آبگذر چرخش آب از جنوب به شمال دریاچه ارومیه احداث می‌شود

آبگذر چرخش آب از جنوب به شمال دریاچه ارومیه احداث می‌شود

آراز آذربایجان- رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه خاکریز ایجاد شده در دریاچه برای عبور و مرور خودروها هم اکنون به یک بحران زیست محیطی در احیای این نگین فیروزه‌ای تبدیل شده، گفت: آبگذر چرخش آب از جنوب به شمال دریاچه احداث می‌شود.
فرهاد سرخوش با اشاره به اینکه خاکریز دریاچه ارومیه مانع از چرخش آب از جنب دریاچه به سمت شمال آن می‌شود، اظهار داشت: این خاکریز مانعی برای سیستم چرخشی اکوسیستمی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه خاکریز دریاچه ارومیه باعث می‌شود تا درصد نمک و رسوب دریاچه ارومیه در شمال و جنوب همگن نباشد، افزود: رفع این مشکل در اولویت وزارت راه قرار گرفته و به زودی عملیاتی می‌شود.
رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه آزمایش لازم حفاری برای آغاز احیای سیستم چرخشی اکوسیستمی در دریاچه ارومیه آغاز شده است، افزود: آبگذری در سه کیلومتری ایست بازرسی دریاچه ارومیه ایجاد می‌شود.
وی عنوان کرد: ۵۰ درصد از اعتبارات احداث این آبگذر را ستاد احیای دریاچه ارومیه متقبل شده تا این طرح به سرعت توسط وزارت راه آغاز شده و به اتمام برسد.
سرخوش با اعلام اینکه هنوز میزان اعتبار لازم برای ایجاد آبگذر دریاچه ارومیه به ستاد احیای اعلام نشده، گفت: در همین راستا و برای آغاز هرچه سریعتر این طرح، ستاد احیا در مرحله نخست ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به احداث آبگذر دریاچه ارومیه اختصاص می‌دهد.
وی ادامه داد: به دلیل توجه دولت تدبیر و امید، هیچ کمبودی در اختصاص اعتبار برای اتمام این طرح وجود ندارد.
در گذشته به ‌علت هزینۀ بالاتر احداث پل هوایی، نحوۀ ساخت پل در بیشتر مسیر مبتنی بر خاکریزی و دو نیم سازی دریاچه ارومیه بوده که بدون ارزیابی دقیق زیست‌محیطی اجرا شده‌است.
پس از افتتاح فاز نخست پل میانگذر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۷ و نمایان شدن بیش از پیش خشک شدن نگین آبی آذربایجان در سال‌های پس از آن، مباحثی در رابطه با نقش پل میانگذر دریاچه در خشک شدن آن مطرح شد که کارشناسان در این رابطه نظریه‌های متفاوتی داشتند.
عده ای از کارشناسان خاکریز دریاچه ارومیه را موثر در خشک شدن آن می‌دانستند ولی عده‌ای به آن توجه نداشتند.
عزم جدی دولت تدبیر و امید در احیای دریاچه ارومیه سبب شد که طی چندین سال گذشته موضوع نقش میانگذر و خاکریز در خشک شدن دریاچه ارومیه مورد بررسی علمی و گسترده قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۳:۵۱ ب.ظ

دیدگاه


9 + = هجده