معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي:

خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای کشاورزی آذربایجان غربی است

خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای کشاورزی آذربایجان غربی است

گروه خبر: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و انتشار ریز گردها، تهدیدی جدی برای کشاورزی استان آذربایجان غربی بوده بنابراین بالا بردن ضریب بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی و توسعه کشت نشایی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت است.
به گزارش آرازآذربایجان ، »عباس کشاورز« ، در سفر دوروزه به استان آذربایجان غربی در بازدید ازمزارع تکثیری بذر گندم و واحدهای تولید و فراوری بذر گندم در شهرستان های میاندوآب و اشنویه ضمن تقدیر از عملکرد زارعین و مسئولان استانی، با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه و انتشار ریز گردها، تهدیدی بسیار جدی برای کشاورزی استان آذربایجان غربی است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بالا بردن ضریب بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی و توسعه کشت نشایی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بوده، افزود: جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی بویژه کشاورزان از ارکان اصلی اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است که باید مورد توجه ویژه مسوولین قرار گیرد.
وی افزود: توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند زعفران و گل محمدی، نباتات علوفه ای کم آب بر نظیر تیریتیکاله و کشت مخلوط آن با جو و ماشک مهم بوده که باید توجه کرد.معاون وزیر کشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره بر لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری همچون توسعه سیستم نوار تیپ ، تصریح کرد: ما نمی خواهیم کشت چغندرقند را در اراضی حوزه آب ریز دریاچه ارومیه ریشه کن کنیم بلکه توسعه کشت نشائی چغندرقند و تغییر آرایش کشت مصرف آب را در این محصول کاهش می دهدکه می_تواند بسیار مهم باشد.
گفتنی است؛ معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به همراه مدیر کل غلات و محصولات اساسی وزارت کشاورزی، در دومین روز از سفر خود به استان آذربایجان غربی از واحد تولید و فراوری بذر گندم ، مراکز خرید گندم و کلزا ، مزارع سبزی و صیفی و چغندر کشت شده به روش نشایی در شهرستان بوکان از نزدیک بازدید خواهد کرد .
وی افزود: باید توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی، نباتات علوفه‌ای کم آب‌بر نظیر »تیریتیکاله« و کشت مخلوط آن با جو و ماشک در اولویت باشد.
وی با اشاره به اینکه ریشه کن شدن کشت چغندر قند در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار ندارد، بیان کرد: توسعه کشت نشایی و تغییر آرایش کشت که اثر قابل توجهی در کاهش مصرف آب این محصول دارد، جزء برنامه ریزی ها محسوب می شود.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی بالابردن ضریب بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و حفظ و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی را ۲ هدف اصلی این وزارتخانه در راستای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی عنوان کرد.میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و سالانه بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی نزدیک به ۹۵۰ هزار تُن از این اراضی تولید می‌شود.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد که بنا بر آمارهای موجود تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان‌غربی دارد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


6 + = پانزده