آنان که روزی خود را از دل زباله درمی آورند

آنان که روزی خود را از دل زباله درمی آورند

حسین دهمرده
گروه جامعه: زباله گردی معضلی اجتماعی است که در سال های اخیر به شغلی برای برخی افراد در تبدیل شده و روز به روز بر طرفداران و فعالان آن افزوده می شود.کیسه ای بر پشت سنگینی اش احساس می شود گویی امروز کاسبی خوبی داشته تاب تحمل سنگینی توان راست نگه داشتن کمر را از او گرفته، گاه برای رفع خستگی می ایستد اما بلافاصله به گشتن زباله ها ادامه می دهد تا آنچه که به دنبالش است را بیابد، پلاستیک ها را در کیسه ای و کارتن ها را در کیسه ای دیگر می گذارد، پاهای سیاه ترک خورده او دیگر رمق راه رفتن ندارد گویی مسافت زیادی را پیموده است.
گوشه ای دیگر، کودکی در اطراف یکی از سطل های زباله پرسه می زند انگار چیزی که به دنبالش است را پیدا نکرده، با خستگی که در چهره دارد راهش را ادامه می دهد.
این داستان تلخ این روزهای زباله گردهایی است که روزی خود را از دل زباله های دیگران بدست می آورند، واقعه ای دردناک اما شدنی، که متاسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و روز به روز رو به پیشرفت است و امروزه حضور کودکان و زنان نقش پررنگ تری نسبت به قبل پیدا کرده است.
زباله گردی دارای پس زمینه های بسیاری است که از جمله می توان به اعتیاد، بیکاری فقرمطلق، مشکلات خانوادگی و مانند آن اشاره کرد.نوجوانی حدود ۱۳ ساله که در حال جمع آوری زباله بود گفت: خانواده ۶ نفره هستیم که پدرم قادر به تامین مخارج زندگی ما نیست و من به اجبار برای کمک به خانواده ام این کار را انجام می دهم.او که خود را نوید معرفی کرد ادامه داد: من صبح قبل از طلوع خورشید از خانه خارج می_شوم و نیمه شب به خانه باز می گردم.
وی افزود: گاهی پیش می آید که حتی شب به خانه باز نمی گردم و با برخی از دوستانم که همه زباله جمع می کنیم به دنبال زباله می_گردیم.کارشناس بهداشت عمومی درباره معضلات بوجود آمده در این افراد گفت: انواع مشکلات روحی و روانی و ناهنجاری های اجتماعی، اختلالات پرخاشگرانه بویژه در کودکان و نوجوانان از آسیب های به وجود آمده در این افراد است. علی فقیهی اظهار داشت: دریافت و انتقال انواع بیماری ها عفونی، انگلی پوستی ویروسی که از طریق ارتباط با زباله به وجود می آید و انواع عارضه های مفصلی کمردردها بویژه درکودکان از جمله مشکلاتی است که در حوزه بهداشت و درمان می توان نام برد. سعید بهروزی در رابطه با معضل زباله گردی گفت: نبود مراکز کنترلی در شهر باعث افزایش چشمگیر این افراد شده است.
وی ادامه داد: تعدادی از این افراد اقدام به سرقت اموال از درب منازل و خودرو های پارک شده می کنند.
این شهروند بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر افراد زباله گرد، معتاد هستند و ضروریست دستگاههای دست اندرکار از جمله بهزیستی مراکز درمانی و شهرداری ها برای بهبود و جمع آوری این افراد چاره اندیشی کنند.
وی تصریح کرد: تا کنون چند مرتبه درب فلزی فاضلاب کوچه ما را سرقت کرده اند که این امر مشکلات زیادی را بوجود آورده است.
یکی از شهروندان گفت: پراکنده کردن زباله_ها در معرض خطر قرار دادن بهداشت محیط و گسترش بیماریها از عواقب و خطرات زباله گردی برای شهروندان است.
حسین ارباب افزود: شهروندان زباله های خود را در کیسه های مخصوص جمع آوری و برای انتقال توسط ماموران شهرداری به داخل زباله دان می اندازند اما زباله گردها بلافاصله تمامی زباله_ها را از داخل کیسه به اطراف زباله دان پراکنده و محیط را زشت و غیر بهداشتی کرده و زحمات زیادی برای پاکبانان ایجاد می کنند.وی بیان کرد: پراکنده شدن زباله ها خطرات زیادی برای کودکانی که در کوچه و محله به بازی مشغول هستند ایجاد می کند و موجب جمع شدن حشرات و حیوانان موذی می شود.این شهروند تصریح کرد: هر شهروندی از دیدن این صحنه ها که زنان و کودکان در سطل های زباله سرک می_کشند متاسف می شود، به همین سبب و برای جلوگیری از گسترش بیماریها و حل مشکل معیشتی این قبیل افراد مسئولان امور شهری باید چاره اندیشی کنند
یک کارشناس بهداشت و محیط زیست گفت: زباله گردی یا جدا سازی پسماند خشک قابل بازیافت از کیسه های زباله و مخازن در سطح شهر کاری غیر قانونی است و با متخلفان بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند برخورد می شود.محمدعمر حسین زهی زمانی اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند نگهداری، مخلوط کردن? جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش و دفع و صدور پسماندها خارج از چارچوب مقررات قانون جرم است و افراد متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی محکوم خواهند شد.
وی افزود: علاوه بر معضلاتی که زباله گردی برای سلامت شهروندان و مدیریت شهری ایجاد می کند، از هم پاشیدن کیسه های زباله کنار خیابان یا کوچه و رفت و آمد این افراد با گونی_های زباله مشکلاتی برای محیط زیست و سیمای شهری ایجاد کرده است.
زهی زمانی تصریح کرد: واحدهای گشت این سازمان به صورت شبانه روزی در سطح شهر برای شناسایی و جمع آوری زباله گردها و کارگاه_های غیر مجاز فعالیت می کنند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان گفت: گروههای ویژه ای با گشت زنی در سطح منطقه یک شهرداری زباله گردها را شناسایی و با تشکیل پرونده و معرفی به دادسرا بر اساس قانون با آنان برخورد می کنند. وی گفت: امیدواریم با برخوردهایی که صورت می_گیرد به طور قابل توجهی از شمار زباله گردها در سطح شهر کاسته شود.سرانه تولید زباله بنا بر استانداردهای جهانی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم در روز به ازای هر فرد و در ایران ۷۵۰ گرم است .
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، طبق ماده ۳۸ قانون اساسی در خصوص عوارض کالا و خدمات، شهرداری ها عوارض مربوط به واحدها و مواردی که منجر به آلودگی زیست محیطی می شوند را دریافت می کنند بنابراین از همین منبع باید در راستای حفظ و نگهداری از محیط زیست، جلوگیری از عوارض و مشکلات ناشی از پسماندها برنامه ریزی و اقدام لازم انجام شود.تفکیک و مدیریت پسماند به طور مستقیم برعهده شهرداری هاست؛ گامی که تاکنون سست برداشته شده و بنا به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اکنون مدیریت پسماند در کشور ناکارآمد است و شهرداری ها تا به حال آن گونه که باید موفق عمل نکرده اند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


9 − پنج =