چهره ارومیه با نخاله‌ها زیبا نیست

گروه اجتماعی:رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه ضمن تاکید بر لزوم جمع‌آوری هر چه سریعتر نخاله‌های ساختمانی از سطح شهر پس از تولید آنها، از راه اندازی آژانس‌های تلفنی جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در مدیریت شهری ارومیه در آینده نزدیک خبر داد.
ضایعات ساختمانی یا نخاله‌های ساختمانی عبارت است از مصالح ساختمانی از قبیل عایق میخ، سیم برق، میلگرد و همچنین ضایعات حاصل از فرایند آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی، کنده درختان و قلوه سنگ_ها، که به شکلی ناخواسته و تصادفی در عملیات ساخت‌وساز تولید می‌شود.
نخاله‌های ساختمانی حتی ممکن است دارای سرب، آزبست و یا سایر مواد بوده و از این رو خطرناک باشند. بسیاری از پسماندهای ساختمانی، تشکیل شده‌اند از مصالحی چون آجر بتن و چوب که بنا به دلایلی در طی عملیات ساخت‌وساز بدون استفاده مانده‌اند.
امروزه افزایش روزافزون جمعیت در دنیا و نیاز مبرم به تأمین احتیاجات اولیه انسان از جمله نیاز به مسکن، وجود فعالیت های عمرانی را در هر جامعه امری اجتناب ناپذیر کرده است.
حجم زیاد دورریزهای ساختمانی ناشی از فعالیت های عمرانی (ساخت و ساز، تعمیر تخریب و نوسازی) موجب بروز مشکلات زیادی از جمله مشکلات زیست محیطی برای شهروندان شده است.
این ضایعات شامل مصالح ساختمانی از قبیل عایق، میخ، سیم برق، میلگرد و همچنین ضایعات حاصل از فرایند آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی، کنده درختان و قلوه سنگها می‌شود. نخاله‌های ساختمانی، ممکن است دارای سرب، آزبست و یا سایر مواد خطرناک باشد. با توجه به محدودیت منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، بهینه ترین راهکار استفاده مجدد از دورریزهاست. مدیریت مصالح قابل بازیافت دورریز ساختمانی از مهم ترین راهکارهای اقتصادی درکشورهاست؛ زیرا ضمن کاهش میزان ضایعات بر استفاده مجدد و بازیافت آن تأکید دارد.
بر این اساس بررسی اثرات پسماندها و مدیریت بهینه آن ها برای حفاظت از محیط زیست امری ضروری می باشد. در کلانشهر ارومیه هر ساله نخاله های ساختمانی و خاک مازاد تولید می شود که کیفیتی ناهمگون و نامناسب بر چهره شهر دارد و این مسئله ضرورت ورود به این بعد را در شهر ارومیه نمایان می‌سازد.
وضعیت زمانی بغرنج‌تر می‌شود که برخی از شهروندان نخاله‌های ساختماتنی خود را جمع‌آوری و در حاشیه شهرها، در محل‌های نامناسب تخلیه می‌کنند که این مسئله علاوه بر مسائل زیست محیطی مخرب خود، تاثیر منفی بر زیبایی چهره شهر وارد می‌کند.
آژانس تلفنی جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ارومیه راه اندازی می‌شود
محمد ستارپور، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه در همین راستا ضمن تاکید بر لزوم جمع‌آوری هر چه سریعتر نخاله‌های ساختمانی از شسطح شهر پس از تولید آنها، از راه اندازی آژانس‌های تلفنی جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در مدیریت شهری ارومیه در آینده نزدیک خبر داد. وی افزود: خودروهای این آژانس‌ها پس از تماس شهروندان درمحل مربوطه حاضر شده و اقدام به جمع آوری نخاله‌های ساختمانی می‌کند.
به گفته وی، به زودی با مشارکت بخش خصوصی، زباله‌های الکترونیکی نیز در این شهر جمع آوری می‌شود. رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی ارومیه با بیان این که در زمینه مدیریت پسماند، در سال جاری طرح‌های متعددی اجرا می‌شود، تاکید کرد: با خرید دستگاه‌های مدرن، نظافت و رفت و روب شهری روزانه به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد و بدین ترتیب سرعت و دقت در تنظیف شهری افزایش یافته است.
کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های روزانه ناشی از زباله‌های شهروندان با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا
ستارپور همچنین از اجرای طرح جمع آوری کاغذهای باطله و کتاب در مناطق پنجگانه ارومیه خبر داد و افزود: این برنامه در پنج پارک ارومیه و پس از ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.
وی در پایان از شهروندان برای مشارکت در اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله‌ها در ارومیه دعوت و تصریح کرد: اگر شهروندان در اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله‌ها مشارکت نکنند، ۳۰ درصد از هزینه‌های روزانه به ارزش ریالی ۳۰۰ میلیون تومان کاهش نمی‌یابد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازآراز خبر امید می‌رود با همت مسئولین و همکاری شهروندان، گام‌های مقابله‌ای لازم در برابر تخریب محیط زیست به وسیله عوامل انسانی گرفته شده و ضمن حفظ سلامت شهروندان، چهره شهرمان نیز زیباتر از پیش شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


سه + 4 =