معاون امور اقتصادي وزارت تعاون و رفاه اجتماعي در سردشت:

مهم ترین چالش بازارچه های مرزی تکمیل زیرساخت ها است

مهم ترین چالش بازارچه های مرزی تکمیل  زیرساخت ها است

گروه خبر:معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فعال‌سازی گمرکات و بازارچه‌های مرزی با تکمیل زیرساخت‌های لازم در اولویت‌کاری دولت قرار دارد.
به گزارش آراز آذربایجان ، حجت الله میرزایی در بازدید از بازارچه مرزی کیله سردشت اظهار داشت: گفتگوهای لازم با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام شده تا به کمک آنان و همچنین استفاده از منابع اشتغال ملی و استانی همچون اعتبارات تبصره ۱۸ و اعتبارات اشتغال روستایی و از سوی دیگر به کارگیری ظرفیت کارآفرینان بزرگ ملی، شاهد ایجاد فرصت های ویژه اشتغالزایی در منطقه باشیم.
وی ادامه داد: برای فعالسازی مرز کیله باید زیرساخت‌های لازم فراهم شده و از ظرفیت های قانونی برای واردات و صادرات در این بازارچه استفاده شود.
میرزایی افزود: مهم ترین چالش بازارچه های مرزی، تکمیل زیرساخت های لازم و از جمله زیرساخت های حمل و نقلی در این مناطق بوده و البته رفع موانع قانونی در مرزها و گمرکات نیز مورد نیاز است.
فرماندار سردشت نیز در این بازدید گفت: نزدیک به ۱۸ هزار کارت الکترونیکی مرزی صادر که برخی فعال و تعداد نیز غیرفعال هستند اما سعی در استفاده از ظرفیت های لازم و بهره مندی از فرصت ایجاد شده داریم.
اقصی نخشی پور همچنین از افزایش ۲۴۰ درصدی صادرات در این مرز طی سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال گذشته شاهد صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری از این مرز بوده ایم.
معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بخش‌های مهم درنظرگرفته شده در خصوص آمایش سرزمین شهرستان سردشت گفت: طرفیت‌های توسعه این شهرستان در قالب این طرح به‌خوبی لحاظ شده است. حجت‌الله میرزایی همچنین در جلسه مشورتی با مسوولان سردشت اظهار داشت: موضوع بیکاری و بیماران شیمیایی نیز از موضوعاتی است که در آمایش سرزمینی این شهرستان مورد بحث قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در قالب این طرح آمایش سرزمینی سردشت مشخص شده که در کنار وجود بیکاری در این شهرستان، فرصت‌های توسعه‌ای بسیار خوبی هم وجود دارد.
وی یکی از پیامدهای توسعه‌نیافتگی در مناطق مرزی را رواج پدیده کولبری در این مناطق عنوان کرد و ادامه داد: باید با توجه به استعدادها و پتانسیل‌ها راهکارهای برای مقابله توسعه‌نیافتگی تمهید شود.
فرماندار سردشت نیز در این جلسه گفت: سردشت اولین شهر مسکونی قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان است.
اقصی نخشی‌پور با اشاره به اینکه به خاطر فقدان زیرساخت‌های صنعتی، بیکاری در سردشت وجود دارد، افزود: از ۵۳واحد صنعتی فعال در شهرک صنعتی سردشت بیش از ۲۰ واحد در حال رکود قرار دارد.
وی اضافه کرد: ۲ معدن طلا و سنگ آهن در سردشت وجود دارد که باید واحدهای فرآوری و صنایع جانبی در کنار آن ایجاد شود.
وی اظهار داشت: اقتصاد مرز سهل الوصول‌ترین اقدام برای ایجاد اشتغال است و دلیل آن هم وجود ۱۱۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.
وی در خصوص صادرات صورت گرفته از طریق بازارچه مرزی کیله سردشت بیان کرد: صادرات از این مرز طی سال گذشته نسبت به سال پیش از آن، ۲۴۰ درصد افزایش یافت و به ۳۵۰ میلیون دلار رسید.
فرماندار سردشت گفت: هم اکنون ۱۸ هزار کارت کولبری به عنوان فرصت اشتغال صادر شده که فعال کردن آنها می‌تواند بر رفع بیکاری این شهرستان اثرگذاری خوبی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۸ ب.ظ

دیدگاه


× 7 = شصت سه