گزارش//

احیای واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی؛ چرخ‌هایی که دوباره می‌چرخند

احیای واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی؛ چرخ‌هایی که دوباره می‌چرخند

گروه گزارش: احیای واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی همواره یکی از دغدغه‌های مسوولان در این استان به تبع دولتمردان دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور است، امری که توانسته زمینه اشتغال را فراهم کرده و حتی در رونق صادرات نیز نقشی بزرگ به این استان بدهد. آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی در کشور به شمار می‌رود که بازیگر اول اقتصادی در آن، بخش کشاورزی و البته خدماتی نظیر تجارت و شاخه‌های آن است و از دیرباز، به عنوان استانی صنعتی شناخته نشده است.
از سال‌های طولانی گذشته که صنعت در کشور شکل گرفته و در استان‌های مختلف ریشه دوانده، آذربایجان غربی با وجود دارا بودن ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه توسعه صنعتی، نتوانسته در این خصوص توفیق زیادی به دست آورد و در حال حاضر، یکی از کمترین آمار مربوط به اشتغال در استان به بخش صنعت اختصاص دارد.
همین صنایع کم و عمدتا در داخل شهرک‌های صنعتی نیز در سال‌های گذشته متاثر از وضعیت اقتصادی در کشور و برخی مشکلات و موانع پیش رو به ویژه در حوزه تحریم بوده و در بسیاری موارد یا میزان کارکرد و فعالیت خود را کم کرده و یا حتی، نتوانسته‌اند دوام بیاورند و راکد یا تعطیل شده‌اند.
در یکسال گذشته و با شروع کار دولت سیزدهم، فعالیت‌های گسترده‌ای برای بهبود وضعیت صنعت در همه نقاط کشور و به تبع آن، در آذربایجان غربی شکل گرفته و بخشی از آن نیز زمینه بهبود وضعیت صنایع راکد و غیرفعال را فراهم کرده است.
احیای واحدهای راکد، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه فعال و یا حتی با فعالیت کمتر، ارائه تسهیلات در حوزه‌های مختلف به ویژه سرمایه در گردش و همچنین رفع مشکل با نهادهایی نظیر تامین اجتماعی و امور مالیاتی از جمله اقداماتی بوده که در یکسال گذشته صورت گرفته است.
اما نقطه عطف فعالیت‌های این بخش، راه اندازی طرحی به عنوان یکشنبه‌های تولید یا حمایت از تولید، به ابتکار استاندار آذربایجان غربی بود که از آذر سال گذشته راه افتاده و کمترین عایدی آن، بازدید نهادهای مسوول، درگیر و دخیل از واحدهای تولیدی دارای مشکل یا نیازمند توسعه بوده است.
با وجود اینکه برخی افراد و گروه ها، ایرادهایی برای اجرای این طرح گرفته‌اند ولی به اذعان بسیاری از کارشناسان، این طرح، حتی اگر برای آشنایی مدیران و مسوولان حوزه‌های مرتبط با واحدهای صنعتی و تولیدی دارای مشکل بوده باشد و به برگزاری جمع و جور جلسه تسهیل و رفع موانع تولید در واحدهای تولیدی بیانجامد، هم بسیار ارزشمند است زیرا که تا پیش از این، این جلسات در اتاق‌های دربسته برگزار می‌شد و شاید اعضای آن، حتی یک بار هم از واحد دارای مشکل مورد بحث در جلسه بازدید نکرده بودند.
به هرحال، این طرح به خوبی طی یک سال گذشته در آذربایجان غربی انجام شده و هر هفته، یکشنبه‌ها مسوولان ادارات مرتبط در کنار استاندار آذربایجان غربی به ۲ یا سه واحد می روند و از آن بازدید می‌کنند که البته اثرات بسیار خوبی هم داشته است.
اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان‌غربی هم اشتغال‌زایی را از اولویت‌های دولت سیزدهم در استان دانست و اظهار کرد: در سفر اخیر رییس جمهور به استان، ۳۰ هزار میلیارد تومان مصوبه جهت تامین سرمایه در گردش و ثابت اختصاص یافته که واحدهای تولیدی بر اساس اولویت جهت برخورداری از این تسهیلات و جذب منابع مالی به بانک‌ها معرفی می‌شوند.
محمدصادق معتمدیان با اشاره به اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی بر رفع مشکلات و موانع تولید در سطح استان، افزود: بخشی از جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان به صورت میدانی در قالب یکشنبه‌های حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین برگزار می‌شود.وی اضافه کرد: مطالبه عمده واحدهای تولیدی استان از بانک‌ها درخصوص تامین سرمایه در گردش و ثابت و همچنین جذب تسهیلات برای طرح‌های توسعه‌ای است.
معتمدیان همچنین با تاکید بر توسعه و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی استان، ادامه داد: از ۲ هزار و ۵۰ واحد تولیدی در آذربایجان غربی، متاسفانه حدود ۵۰۰ واحد راکد داریم و دستگاه‌های دولتی استان امروز بر احیای واحدهای راکد و نیمه فعال متمرکز شده است.
وی با اشاره به تمرکز تیم مدیریتی استان بر تعامل و هم افزایی دستگاه‌های مختلف جهت پیشبرد روند توسعه، گفت: با احیای واحدهای راکد و نیمه فعال استان، شاهد ارتقای ارزش افزوده، تولید درآمد و اشتغال زایی در آذربایجان غربی خواهیم بود.
استاندار آذربایجان غربی بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، پیگیر حمایت عملی از توسعه شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان غربی هستیم.
احیای ۵۵ واحد تولیدی فقط در ۷ ماه
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم با اشاره به موفق بودن طرح ابتکاری یکشنبه‌های تولید که هر هفته با حضور استاندار و مدیران ذیربط در واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار می‌شود، گفت: در این قالب و فقط در هفت ماه منتهی به مهر گذشته، ۵۵ واحد تولیدی در استان احیا و به چرخه تولید بازگشته است.
عبدالحمید سرتیپی اظهار کرد: میزان اشتغال مستقیم این واحدها حدود ۸۰۰ نفر بوده است.وی افزود: محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی و تیم اقتصادی دولت در این استان در راستای احیا و فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد اهتمام ویژه دارند و همین امر موجب بهبود وضعیت بخش تولید شده است.
سرتیپی اضافه کرد: با ابتکار استاندار آذربایجان غربی، بیشتر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پس از بازدید در قالب یکشنبه‌های تولید با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط در واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار برگزار و در خصوص رفع مشکلات آنها تصمیم گیری می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: طی سال جاری، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، یک هزار و ۴۰۰ مصوبه داشته که ۷۲ درصد از این مصوبات به مرحله اجرا در آمده و مابقی در دست اقدام یا اجرا است.سرتیپی تاکید کرد: اولویت مدیریت صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در مرحله اول احیای واحدهای راکد و در مرحله دوم افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی و صنعتی فعال است.
وی با اشاره به وجود ۲ هزار و هفت واحد صنعتی در آذربایجان غربی گفت: طی بررسی‌های اولیه حدود ۶۰۰ واحد تولیدی صنعتی در حالت نیمه فعال و راکد قرار دارند که پس از بررسی‌های دقیق در خصوص این واحدها مشخص شد ۴۱۰ واحد قابلیت احیا و بازگردانی به چرخه تولید را دارند.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی یادآور شد: از این تعداد، ۱۸۰ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۲۳۰ واحد در خارج از شهرک‌ها قرار دارند.
تصویب بیش از ۲۰۰ اقدام عملیاتی در مسیر حمایت از تولید در آذربایجان‌غربی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی طرح ابتکاری یکشنبه‌های تولید از آذر سال گذشته تاکنون در این استان گفت: در این طرح ضمن بازدید از واحدهای تولیدی، بیش از ۲۰۰ اقدام عملیاتی در مسیر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی به تصویب رسیده است.
جواد کرمی افزود: در این مدت، نزدیک به ۵۰ برنامه یکشنبه‌های حمایت از تولید در آذربایجان غربی با حضور روسای دستگاه‌های اجرایی، مدیران کل و مدیران بانک‌ها برگزار و مشکلات این واحدها رسیدگی و در مورد آنها تصمیم گیری شده است.وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ درصد مصوبات این برنامه اجرایی شده که جهشی قابل توجه در رفع مشکلات واحدهای تولیدی به شمار می‌رود.
کرمی گفت: بیشتر مصوبات یکشنبه‌های حمایت از تولید در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی با برخی ادارات و بانک‌ها، کمک به توسعه برخی بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد ملزومات در این بخش و همچنین اعطای تسهیلات برای رفع مسایل اقتصادی و سرمایه گذاری در این واحدها بوده است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،با توجه به آمارهایی که در این خصوص ارائه شد، می‌توان دریافت که گام‌های اولیه برای احیای واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی به خوبی برداشته شده و با مدیریت دولت سیزدهم، می‌توان در سه سال آینده از این دولت، اقدام‌های بسیار موثرتری در راستای بهبود وضعیت صنعتی این استان و همچنین ارتقای شاخص‌های اقتصادی و اشتغال در استان محرومی نظیر آذربایجان غربی برداشت؛ امری که البته به اهتمام همه مسوولان نیاز دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 6