زمین پاک حق همه ماست

زمین پاک حق همه ماست

گروه اجتماعی: داشتن زمینی عاری از هر گونه زباله تولیدی و منتشره از آرزوهای بشریت است که در رسیدن به این حق طبیعی تلاش می‌کند. آلودگی کره زمین یکی از دغدغه‌های اصلی بشریت است که در هفته زمین پاک با تبدیل به چالش عمومی در پی یافتن چاره برای داشتن آنیم.
راه چاره‌هایی که همه ما می‌دانیم ولی عمل به آن مدت‌ها طول‌ می‌کشد تا تبدیل به فرهنگ عمومی شود، فرهنگی که برگرفته از عرف زندگی و دانسته‌های تجربی انسان‌هاست و با پیشرفت علم روز به روز بر میزان و وسعت آن افزوده می‌شود.
در این میان نگاه مردم به هفته زمین پاک نگاه خویشتنداری با طبیعت است که برخی نظرات مختلفی داشتند.
ریختن زباله به طبیعیت خیانت در حق بشریت است
آرش نبوی شهروند ۳۸ ساله ارومیه ای می‌گوید: ریختن زباله در طبیعت خیانت به خود و خیانت به همه انسان‌هاست چرا که لذت دوباره حاصله آن طبیعت را از خود و همنوعانمان سلب می‌کنیم.
او می‌گوید: من و خانواده‌ام در زمان رفتن به دامان طبیعت زباله‌های تولید شده این سفر تفریحی را در داخل کیسه کرده و با خود برگردانده و به سطل زباله داخل شهر می‌اندازیم.
فرزندانم یاد گرفته‌اند که آشغال را از داخل ماشین به بیرون ‌پرت نکنند
سبحان ابراهیمی شهروند ۴۵ ساله نیز در این خصوص می‌گوید: من و خانواده‌ام تمام تلاش خودمان را برای داشتن محیطی پاک انجام می‌دهیم و در داخل خودرو نیز زباله دان کیسه‌ای داریم.
او گفت: به فرزندانم یاد داده‌ام نباید آشغال روی زمین انداخت لذا داخل ماشین هم زباله را داخل کیسه کرده و در فرصت مناسب به سطل آشغال انتقال می‌دهیم.
ابراهیمی افزود: بارها دیده‌ام که برخی افراد زباله‌هایی چون بطری آب، نوشابه و نایلون بسته‌های خوراکی خود را از پنجره ماشین به بیرون پرتاب می‌کنند که این کار بسیار ناپسندی است و نباید چنین کاری انجام شود.
آلاینده‌ها، هوای ارومیه را آلوده کرده است
امیر رضا کریم پور هم شهروند ۲۷ ساله ارومیه‌ای است که در این رابطه می‌گوید: متاسفانه این روزها کم کم باید به داشتن هوای آلوده عادت کرد البته خدا را شاکریم که به این مرحله از آلودگی در ارومیه نرسیده‌ایم ولی باید به این موضوع توجه عمده‌ای داشت تا هوای شهرمان همانند دیگر شهرها آلوده نباشد.
او نقش کارخانه‌های بزرگ را در تولید آلاینده تاثیر گذار دانست و گفت: هر ماده یا انرژی ناشناس برای طبیعت که به مقدار بیش از حد ظرفیت طبیعی باشد و به تبع آن توازن را در محیط برهم بزند مسلما آلاینده است و باعث به هم زدن محیط زندگی شهری می‌شود.
هوای اطراف شهر ‌نیز برخی اوقات آلوده است
متین آقا بیک هم از دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است و عقیده دارد آلودگی هوا تا دانشگاه هم رسیده با اینکه دانشگاه در بیرون از شهر و خارج از مراکز ترافیکی است اما هوای ناسالم تا اینجا هم رسیده و هر روز شاهد ترافیک در زمان تعطیلی کلاس دانشگاه هستیم و دود خودروها در این ساعات با تولید آلاینده موجب‌ آلودگی هوای منطقه شده است.
او می‌گوید: آلودگی به اطراف شهر نیز کشیده شده و اغلب اوقات مدارس و حتی دانشگاه‌ها به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌شوند.
زمین و آسمان پاک حق ما است
مانی مهری یکی از دانشجوهای دانشگاهی در ارومیه است که خودش اهل اردبیل است، می‌گوید: زمین پاک و آسمان پاک حق همه ما انسان‌هاست و باید در نگهداری از آن تلاش کنیم.
او افزود: هر کسی در این حفاظت یک نقش و سهمی دارد از همین رو سهم مدیران و کار آفرینان و کارخانه دارها بیشتر است اما نویسنده‌ها و اهل قلم در حوزه فرهنگ تاثیر گذاری بیشتری دارند.
مهری با اشاره به نگرش عمومی در خصوص داشتن زمین پاک گفت: سهم من از این زمین استشمام هوای پاک است و نباید این را در پیچیدگی‌های صنعت گم کنیم چرا که عدم نظارت در بحث تولید آلاینده‌های صنعتی باعث قهر زمین از انسان‌ها می‌شود و این نیازمند مراقبت همه ما از زمین است.
با شنیدن دغدغه‌های مردمی به سراغ اداره کل حفاظت محیط زیست رفتیم تا عملکرد آنان در سیطره زمین پاک را جویا شویم.
حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این رابطه گفت: طبق اصل پنجاه قانون اساسی صیانت از آب و خاک در دستور کار قرار دارد و در این زمینه برنامه‌های متعددی در استان تدوین شده است.در اصل پنجاه قانون اساسی آمده است: در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.
بنابراین برداشت‌های حقوقی از این اصل شده و در ادارات در پی اجرای هر چه بهتر آن هستند.
سعید شهند در ادامه افزود: گرامیداشت هفته ملی زمین پاک در استان با تنویر افکار عمومی همراه است که شامل نواختن زنگ زمین پاک در مدارس استان با هدف اشاعه فرهنگ زیست محیطی و بالا بردن سطح اگاهی دانش آموزان، تشکیل کار گروه‌های پسماند در شهرستان‌ها حضور در رسانه‌ها و اجرای پویش ملی مسیر سبز و ایران پاک از جمله مهمترین این برنامه‌هاست.
وی با اشاره به اعتبارات ابلاغی امسال افزود: اعتبارات محیط زیست در سال‌جاری ۴۰ درصد افزایش یافته که بیانگر توجه دولت سیزدهم به محیط زیست و برنامه‌های آن است.
شهند افزود: ۱۵۰ میلیارد ریال از این اعتبارات شامل اعتبارات تملک دارایی و عمرانی بوده و ۴۲ میلیارد ریال نیز به بخش محیط انسانی تخصیص یافته است.وی با اشاره به تجهیز شهرستان ها به تجهیزات سنجش کیفیت هوا اظهار کرد: برای دسترسی آسان مردم در شهرستان‌های پیرانشهر و اشنویه به میزان آلایندگی هوا نیز به علت ورودی ریز گردها به استان دستگاه سنجش آلایندگی هوا خریداری شده که به زودی در این شهرستان ها نصب می‌شود.مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: ۲۶میلیارد ریال نیز برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در بخش آب و خاک تخصیص یافته که بسیاری از مسایل این بخش با نصب تجهیزات رفع می‌شود.
وی با بیان اینکه شعار امسال روز زمین پاک، سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز است، ادامه داد: هم اکنون ۳۸ دستگاه بی خطر ساز زباله در بیمارستان‌های استان فعال است.
وی همچنین با اشاره به صادرات پنج میلیون تن ترانزیت خارجی و هفت هزار تن پسماند از این استان افزود: این پسماندها شامل پارچه، آلومینیوم، آهن و پلاستیک بوده است.
شهند با اشاره به زیستگاه های دریاجه ارومیه گفت: هیچ مشکل خاصی در زمینه تامین آب و غدای حیات وحش نداریم و در حال حاضر نیز یک هزار و ۲۰۰ راس قوچ و میش و گوزن زرد در این مناطق در حال زیست هستند.
وی گفت: تنوع زیستی منطقه مطلوب بوده و گوزن زرد نیز دارای شرایط زیستی خوبی است.
شهند با بیان اینکه از ۶ راس گوزن منتقل شده به رشکان سه راس به مرحله زادآوری نزدیک می‌شوند، تاکید کرد: به زودی شاهد تولد گوساله‌های این جاندار منحصربفرد خواهیم بود.
او از مردم استان و طبیعت گردها خواست تا از حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی کوشا باشند تا طبیعیت زیبای این استان به خطر نیفتد.
کوهستانی بودن منطقه آذربایجان، شرایط خاص و جنگلی بودن را به این منطقه بخشیده است که توانسته میزبان تنوع جانوری و گیاهی خاصی باشد.
منطقه حفاطت شده مراکان در شمال، منطقه جنگل‌های میرآباد سردشت، کوهستان های سرسبز جاده اشنویه، منطقه کوه های سنگی ماکو، منطقه ییلاقی چالدران و دریاچه ارومیه از جمله مناطق زیبایی است که هر کسی در حفاظت از این مناطق باید سهم خود را ایفا کند.
روزانه ۶۵۰ تُن زباله در ارومیه جمع آوری می‌شود
در ادامه گزارش برای دانستن نحوه مدیریت زباله‌های شهر به شهرداری ارومیه رفتیم که همین موضوع شد با هادی بصاری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت وگو کنیم.
**میزان جمع آوری روزانه زبانه در ارومیه جقدر است؟
بصاری: روزانه بیش از ۶۵۰ تن زباله در ارومیه جمع آوری می شود و البته اگر تمامی زباله های تولیدی منطقه را در نظر بگیریم این عدد بیشتر می شود و میزان پسماند تولیدی شهرستان ارومیه (شامل شهرهای ارومیه، سرو، قوشچی، سیلوانا، نوشین شهر و ۶۰۰ روستای تابع) به چیزی حدود ۸۰۰ تن زباله در روز می رسد.
** این زباله‌ها به طور روزانه جمع آوری می‌شود؟
بصاری: بله این میزان از زباله به صورت روزانه و مستمر جمع آوری شده و توسط ماشین آلات سازمان در سایت نازلو به صورت بهداشتی دفن می‌شود.
** تعداد ماشین آلات شهرداری برای این کار چقدر است؟
بصاری: هم‌اکنون ۹۰۰ پاکبان هر روز ۹۰۰ معبر اصلی و ۲۳ هزار شارع را رفت و روب می‌کنند.
در کنار این کارکرد دستی، ۴۴ دستگاه خاور به صورت مکانیکی و ۱۴۰ دستگاه کامیون و نیسان وانت نیز به صورت سنتی زباله شهر را به صورت شبانه روزی جمع آوری می‌کنند.
** آیا این زباله در یک محل جمع آوری و دفن می‌شوند؟
بصاری: خیر، در حال حاضر ۲ سایت برای این کار تعبیه شده است.
این زباله‌های جمع آوری شده به ایستگاه‌های میانی شماره یک و ۲ منتقل می‌شوند که ایستگاه میانی شماره یک واقع در بلوار ساوالان ۲۰ درصد از زباله‌های تولیدی و ایستگاه میانی شماره ۲ واقع در جاده سرو نیز ۸۰ درصد زباله جمع آوری شده شهر را می‌پذیرد.
** آیا میزان زباله های تر وخشک مشخص است؟
بصاری: بله، به طور متوسط حدود ۲۲٫۵ درصد از این زباله‌ها پسماند خشک و ۷۷٫۵ درصد نیز پسماندهای تر هستند.
** زباله‌های بیمارستانی و عادی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟
بصاری: توجه به دفن صحیح و بهداشتی پسماندهای پزشکی در محل دفن سایت نازلو از اتفاقات مهم در این زمینه است.
در این سایت دو لندفیل جداگانه جهت دفن پسماندهای عفونی تعبیه شده است که پس از جمع آوری و انتقال روزانه، همه روزه ابتدا پسماندها با مصالح ریزدانه (رس) پوشش داده شده و سپس آهک پاشی می شوند.
** آیا شهرداری ارومیه برای برای کاهش پسماند شهری برنامه‌ای دارد؟
بصاری: کاهش تولید پسماند اولین قدم در مدیریت پسماند است و یکی از راه‌های کاهش، تفکیک پسماند از مبدا است که این موضوع جهت اجرایی‌شدن نیاز به فرهنگ‌سازی همگانی و توجه ویژه شهروندان دارد.
همراه بودن رسانه ها نیز می تواند سهم بسزایی داشته باشد و ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.
تفکیک پسماند از مبدا و جداسازی پسماند خشک از تر و فرهنگ‌سازی بازیافت باید از سنین پایین آغاز شود.
دانش آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی از جمله مهمترین جامعه هدف برای آموزش و فرهنگ‌سازی مقوله‌های تفکیک از مبدا هستند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، تفکیک زباله در خروج زباله از خانه می تواند یکی از زیباترین حرکت‌های فرهنگی برای جلوگیری از اتلاف وقت در جداسازی زباله باشد و باید دقت کرد که زباله در سطح جهان تحت عنوان طلای کثیف معرفی می‌شود لذا بسیاری از افراد شغل‌شان بر همین اساس تعریف می‌شود که قبل از جمع آوری زباله‌ها از طریق شهرداری؛ این افراد با زباله گردی و جمع آوری زباله‌های خشک قابل فروش بدنبال کسب روزی خود هستند.
پاک ‌نگه داشتن کره خاکی ما انسان‌ها در پی حس مسوولیت همگانی است لذا هر فردی با ایفای نقش خود می‌تواند این سهم خود را به جهانیان ارایه کند.
کارخانه دار با تعمیر قطعات و با به روز کردن سیستم‌های معیوب دودزای خود، راننده با تعمیر خودروی آلاینده ساز خود و هر شهروند با پرتاب نکردن زباله‌ها در محیط زندگی و با جا نگذاشتن آن در دامان طبیعت می تواند به راحتی این سهم از خود را بر جای بگذارند.
روز جهانی زمین پاک و گرامیداشت آن، روزهایی برای افزایش سطح آگاهی شهروندان در جهت مسایل زیست‌محیطی است و فرهنگ‌سازی در این زمینه لازمه زندگی و اهمیت و نقش محیط زیست در زندگی اجتماعی را نشان می‌دهد.هفته زمین پاک همه ساله از دوم تا هشتم اردیبهشت گرامی داشته می‌شود و امسال نیز با شعاری تحت عنوان؛ سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز از سمت سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور اهمیت این موضوع است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 15