آبرسانی به روستاهای آذربایجان غربی با تانکر

آبرسانی به روستاهای آذربایجان غربی با تانکر

گروه گزارش: بر اساس آمارها آذربایجان‌غربی دومین استان پرآب کشور به شمار می رود این در حالیست که سالهای اخیر بحران کم آبی بر این استان سایه انداخته و روز به روز بر ابعاد آن در بخش های مختلف افزوده می‌شود.
از بین رفتن بیش از ۹۵ درصد مساحت دریاچه ارومیه، نشست دشت های استان به خصوص دشت سلماس، وقوع ریزگردهای نمکی، فرسایش خاک، کاهش شدید منابع آبهای زیرزمینی بخشی از تاثیرات بحران کم آبی در استان هستند.
با وجود اینکه آثار خشکسالی و کم آبی در این استان به خوبی قابل مشاهده است
اما هنوز توهم پرآبی در این استان بین برخی از مسئولان وجود داشته و اقدامی برای برنامه ریزی اصولی در راستای مدیریت منابع آبی انجام نمی گیرد.
هر چند بحران کم آبی در تمامی بخش های استان نمود داشته و تاثیرات زیادی گذاشته است اما مهمترین آسیب بی توجهی به کمبود و محدودیت منابع آبی در استان طی سال های اخیر متوجه دریاچه ارومیه بوده دریاچه ای که امروز آخرین نفس های خود را می کشد.
برای آشنایی بیشتر از وضعیت دریاچه ارومیه و نیز طرح های ستاد احیای این تالاب ارزشمند که قرار است طی برنامه ای ۱۰ ساله احیا شود تور یک روزه خبرنگاران برگزار شد.
*نگران خشک شدن صد درصدی دریاچه ارومیه در شهریورماه هستیم
نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در این بازدید یک روزه در خصوص وضعیت منابع آبی استان و تاثیرات آن بر دریاچه ارومیه گفت: پدیده خشکسالی از دو دهه قبل در استان به همراه سایر استانهای کشور به وقوع پیوسته و در این میان عدم مدیریت اصولی منابع آبی نیز این بحران را شدت بخشیده است.
هادی بهادری با گلایه از مصرف بی رویه آب در بخش های مختلف عنوان کرد: ایران کشوری گرم و خشک است این در حالی است که هر ایرانی به طور میانگین ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، حال آن که برای کشوری مثل ایران مصرف ۸۰ لیتر تعریف شده است.
وی در خصوص بی توجهی به مدیریت منابع آبی در استان نیز گفت: متاسفانه توهم پرآبی در آذربایجان غربی وجود دارد برخی از مسئولان خیال می کنند این استان همچنان دومین استان پرآب کشور محسوب می شود حال آن که به ۳۰۰ روستای استان با دبه آبرسانی می‌شود.
بهادری فرهنگ سازی و صرفه جویی در مصرف آب توسط کشاورزان، مردم و سایر بخش ها را یکی از راه های برون رفت از بحران کم آبی استان اعلام کرد و اظهارداشت: مدیریت منابع آبی و مقابله با بحران خشکسالی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست.نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص اقدامات این ستاد در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به اینکه قسمت جنوبی دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده است، ۵۰ درصد تمرکز این ستاد برای احیای قسمت‌های جنوبی و سمت میاندوآب گذاشته شده است.
بهادی اظهارداشت: امیدواریم امسال با لایروبی‌هایی که در بستر رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد، بتوانیم با بارش رحمت الهی آن را به سمت دریاچه هدایت کنیم.
*شناسایی ۴۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به طور جدی و عملی آغاز شده است تاکید کرد: امیدواریم در چهار ساله آینده شاهد تغییر در سطح تراز دریاچه ارومیه شویم.
وی افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه نگران خشکی صد در صدی دریاچه در شهریور امسال بود، اما با وجود افزایش هر ساله دمای هوا و تبخیر آب، پیش ‌بینی می‌شود که خشکی صد در صدی رخ ندهد.
نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی بیان کرد: متاسفانه در طول ۱۰ سال گذشته سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان به وظایف خود در موضوع مدیریت آب عمل نکرده تا جایی که ۴۰ هزار چاه غیرمجاز حفاری شد.
بهادری از در دست اجرا بودن طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود در قالب طرحهای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: رهاسازی آب سدها و لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه در راستای کمک به تثبیت اجرا می شود که در این زمینه پروژه اتصال زرینه رود به رودخانه سیمینه نیز با تجهیز کارگاههای حفاری به سرعت در حال اجرا است و در رساندن آب به بستر اصلی آب دریاچه بسیار موثر خواهد بود.
*پروژه اتصال زرینه رود به سیمینه رود با اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی تکمیل می شود
مسئول هماهنگی پروژه های احیای دریاچه ارومیه نیز در این تور یک روزه با بیان اینکه عملیات لایروبی رودخانه ها واتصال زرینه رود به سیمینه رود به جهت جلوگیری از پخش شدگی و تبخیر سریع روان آبهای رودخانه ها وانتقال آب به پیکره اصلی دریاچه انجام می شود گفت: برای اجرای طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود و انتقال آب به پیکره دریاچه ارومیه ۱۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه می شود.
سعید شکاری با اعلام اینکه محل اجرای عملیات در شهرستان میاندوآب، شمال روستای قلعه بالا بوده و طول پروژه ۱۳٫۶ کیلومتر، عرض مقطع ۴۵ متر است اظهارداشت: بر اساس برنامه زمان بندی ۱۰ ساله سالهای ۹۳ و ۹۴ سال تثبیت دریاچه ارومیه از سال ?? تا هفت سال بعدی دوره احیا و سال ۱۴۰۲ نیز سال نهایی احیای دریاچه ارومیه خواخد بود که بر این اساس تراز آب دریاچه به ۱۲۷۴ متر می رسد.
وی با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن این طرح توسط ستاد احیا دریاچه ارومیه چهار پروژه مهم در دستور کار دستگاههای اجرایی است عنوان کرد: یکی از پروژه ها لایروبی رود خانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه است بر این اساس طرح لایروبی و اتصال رود سیمینه و زرینه در شهریور ماه به اتمام خواهد رسید.
شکاری به جزییات طرح لایروبی رود خانه سیمینه و زرینه اشاره کرد و افزود: اتصال رودخانه سیمینه و زرینه و سیمینه را ادامه دادیم تا با لایروبی رودخانه گدار و مهاباد، نیز به آنها وصل شود و در ۳٫۴ کیلومتری به پیکره آبی دریاچه ارومیه برسند.
*برای لایروبی رودخانه های حوضه دریاچه ارومیه ۳۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت
وی گفت: آب رها سازی به وسیله رود خانه‌ها در مصب رودخانه به علت کم بودن شیب وارد دریا شده و آب در سطح دریا پخش می شد و تبخیر آب نیز هنگام رها سازی به دریاچه زیاد بود طرح لایروبی از روند تبخیر زیاد جلوگیری می کند و آب به پیکره دریاچه ارومیه هدایت می‌شود.
شکاری اظهار داشت: سال پیش حدود چهار کیلومتر لایروبی شده است که امسال ۹ کیلومتر از آن در حال لایروبی بوده و کل اعتباراتی که برای پروژه های لایروبی در نظر گرفته شده ۳۲ میلیارد تومان است.
شکاری به پروژه تعادل بخشی اشاره کرد و افزود: این پروژه دارای چندین زیر پروژه شامل ۴۰ اکیپ های گشت و بازرسی است که طبق اولین قرار داد برای دشت های میاندوآب و ارومیه فعال بوده و ۴۰ اکیپ دیگر برای سایر دشت های حاشیه دریاچه ارومیه ایجاد شده اند.
وی از برق رسانی به سه هزار حلقه چاه در سطح استان اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح نیز سه میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
شکاری با بیان اینکه چهار هزار حلقه چاه برق دار به کنتورهوشمند مجهز هستند گفت: قرارداد نصب ۹ هزار دستگاه کنتور هوشمند برای چاه ها بسته شده که میزان اعتبار مورد نیاز بیش از ۱۱ میلیارد تومان است.
همچنین مشاور و سرناظر پروژه انتقال آب از زرینه رود به سیمینه رود گفت: حجم عملیاتی انتقال آب میان حوزه ای بسیار بالاست اما همه مسئولان باتوان قوا در راستای اتمام طرح تلاش می کنند.
صالح فرجام با بیان اینکه در این پروژه ۶۰ دستگاه بیل مکانیکی و هفت دستگاه بلدوزر در حال فعالیت هستند افزود: درسال گذشته برای اجرای طرح انتقال آب میان حوزه ای اعتباری بالغ بر ۱۲۶ میلیارد تومان هزینه شد و امسال نیز برای این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارپیش بینی شده است.
وی با اعلام اینکه پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب میان حوزه ای ۷۰ درصد و پیشرفت ریالی آن ۷۲ درصد است افزود: بیش از دو میلیون و ۱۵۰ متر مکعب حجم حفاری است که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ متر مکعب از این حفاری صورت گرفته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۳:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


سه + 6 =