایی‌ کارشناسان از جمله مکانیزه کردن اراضی خود اقدام کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 10