پدر کوير شناسي ايران:

احیای دریاچه ارومیه با وجود چاه‌های غیر مجاز متعدد امکان پذیر نیست

احیای دریاچه ارومیه با وجود چاه‌های غیر مجاز متعدد  امکان پذیر نیست

گروه خبر: کردوانی افزایش بارش در حوزه دریاچه ارومیه را برای احیای این دریاچه کافی ندانست و گفت: احیای دریاچه ارومیه به دلیل حفرچاه های متعدد در اطراف آن امکان پذیر نیست.
پرویز کردوانی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در گذشته نزدیک به ۳۰ میلیارد مترمکعب بود و در حال حاضر با وجود رهاسازی منابع آب سدها کاهش فعالیت کشاورزی در بالا دست و پایین ورود فاضلاب به این دریاچه و بارش‌های مناسب در سال‌های اخیر، حجم آب دریاچه ارومیه به ۵ میلیاردمترمکعب رسیده است.
این کارشناس حوزه محیط زیست تصریح کرد: طبق قانون ظروف مرتبط دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد.
به تفسیر دیگر در گذشته از منابع آبی اطراف دشت‌های اطراف دریاچه ارومیه به دریاچه سرازیر می‌شد.
اما به دلیل حفر چاه‌های متعدد سهم ورودی آب کاهش یافته و دست اطراف زیر فرونشست داشته است.
وی افزود: بنا به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در طرح احیای دریاچه ارومیه تا سه سال آینده، حجم دریاچه به ۱۴ میلیارد مترمکعب می‌رسد که نسبت گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.کردوانی بیان کرد: در صورت ادامه بارش در سال‌های آینده، سالیانه حدود ۱ میلیارد مترمکعب به سطح اب دریاچه ارومیه اضافه می‌شود و رسیدن به ۱۴ میلیارد مترمکعب به ۱۵ سال زمان نیاز دارد.
این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: در صورت شروع دوباره دوره خشکسالی در کشور سطح آب دریاچه ارومیه کاهش می‌یابد و مانند سال‌های گذشته خشک خواهد شد.
وی افزود: هشدار‌هایی که در خصوص افزایش ریزگرد در مناطق شمال غربی کشور به دلیل خشکی دریاچه ارومیه اعلام می‌شود، هیچ گونه سندیت علمی ندارد و مشکلات ریزگرد در این مناطق مربوط به دشت قم تپه در شمال دریاچه ارومیه است.کردوانی بیان کرد: چاه‌های عمیق در اطراف دریاچه ارومیه و توسعه کشاورزی در پایین دست دریاچه باعث شده است که احیایی این دریاچه امری محال باشد.
بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ فروردین ماه ۹۹ نشان می‌دهد که تراز سطح آب به رقم ۱۲۷۱٫۷۶سانتیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۹ سانتیمتری روبرو بوده است.
لازم به ذکر است که با افزایش هر سانتی متر تراز، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود.
در این بین تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به دراز مدت کاهش ۲ متر و ۸۶ سانتیمتری را به ثبت رسانده است.
وسعت دریاچه ارومیه تا ۳۱ فروردین ۹۹ رقم ۳۱۳۳٫۳۵ کیلومتر مربع بوده که نسبت به وسعت سال گذشته با رقم ۲۹۴۴٫۹۹ کیلومتر مربعی رشد ۳۰۴٫۹۸ کیلومتر مربعی داشته است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از میزان،بررسی حجم آب دریاچه در تاریخ مورد بررسی به ۴٫۸۰ میلیارد متر مکعب رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد ۱٫۳۷ میلیارد متر مکعبی و نسبت به دراز مدت با اُفت ۱۱٫۲۴ میلیارد مترمکعبی روبرو بوده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶ ب.ظ

دیدگاه


سه − = 0