دختران خیابانی، فدایی جامعه فقیر هستند

دختران خیابانی، فدایی جامعه فقیر هستند

گروه جامعه: دختران خیابانی! چرا؟ روسپیگری، یکی از حقیقت‌های تلخ جامعه کنونی ما است که همیشه سعی می‌کنیم از آن کمتر صحبت کنیم و در ظاهر خود را گول بزنیم که از این مسأله بی‌خبریم! ولی همه می‌دانند که حقیقت، چیزی غیر از این است. اگر باور ندارید سری به شعبات مخصوص رسیدگی به پرونده‌های این‌چنینی، در دادگستری بزنید.
سر هر کوچه و برزن نیز اگر ساعتی توقف کنی، خواهی دید که چگونه در جلوی چشمانت سوار بر خودروهای ناشناس می‌شوند و به سمتی نامعلوم می‌روند. هراز گاهی نیز، در روزنامه‌ها مطلبی در این باره نوشته می‌شود. شاید سال‌ها طول بکشد تا کسی این حقیقت‌های تلخ را درون یک حلقه فیلم نشان دهد. به هر حال، آنچه که مسلم است: حقیقتی است که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. در همین رابطه سایت زندگی سالم با مصطفی اقلیما، دکترای مددکاری اجتماعی به گفت و گو نشسته است.
*چه عواملی باعث بروز معضلی به نام دختران و زنان خیابانی می‌شود؟ وقتی جامعه فقیر می‌شود بیکاری به وجود می‌آید که این خود باعث می‌شود افراد به کارهای خلاف روی بیاورند و به این ترتیب آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و آسیبی به نام زنان و دختران خیابانی ناشی از همین امر است.
باید توجه کرد که دختران خیابانی در واقع روسپی نیستند بلکه مسئله دارند و مشکلات باعث به وجود آمدن آن‌ها شده است و کسی که به دلیل مشکلات مالی به سوی روسپی گری کشیده می‌شود در واقع یک روسپی نیست زیرا روسپی کسی است که حتی اگر در رفاه باشد و مشکل مالی نداشته باشد به دلیل لذت باز هم دست به انجام این کارمی زند.
*آیا آماری در این زمینه اعلام شده است؟
آمار دقیقی در این زمینه ارائه نشده اما در حال حاضر می‌بینیم که روسپی گری در جامعه افزایش یافته و دختران و زنانی که روسپی می‌شوند در واقع فدایی جامعه هستند یعنی چون جامعه قادر به تهیه امکانات برای آن‌ها نبوده آن‌ها به فدایی جامعه تبدیل شده‌اند.
اگر کمی فکر کنیم متوجه می‌شویم که این زنان از ابتدا این گونه نبوده‌اند و جامعه، شرایطی ایجاد کرده که آن‌ها را دچار این معضل کرده است و جامعه، فضایی را برای این زنان ایجاد کرده که به دلیل فشارهای زندگی و موقعیت اجتماعی‌شان به این سمت می‌روند. قطعا اگر کس دیگری در شرایط زندگی اجتماعی این زنان قرار بگیرد از آن‌ها بدتر می‌شد.
*جامعه چه نقشی در پیدایش دختران و زنان خیابانی دارد؟
این جامعه است که باعث شده زنان روسپی به وجود بیایند و با شرایطی که به وجود آورده باعث شده این زنان به سمت روسپی گری بروند زیرا وقتی طلاق، افزایش یافت و جامعه نتوانست به درستی به زنان مطلقه کمک کند این معضل را به وجود می‌آورد و همچنین از سوی دیگر تعدادی از دختران که نمی‌توانند کار مناسبی بیابند از آن‌ها سوء استفاده شده و به این سمت کشیده می‌شوند.
*دختران خیابانی، فدایی جامعه فقیر چه راهکارهایی برای خروج از این معضل وجود دارد؟تمام این معضلات به دلیل نداشتن برنامه درست است که این زنان و دختران را به این سمت کشانده است اما اگر برنامه‌های مناسب پیاده شود و فقر از جامعه کنده شود و کار برای افراد ایجاد شود و تورم را نیز کاهش دهیم به طور قطع و یقین، روسپی گری در جامعه ما روز به روز کمتر می‌شود؛ هر چند ممکن است در حدود یک یا دو درصد وجود داشته باشد که استاندارد جهانی است و چندان مهم نیست زیرا ممکن است در بین تعداد زیادی از افراد سالم یک یا دو نفر هم مریض پیدا شود.
*در خواست شما از دولت و مسوولان برای حل این معضل چیست؟
من از رئیس جمهور می‌خواهم که به عنوان بهترین کار، سطح رفاه مردم جامعه را بالا ببرد. مسائل، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد تا مردم در رفاه بیشتری قرار گیرند چون که یکی از بزرگ‌ترین عوامل بروز چنین مشکلاتی بحث درمان و هزینه‌های آن است که اکثریت مردم قادر به پرداخت آن نیستند. دولت باید از کارشناسان خبره در حل این مشکل، یاری جوید و یا حداقل از انجمن‌هایی که در زمینه‌های اجتماعی و سلامت، فعالیت می‌کنند حمایت کرده و یاری جوید که انجمن‌هایی همچون سازمان مددکاری اجتماعی به طور رایگان، حاضر به همکاری با دولت و دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط دولت هستند و امید است مسوولان به این امر توجه داشته باشند.
از سوی دیگر طبق اعلام دولت سبد کالای خانوارها از بهمن ماه در اختیار آن‌ها قرار داده شد و قرار است این اقدام در آینده نیز ادامه پیدا کند. درخواست ما از رئیس جمهور این است که درست است مردم محتاج هستند اما این مقدار کم، مشکلی از کسی حل نمی‌کند و دولت باید هزینه‌ای را که برای سبد کالای خانوار در نظر گرفته به وزارت بهداشت و درمان بدهد تا هزینه‌های درمان، دارو و جراحی‌ها رایگان شود و به عنوان مثال به مدت یک سال همه مردم چه بیمه شده چه بیمه نشده خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت کنند.
این امر باعث می‌شود که بر روی آسیب‌های اجتماعی، اثر گذاشته و آن‌ها را کمتر کند. این یکی از پیشنهاداتی است که خرجی برای دولت ندارد زیرا بحث سبد کالای خانوار همان‌طور که مشاهده شد در دوران رئیس جمهور احمدی نژاد نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه به مشکلاتی از این قبیل نیز افزود.
همچنین آن گونه که دولت اعلام کرده سه دهک بالای جامعه از یارانه‌ها حذف می‌شود که دولت می‌تواند هزینه پرداختی به این سه دهک را در بخش درمان هزینه کند تا برای همیشه درمان و دارو به طور رایگان باشد و وقتی بیمارستان‌های دولتی، رایگان شود مراجعه مردم به بیمارستان‌های خصوصی نیز خود به خود کاهش می‌یابد و آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد. امیدواریم که دولت به این پیشنهاد مددکاران اجتماعی توجه کند زیرا این پیشنهاد می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را برطرف کرده و یا کاهش دهد علاوه بر این که در همه کشورهای جهان، دولت‌ها از نظرات مددکاران اجتماعی برای اجتماعی سالم استفاده می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = هفت